دلایل افزایش مصرف قهوه در کرونا چیست؟

مصرف قهوه در کرونا

در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ میلادی ویروسی عجیب و خطرناک در کشور چین شیوع پیدا کرد که به سرعت تمام دنیا را گرفتار خودش کرد: ویروس کرونا. یکی از مؤثرترین راه‌های پیشنهادی برای مقابله با این ویروس کشنده، ماندن در خانه اعلام شد. با همه‌گیری این ویروس، مردم در سراسر دنیا مجبور به خانه‌نشینی شدند. این قرنطینه خانگی، تغییرات زیادی را در سبک زندگی افراد، به خصوص عادات غذایی‌، به همراه داشت و یکی از مهم‌ترینِ این تغییرات افزایش مصرف قهوه در کرونا بوده است.

اکنون بعد از گذشت تقریباً دو سال از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، شاهد ادامه تغییرات رفتاری به عنوان عادات و رفتارهای جدید در افراد هستیم. تا پیش از کرونا، نوشیدن قهوه در کافه برای بسیاری از افراد یک عادت روزانه بوده است. با توجه به محبوبیت قهوه، بررسی تغییر در میزان مصرف قهوه در کرونا نتایج جالبی را به همراه داشته باشد. اصلاً مقدار قهوه مصرفی در خانه‌ها کم شده است یا زیاد؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات با ما همراه باشید.

تأثیرات پاندمی کرونا بر کافه‌ها و عادت جدید

با الزام به قرنطینه خانگی بسیاری از کارمندان مجبور به دورکاری شدند. به این ترتیب دورکاری بیش از پیش در بین افراد در سراسر دنیا اپیدمی شد. یکی از تاثیرات این اپیدمی، منع حضور در مکان‌های عمومی و بسته شدن کافه‌ها بود. اما بسته شدن کافه‌ها بیش از آن که بر مشتریان پروپاقرص قهوه تاثیر منفی داشته باشد، بر صاحبان کافه‌ها فشار مالی زیادی را وارد آورد.

با این مقدمه، آیا اتفاقات اخیر در میزان مصرف قهوه و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار تغییری داشته است؟ پاسخ به این سوال با توجه به شرایط بحرانی کرونا، چندان هم سخت نیست. اما سوال مهم‌تر این که نحوه تغییرات چگونه بوده است؟ کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها برای ایجاد درآمد در دوران قرنطینه چه اقداماتی را اتخاذ کردند؟

افزایش مصرف قهوه در کرونا: افزایش تمایل به مصرف قهوه خانگی

قرنطینه باعث شد تا بسیاری از مشاغل مجبور به کار از خانه شوند. کارمندان دورکار که دیگر امکان کافه رفتن نداشتند، چاره‌ای جز درست کردن قهوه در خانه نداشتند. به این ترتیب، نوشیدن قهوه خانگی برای این افراد نه تنها راهی برای افزایش بازدهی محسوب می‌شد، بلکه خاطره خوشی‌های کافه رفتن در روزهای پیش از کرونا را هم یادآوری می‌کرد. با این که مقدار مصرف جهانی قهوه با وجود بسته شدن کافه‌ها، حدود پنج‌دهم درصد کاهش داشته است، اما تمایل به مصرف قهوه در خانه بیشتر شد.

افزایش مصرف قهوه خانگی، تقاضای خرید لوازم و ادوات تهیه قهوه را به مقدار تقریبی ۱۱ درصد افزایش داد. شاید جالب باشد بدانید که یکی از پرطرفدارترین قهوه‌های خانگی، قهوه فرانسه است و یکی از لوازم محبوب دماوری قهوه فرنچ پرس است. در دوران کرونا، محبوبیت دماوری قهوه فرانسه با استفاده از فرنچ پرس حتی افزایش بیشتری هم داشته است.

با توجه به این توضیحات، افزایش تقاضا برای خرید قهوه‌های فوری یا پودر قهوه دمی چندان هم دور از ذهن نیست. طبق آمار، خرید قهوه در این دوران ۲۷ درصد افزایش داشته است که از این میان حدود ۲۵ درصد افراد از همان لوازم قدیمی خود برای تهیه قهوه استفاده کرده‌اند.

