طرز تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی در خانه با تمام نکات

حلوا گردویی
متوسط
10 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

بعد از یک روز کاری شلوغ و خسته‌ کننده، هیچ چیز بیشتر از خوردن یک لیوان چای داغ و یک شیرینی خوشمزه خستگی را از تنمان در نمی‌آورد.‌ حلوا گردویی اصیل تبریزی می‌تواند همان شیرینی خوشمزه‌ای باشد که کاممان را شیرین می‌کند. حلوا گردویی یکی از قدیمی‌ترین سوغات‌های تبریز است. این شیرینی سنتی، معمولا پس از ناهار و شام و همراه با چای سرو می‌شود؛ اما می‌توانید آن را به همراه نان، به عنوان یک صبحانه‌ مفصل و مقوی هم میل کنید یا در کنار سایر غذاها سر سفره افطار خود قرار دهید. خوردن این حلوای خوشمزه در وعده صبحانه یا سحری در ماه مبارک رمضان باعث می‌شود تا بخشی از انرژی مورد نیاز بدنتان در طول روز تامین شود؛ چرا که این دسر بسیار مقوی بوده و شامل گردو و کنجد است.

گردو منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی از جمله ویتامین B6، ویتامین E، مس، اسید فولیک، فسفر و … بوده و برای بهبود عملکرد مغز، کاهش بیماری‌های قلبی، پیشگیری از سرطان سلامت پوست و مو مفید است. کنجد نیز حاوی پروتئین، آهن، روی و کلسیم است و در محافظت از سلامت قلب، بهبود فشار خون، مبارزه با سرطان و تنظیم هورمون‌ها اهمیت دارد. نکته جالب در مورد این شیرینی جذاب این است که برای تهیه آن به مواد اولیه زیادی نیاز نخواهید داشت و احتمالا همین حالا بیشتر مواد مورد نیاز برای تهیه آن را در منزل‌تان دارید. فقط کافی‌ است یک‌بار این شیرینی خوشمزه را درست کنید تا طرفدار دائمی آن شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

  • گردو (آسیاب شده)یک پیمانه
  • برنج نیم دانه دو پیمانه
  • کنجد (آسیاب شده)نصف پیمانه
  • روغن مایع سه‌چهارم پیمانه
  • شکر یک و نیم پیمانه
  • پودر نارگیلبه مقدار لازم
  • پودر پستهبه مقدار لازم

طرز تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

مرحله اول

حلوا گردویی تبریزی هم مانند شیرینی قرابیه و حلوای زنجبیل از دسرهای سنتی و محبوب این شهر است که در تمام ایران طرفداران خاص خودش را دارد. این حلوای مقوی و خوشمزه را می‌توانید در کنار یک لیوان چای دمی در سفره افطار یا به عنوان میان‌وعده دلنشین سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید. ‌برای تهیه حلوا گردویی، ابتدا باید برنج نیم دانه را بشویید. سپس آن در ظرفی ریخته و روی آن آب بریزید. اجازه دهید برنج به مدت ۱۲۰ دقیقه خیس بخورد.

مرحله دوم

پس از گذشت ۱۲۰ دقیقه، یک قابلمه روی حرارت گذاشته و روغن مایع را در آن بریزید‌. سپس برنج خیس‌خورده را آبکش کرده و داخل قابلمه بریزید. گردو‌ها را آسیاب کرده و کنار بگذارید. کنجد را به همراه گردوی آسیاب‌شده به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت بگذارید. مواد را خوب تفت دهید. سپس یک پارچ را آب کنید. شکر را به آب پارچ اضافه کرده و هم بزنید.

مرحله سوم

آب و شکر را به قابلمه اضافه ‌کرده و اجازه دهید بجوشد. سپس زیر حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا برنج بپزد. هر چند وقت یک‌بار برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. پس از اینکه برنج به غلظت رسید، در قابلمه را برداشته و با یک قاشق چوبی هم بزنید تا برنج ته نگیرد‌. یک سینی را با کمی کره یا روغن چرب کنید. هنگامی که آب برنج گرفته شد و به روغن افتاد، آن را داخل سینی‌ چرب‌شده بریزید و با یک قاشق سطح آن را صاف کنید.

مرحله چهارم

پس از صاف کردن سطح سینی، آن را کنار بگذارید تا حلوا کاملا سرد شود. سپس با یک چاقوی تیز حلوا را به شکل لوزی‌ها یا مربع‌های یک اندازه برش دهید. روی حلوا گردویی را با پودر پسته، پودر نارگیل و کنجد تزیین کنید. حالا حلوا گردویی اصیل تبریزی شما آماده است. نوش جان!

چند نکته برای تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

  • در صورت تمایل می‌توانید در مرحله سوم، یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به مواد حلوا گردویی اضافه کنید.
  • به جای برنج، در صورت تمایل می‌توانید از آرد برنج استفاده کنید.
  • خوردن این شیرینی لذیذ به دلیل اینکه طبع گرمی دارد، در روزهای سرد زمستان در کنار چای بسیار لذت بخش است.
  • این شیرینی بسیار مقوی است و خوردن آن در وعده‌های افطار و سحر به روزه‌داران توصیه می‌‌شود.

دیدگاه ها