طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد سفید – خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه حلوا زعفرانی
آسان
10 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

حلوا زعفرانی دسر خوشمزه‌ای است که در ماه رمضان برای وعده افطار تهیه و سرو می‌شود. این دسر خوشمزه با دم‌دستی‌ترین مواد و ساده‌ترین دستور درست می‌شود. شهرهای مختلف ایران مانند تبریز دستورهای متفاوتی برای تهیه حلوا دارند که از خوشمزه‌ترین آن‌ها می‌توان به حلوا گردویی تبریزی اشاره کرد که طرفداران بسیاری دارد. اگر شما علاقه‌مند به عطر و طعم گلاب و زعفران هستید برای وعده افطارتان حتما طرز تهیه حلوا زعفرانی را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه حلوا زعفرانی

  • آب ۲۵۰ میلی‌لیتر
  • شکر ۱۷۰ گرم
  • گلاب ۱۰۰ میلی‌لیتر
  • هل یک قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم‌کرده دو قاشق چای‌خوری
  • آرد سفید ۱۵۰ گرم
  • روغن نباتی ۸۰ گرم
  • کره ۲۰ گرم
  • بادام خردشده به مقدار لازم
  • پسته خردشده به مقدار لازم
  • گل محمدی به مقدار لازم

طرز تهیه حلوا زعفرانی

۱. شربت حلوا را آماده کنید

آماده کردن شربت حلوا زعفرانی

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا زعفرانی باید شربت آن را درست کنید. درست کردن شربت حلوا در طرز تهیه بامیه گفته شده است. شما در یک قابلمه مناسب آب و شکر را مخلوط کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید تا شکر حل شود. بعد از جوش آمدن مخلوط باید زعفران، هل و گلاب گفته‌شده را هم اضافه کنید تا مخلوط با یکدیگر به آرامی جوش بخورند. شربت حلوا که به غلظت لازم رسید قابلمه را از رو حرارت بردارید تا خنک شود. اگر شما در این مرحله عطر و طعم گلاب را دوست ندارید می‌توانید آن را حذف کنید.

۲. آرد را تفت دهید

تفت دادن آرد و اضافه کردن کره و روغن به مخلوط در طرز تهیه حلوا

در دومین مرحله از طرز تهیه حلوا زعفرانی ، یک تابه مناسب انتخاب کنید. مقدار آرد گفته‌شده را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با حرارت متوسط رو به پایین مرتب تفت دهید. تنها قبل از تفت دادن باید آن را دو تا سه بار الک کنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته و سبک شود. عطر آن باید به مشام‌تان برسد و رنگ آرد کمی تغییر کند. تنها مراقب باشید که آردتان نسوزد چراکه حلوایتان عطر و طعم نامطبوعی به خود می‌گیرد. در ادامه کره و روغن را در یک تابه جداگانه مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید. مخلوط را به مدت ۱۰ دقیقه مدام هم بزنید. سپس مخلوط کره و روغن را به آرد  اضافه و مجدد هم بزنید.از درست کردن حلوای هویج برای میهمانی‌هایتان در ماه رمضان غافل نشوید.

۳. شربت را اضافه کنید

اضافه کردن شربت به آرد تفت داده شده در حلوا زعفرانی

در سومین مرحله از طرز تهیه حلوا زعفرانی ، شربت را کم‌کم با ملاقه داخل مخلوط بریزید و خوب هم بزنید. با این کار راحت‌تر و سریع‌تر جذب می شود. مواد را آن‌قدر هم بزنید تا از دیواره‌های تابه جدا شود و به شکل یک خمیر صاف دربیاید. دقت داشته باشید که مخلوط را خوب هم بزنید تا آرد گلوله‌گلوله نشود. در نهایت حلوا را در تابه چند بار زیر‌و‌رو کنید تا در ظرف ۵ تا ۱۰ دقیقه حلوا سفت و یک‌دست شود. حال حلوا را در ظرف مورد نظر سرو و روی آن را با گل‌سرخ، بادام و پسته خردشده تزئین کنید.

دستور تهیه حلوا زعفرانی

نکات تکمیلی پخت حلوا زعفرانی

حلوا یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای ایرانی محسوب می‌شود که بیشتر در ماه رمضان برای وعده‌های افطاری سرو می‌شود. شما هم اگر می‌خواهید این دسر خوشمزه و مقوی را برای وعده افطارتان درست کنید لازم است علاوه بر رعایت طرز تهیه گفته شده در بالا، نکات زیر را هم بخوانید.