در عین حال، آمارها حاکی از آن است که ۴۰ درصد مردم به استفاده از روش‌ها و دستگاه‌های جدید برای تهیه قهوه روی آوردند. از طرفی با تکرار و تمرین بسیار اعتماد به نفس مردم در تهیه قهوه هم بیشتر شد. در این میان، پرطرفدارترین نوع قهوه‌ای که به راحتی هم تهیه می‌شده آیس لاته بوده است. در همین رابطه بد نیست بدانید که آیس کافی با قهوه دم کشیده سرد تفاوت دارد که البته طبق یک اشتباه رایج به جای هم شناخته می‌شوند.

افزایش مصرف قهوه در کرونا

با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن کافه‌ها مصرف قهوه در کرونا به صورت کلی کاهش داشته است. این در حالی است که کارمندان دورکار و خانه‌نشینی دو عامل روی آوردن به مصرف قهوه خانگی بوده است. در دوران قرنطینه خانگی، بسیاری از افراد بیشتر از گذشته اقدام به تهیه قهوه در خانه کردند.


چطور تقاضای مصرف قهوه در دوران قرنطینه افزایش یافت؟

با همه‌گیری ویروس کرونا حدود ۹۵ درصد بیزینس‌ها در سال ۲۰۲۰ به طور موقت یا همیشگی از بین رفتند. صنعت قهوه هم از این قاعده مستثنا نبوده است. با بسته شدن کافه‌ها و رستوران‌ها و افزایش تقاضا برای کار در خانه، به به صنعت قهوه شوک زیادی وارد شد. آیا مصرف قهوه در کرونا به طور کامل متوقف شد؟ پس مردم در شرایط جدید، نوشیدنی محبوب خود را از کجا یا چطور تهیه می‌کردند؟

مردمی که تا قبل از کرونا هر روز صبح از کافه مورد علاقه خود قهوه مخصوصشان را سفارش می‌دادند یا در مسیر برگشت از کار با دوستان و همکاران سری به کافه می‌زدند، دیگر حتی اجازه خروج از خانه را هم نداشتند، چه رسد به کافه رفتن و نوشیدن قهوه در کافه‌ها.

نقش هوشمندانه کافه‌ها در افزایش مصرف قهوه در کرونا

در بریتانیا تقریبا ۸۰ درصد کافه‌ها در ماه‌های ابتدایی پاندمی فعالیت خود را متوقف کردند. در پی متوقف شدن فعالیت مشاغل مختلف از جمله کافه‌ها، بسیاری از آن‌ها به واسطه زیان مالی فعالیت خود را برای همیشه تعطیل کردند. اما از میان کافه‌هایی که همچنان باز ماندند و به فعالیت خود ادامه دادند، ۷۰ درصد سفارشات همچنان به صورت بیرون‌بر انجام می‌شود. کرونا باعث شد تا بیشتر کافه‌ها و رستوران‌ها به ارائه خدمات آنلاین روی آورند. به عبارت دیگر، ماهیت فعالیت کافه‌ها مانند بسیاری از مشاغل دیگر، پس از کرونا تغییر کرد.

به منظور جبران بخشی از خسارات مالی ناشی از پاندمی، قبول سفارشات آنلاین به یک گزینه بی چون و چرا بدل شد. این روزها، کم نیستند کافه‌هایی که سفارشات بیرون‌برشان از تعداد سفارش‌های حضوری بیشتر باشد. شرایط مشابهی در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد. برخی از کافی شاپ‌ها هم شروع به فروش لوازم مورد نیاز برای تهیه قهوه خانگی، کردند. همه این اقدامات هوشمندانه باعث شد تا بخشی از خسارات جبران شود.

افزایش مصرف قهوه در کرونا

کرونا باعث شد تا بیشتر کافه‌ها و رستوران‌ها به ارائه خدمات آنلاین روی آورند. مصرف قهوه در کرونا، بیشتر به شکل سفارش‌های آنلاین یا بیرون‌بر درآمد.


افزایش مصرف قهوه در کرونا: تأثیر کرونا بر آینده صنعت قهوه

تاثیرات منفی پاندمی کرونا بر تمامی مشاغل غیرقابل انکار است. با این وجود، کم کم و با تغییرات کوچک همه مشاغل آماده می‌شوند تا به حالت عادی قبل از کرونا بازگرداند. در همین میان، با وجود شرایط عجیب حاکم بر جهان، عادت‌های جدیدی وارد زندگی مردم شد و مردم به این تغییرات جدید عادت کردند. یکی از این عادت‌های جدید، افزایش تقاضا برای تهیه قهوه خانگی است. به عنوان مثال، در طول دوران قرنطینه، تقریبا اکثر مردم طرز تهیه چند مدل قهوه یا حداقل طرز تهیه قهوه مورد علاقه خود را یاد گرفتند.

