طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس و ریزه‌کاری‌های دم‌کردن بهترین قهوه

تهیه قهوه با فرنچ پرس
آسان
2 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

فرقی نمی‌کند در خانه باشید یا در سفر. فرنچ پرس بعد از دستگاه قهوه ساز قطره‌ای، یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین ابزارهای تهیه یک فنجان قهوه عالی و با کیفیت است؛ قهوه‌سازی که با وجود ظاهر مدرنش، بیشتر از یک قرن سن دارد. تهیه قهوه با فرنچ پرس ، در عین سادگی، جذاب است. با همین قهوه‌ساز لیوانی، می‌توانید از قهوه فرانسه گرفته تا لته را آماده کنید و تنها در چند دقیقه، یک فنجان سرشار از کافئین را روی میز بگذارید. با ما همراه باشید تا قدم به قدم، با روش دم‌آوری قهوه در این دستگاه آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه قهوه با فرنچ پرس

  • قهوه آسیاب شده15 گرم
  • آب225 میلی‌لیتر
  • دستگاه فرنچ پرسیک عدد

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

میزان آسیاب قهوه

قبل از هرکاری برای داشتن یک قهوه فرانسه خوب باید قهوه خود را با یک آسیاب باکیفیت و درست آسیاب کنید. نکته مهمی که برای استفاده از فرنچ پرس باید در نظر بگیرید این است که قهوه‌ای که در فرنچ پرس استفاده می‌کنید باید حتما آسیاب درشت کرده باشید. اگر آسیاب خیلی خوب باشد، آب قهوه سریع‌تر استخراج می‌شود.

نسبت قهوه

نسبت دم کردن قهوه با فرنچ پرس یک فرمول ساده دارد. نسبت رایج 1:15 است، یعنی 15 گرم قهوه آسیاب شده به ازای هر 225 گرم آب. اما دقت داشته باشید که نسبت قهوه باید باب طبع شما باشد بنابراین با این نسبت شروع کنید و سپس با افزودن قهوه بیشتر یا کمتر در آب آن را تنظیم کنید تا زمانی که مناسب‌ترین میزان را برای کام خود پیدا کنید.

اگر تازه به جمع قهوه‌خور‌ها وارد شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات‌تان نسبت به قهوه و انواع آن را تکمیل کنید.

دمای آب

دمای آب متغیر دیگری است که می‌توان با توجه به ذائقه آن را آزمایش کرد. اما برای شروع اجازه دهید آب به مدت 45 ثانیه پس از جوشیدن کناری بماند تا به دمای تقریبی 90 درجه سانتی‌گراد برسد.

زمان دم کردن

زمان انتظار برای دم کشیدن قهوه، گذشته از ذائقه شما، به میزان ریزی و نوع قهوه‌تان هم بستگی دارد. اگر قهوه شما ساب ریز خورده، حدود سه دقیقه زمان برای دم کشیدنش کافی است. اما برای قهوه‌های درشت‌تر گاهی باید تا حدود هشت دقیقه هم صبر کنید.

اگر قهوه را خیلی زود میل کنید، قهوه شما صاف اما رقیق می‌شود. اما هرچه زمان بیشتری را برای دم کشیدن منتظر بمانید، قهوه تلخ‌تر و غلیظ‌تری تحویل می‌گیرید.

فرآیند دم کردن

قهوه آسیاب شده خود را به ظرف فرنچ پرس از قبل گرم شده اضافه کنید. بعد، آب را به آرامی اضافه کنید. بعد از 30 ثانیه به آرامی مواد داخل فرنچ پرس را هم بزنید و بقیه آب را اضافه کنید و اجازه دهید چهار دقیقه خیسانده شود و سپس با حرکتی ظریف و آهسته به سمت پایین فرو بروید. دم کرده خود را با احتیاط داخل فنجان بریزید تا قهوه در ته آن به هم نخورد. آن را سرو کنید.!

نکات مهم در استفاده از فرنچ پرس

  • قبل از هرکاری، فرنچ‌پرس را گرم کنید.
  • قهوه‌ای که از نظر یک شخص خوب است شاید برای شخص دیگری جذاب نباشد بنابراین خود را محدود نکنید و با همه متغیرها بازی کنید. تهیه قهوه باید سرگرم‌کننده و تجربی باشد. بهترین فنجان قهوه همانی است که شما دوست دارید.
  • اگر کافئین فراوان می‌خواهید، باید قهوه را مدت بیشتری در پرس فرنچ نگه دارید و پس از خنک شدن آن را بنوشید. اگر نه بلافاصله پس از دم کردن آن را سرو کنید (هر چه مدت زمان بیشتری قهوه را در کافه نگه دارید، قهوه شما تلخ‌تر و عصاره‌گیری بیشتری خواهد داشت).
  • تمیز کردن فرنچ پرس اولویت اصلی برای داشتن یک قهوه خوش طعم است، بنابراین همیشه دستگاه را کاملا تمیز کنید، زیرا تفاله‌های قهوه قدیمی در فیلتر گیر می‌کنند و طعم قهوه‌های بعدی شما را خراب خواهند کرد.
  • اگر فشار دادن فیلتر سخت باشد، به این معنی است که قهوه به خوبی آسیاب شده است. اما اگر حداقل مقاومت وجود داشته باشد، به این معناست که قهوه خیلی درشت آسیاب شده است. قهوه آسیاب شده باید نسبتا درشت و زبر اما در اندازه‌های یکسان باشد، بدون این که ریز و ماسه مانند شود.
  • اگر قصد ندارید قهوه را فورا بنوشید، آن را داخل فرنچ پرس رها نکنید زیرا ماندن پلانجر روی قهوه باعث تلخ شدن مزه آن می‌شود.

دیدگاه ها