شربت حلوا زعفرانی

تهیه شربت حلوا زعفرانی

در طرز تهیه حلوا این نکته را مدنظر داشته باشید که شهد آن نباید آن‌قدر غلیظ باشد که شکر در آن حل‌نشده باقی بماند به همین‌خاطر ابتدا باید شکر در آب کامل حل شود سپس رو حرارت گذاشته شود. از سویی دیگر اگر شهد آن کم باشد حلوایتان بافتی نرم پیدا خواهد کرد که شاید باب میل‌تان نباشد. در صورت شیرین شدن شهد و شل شدن آن تنها راه‌چاره، گرم کردن مجدد و تبخیر شدن آب آن است. نکته آخر آن‌که شربت‌تان به هنگام اضافه کردن به مواد باید ولرم باشد تا راحت‌تر جذب شده و هم بخورد.

رنگ حلوا

تیره یا روشن شدن رنگ حلوای زعفرانی‌تان به مقدار تفت دادن آرد و استفاده از زعفران بستگی دارد. در نگاه کلی می‌توان گفت که این مسئله به سلیقه شما کامل بستگی دارد. شما باید بدانید که در طرز تهیه حلوا از آرد برنج و آرد سنگک هم می‌توانید استفاده کنید. در صورت استفاده از آرد سنگک رنگ حلوا تیره و در صورت استفاده از آرد برنج رنگ روشن‌تر و چسبندگی کم‌تری خواهد داشت.

زعفران

استفاده از زعفران در تهیه حلوا زعفرانی

حلوا زعفرانی را به طعم و رنگ زعفرانی‌اش می‌شناسند پس در انتخاب و استفاده آن دقت کنید. در درجه اول بهترین زعفران را انتخاب کنید تا عطر و بوی آن فضا را پر کند. برای آن‌که زعفران‌تان رنگ خوبی به حلوایتان بدهد باید آن را دم کنید. بهترین راه برای دم کردن زعفران استفاده از چند تکه یخ است با این‌حال می‌توانید مطلب زعفران دم کرده را در کتاب کاله بخوانید.

شل شدن حلوا زعفرانی

اگر دسرتان به دلیل استفاده از روغن زیاد شل شد باید کمی آرد تفت داده‌شده به آن اضافه کرده و هم بزنید. شما در استفاده از روغن برای این دسر خوشمزه باید بدانید که روغن‌جامد به پف کردن و روغن‌مایع به براق شدن آن کمک می‌کند. حلوا دو رنگ را برای میهمانی‌هایتان در ماه رمضان حتما درست کنید.

سرو حلوا زعفرانی

سرو حلوا زعفرانی

سرو حلوا معمولا به همراه نان بربری یا تافتون در کنار یک استکان چای داغ است. شما به راحتی می‌توانید آن را در ظرف مورد نظر خود سرو کرده و با پشت قاشق، چنگال یا خرده بادام و پودر نارگیل تزئین کنید. از سویی دیگر شما این دسر خوشمزه را می‌توانید در قیف شیرینی‌پزی ریخته و آن را با هر ماسوره‌ و شکلی که که به صورت تک‌نفره پایپ کنید. شکا اگر می‌خواهید حلوایتان را به صورت مجلسی برای وعده افطار سرو کنید می‌توانید کف قالب را با روغن چرب کرده و حلوا را داخل آن بریزید. قالب را برای چند ساعتی در یخچال بگذارید تا خوب فرم بگیرد.

حلوا زعفرانی رژیمی

اگر به دنبال یک دسر کم‌کالری و سالم هستید در طرز تهیه حلوا زعفرانی می‌توانید بعضی از مواد را به راحتی تغییر دهید. عسل، شیره خرما، شیره انگور و شکر قهوه‌ای را می‌توانید جایگزین شکر کنید. از سویی دیگر روغن زیتون را هم با روغن مایع می‌توانید عوض کنید. برای داشتن طعم قوی‌تر می‌توانید به جای آرد سفید یا گندم از آرد بلغور استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما درست کردن حلوا با شیره انگور در وعده‌های افطار است.

دیدگاه ها