طرز تهیه املت شاپوری یا لوبیا املت رشتی

طرز تهیه املت شاپوری
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

در اولین سفرم به رشت، صبح اول وقت پشت میز یکی از قهوه‌خانه‌های قدیمی و جذاب بازار رشت نشستم. آقای قهوه چی پرسید چه می‌خوری و من پرسیدم چه دارید؟ بعد دوباره با حالت سوالی گفت می‌خواهی برایت املت شاپوری رشتی بزنم؟ و من که همیشه عاشق تجربه کردن طعم‌ها جدید هستم بدون تردید و مکث گفتم بله حتما.

بعد از گذشتن چند دقیقه آقای قهوه چی با یک سینی گرد استیل بزرگ که شامل یک ماهیتابه روحی املت با لوبیا، نان تافتون و یک استکان چای کمرباریک بود برگشت و من را حسابی ذوق زده کرد. این اولین باری بود که ترکیب لوبیا و املت را با هم می‌خوردم.

وقتی به آقای قهوه‌چی سفارش چای دوم را دادم، از او خواستم کمی کنارم بنشیند و اگر کاری ندارد درباره املت رشتی و طرز تهیه آن توضیح دهد؛ من عاشق این صبحانه رشتی شده بودم که به گفته آقای قهوه‌چی نامش املت شاپوری بود.

درباره دلیل نامگذاری این صبحانه، روایت‌های مختلفی وجود دارد، اما آقای قهوه‌چی می‌گفت دلیل نامگذاری‌ش این است که این املت خوشمزه، اولین بار توسط یک قهوه چی به نام شاپور قهوه چی ابداع شده؛ به همین دلیل در استان گیلان این غذا را با نام املت شاپوری می‌شناسند.

مواد لازم برای تهیه املت شاپوری

  • تخم مرغ دو عدد
  • رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
  • روغن مایع چهار قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن زیتون به مقدار لازم
  • آب نارنج به مقدار لازم
  • خوراک لوبیا یک کاسه

طرز تهیه املت شاپوری

مرحله اول

ابتدا روغن را داخل ماهی‌تابه بریزید تا روغن داغ شود.

رب گوجه فرنگی را داخل روغن داغ بریزید و خیلی سریع هم بزنید تا رب نسوزد. حدود ۱ دقیقه رب را هم بزنید.

مرحله دوم

حالا وقت آن رسیده که تخم‌مرغ‌ها را توی ماهی‌تابه بشکنید. توجه داشته باشید که زرده تخم مرغ را هم نزنید و فقط سفیده‌های تخم مرغ را با رب هم بزنید تا خوب مخلوط شود و شکل املت به خود بگیرد و زرده‌ها درسته باقی بمانند.

مرحله سوم

املت توی ماهی‌تابه را کنار بزنید و کمی جا باز کنید و سپس خوراک لوبیا را داخل ماهی‌تابه بریزید. همچنین می‌توانید املت را وسط ماهی‌تابه جمع کنید و خوراک لوبیا را اطراف املت بریزید.

در این مرحله نمک و فلفل سیاه را روی املت و خوراک لوبیا بپاشید.

حالا املت لوبیا شاپوری شما آماده است می‌توانید آن با نان بربری تازه و یک استکان چای تازه دم لاهیجان میل کنید.

پیشنهاد ویژه

در صورتیکه به طعم روغن زیتون علاقه دارید، می‌توانید یک قاشق روغن زیتون و یک قاشق آب نارنج روی خوراک لوبیا بریزید و اجاق گاز را خاموش کنید.

دیدگاه ها