افزایش مصرف قهوه در کرونا

با توجه به اقتصادی و به صرفه بودن تهیه قهوه، بسیاری از افراد ترجیح داده‌اند تا روند جدید تهیه قهوه خانگی را ادامه دهند.

با این تصمیم، نه تنها مصرف قهوه در کرونا افزایش داشت، بلکه راهی مطمئن برای جلوگیری از افزایش احتمال ابتلا بوده است.

با افزایش تجربه افراد در تهیه قهوه، دانش آن‌ها هم در این زمینه بیشتر می‌شود. در نتیجه، هرکس می‌تواند آگاهانه‌تر از دوران پیش از کرونا قهوه مخصوص خود را انتخاب کند. با باز شدن کافه‌ها افراد کمتری در مواجهه با منویی پر از اسامی قهوه‌های مختلف گیج می‌شوند.

جالب است که بسیاری از افراد حتی در مورد قهوه اطلاعات خاصی نداشتند یا به هیچ عنوان از نوشیدن قهوه لذت نمی‌بردند، تنها پس از مدتی خانه‌نشینی به سمت نوشیدن مقادیر بیشتری از قهوه روی آوردند. افزایش اطلاعات مردم در سراسر دنیا در زمینه قهوه چه ارتباط با طرز تهیه و چه دماوری عامل تأثیرگذاری در افزایش مصرف قهوه در کرونا بوده است.

پیشنهاداتی برای مصرف قهوه در کرونا

  • هر روز که می‌گذرد مراکز عمومی مختلفی از جمله کافه‌ها فعالیت مجدد خود را به صورت حضوری آغاز می‌کنند و آماده پذیرایی از مردم هستند. از طرف دیگر، کرونا همچنان قربانی می‌گیرد. در این میان، وظیفه شما به عنوان یک شهروند وظیفه‌شناس این است که همچنان تا جایی که برایتان مقدور است در مکان‌های عمومی و شلوغ حاضر نشوید.
  • اگر قرار یا جلسه کاری حضوری مهمی داشتید، حتما از سلامت خود و دیگر افراد مطمئن شوید.
  • یکی از مشکلات دوران کرونا بسته شدن کافه‌ها است. آن‌هایی هم که باز هستند، شلوغ‌اند و خطر ابتلا و همه‌گیری را افزایش می‌دهند. پس تا حد امکان ترجیح بدهید قهوه را خودتان در خانه میل کنید.
  • اگر از طرفداران نوشیدن قهوه هستید، شاید بهتر باشد طرز تهیه انواع قهوه با کمک لوازم فراوری قهوه را یاد بگیرید. اگر دستگاه حرفه‌ای تهیه قهوه دارید، طرز تهیه قهوه اسپرسو را به شیوه حرفه‌ای‌ها یاد بگیرید.
  • شاید تصور می‌کنید قهوه فوری چیزی جز اضافه کردن یک قاشق قهوه به همراه مقداری آب است. اگر این طور است پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه قهوه فوری و تمام نکات آن را هم یاد بگیرید تا بدانید با همین قهوه فوری هم می‌شود یک طعم خوب را تجربه کرد.
  • موکاپات دارید و خیلی طرز استفاده از آن را نمی‌دانید؟ طرز استفاده از موکاپات سخت نیست. کافی است تمام نکات لازم برای دماوری قهوه با این دستگاه را بدانید. چند بار دماوری با قهوه را با آن امتحان کنید تا قلقش دستتان بیاید.
  • در روزهایی فرصت کافی برای تهیه و دماوری قهوه ندارید. شاید هم زمان جلسه آنلاین نزدیک است و فرصت جوش آوردن آب برای تهیه قهوه فوری را ندارید. برای این مواقع، بد نیست کمی سولاته را در یخچال از قبل داشته باشید. هم خنک است و هم مزه قهوه واقعی را با همان لذت تجربه خواهید کرد.
  • هنوز نمی‌دانید سولاته چیست و تا به حال امتحانش نکرده‌اید؟ در اولین اقدام به خرید بعدی از پلتفرم‌های خرید آنلاین، نام سولاته را در لیست کالای موجود جستجو کنید. آن را سفارش بدهید و امتحانش کنید.

دیدگاه ها