طرز تهیه ماست میوه ای خوشمزه خانگی

طرز تهیه ماست میوه ای
آسان
۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ترکیب ماست با خوراکی‌های شیرین، برای خیلی‌ها ایده‌آل است. جنوبی‌ها ماست را با خرما می‌خورند و آذربایجانی‌ها طعم ماست را همراه با شیره انگور دوست دارند. شاید همین اشتراک سلیقه باعث شده که ماست میوه‌ای با همه غربی بودنش، از نظر ایرانی‌ها هم یک دسر دوست‌داشتنی تلقی شود. اگر شما هم یکی از طرفداران ماست میوه‌ای هستید، می‌توانید آن را با ترکیب میوه‌های دلخواهتان در هر فصلی آماده کنید. اصلا می‌توانید یک قدم دیگر هم به عقب بروید و خود ماست را هم در آشپزخانه خودتان تهیه کنید. در این مطلب ابتدا طرز تهیه ماست را با شما درمیان می‌گذارید و سپس روش تهیه ماست میوه ای خوشمزه در خانه را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه ماست میوه ای

  • شیر پرچرب کالهیک لیتر
  • ماست سنتییک و نیم قاشق غذاخوری
  • شربت افرابه مقدار لازم
  • میوه خرد شدهیک فنجان
  • شکر ساییدهیک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه ماست میوه ای

مرحله اول

اولین قدم برای تهیه ماست میوه‌ای خانگی، تهیه یک ماست خوشمزه در خانه است. برای این‌کار شیر را در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت ملایم اجاق بگذارید. بعد از حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت، شیر آرام آرام خواهد جوشید. ۱۰ دقیقه دیگر هم صبر کنید تا شیر کمی بجوشد و غلیظ‌تر شود. بعد از گذشت این زمان، شعله را خاموش کنید و صبر کنید تا حرارت شیر پایین بیاید.

مرحله دوم

وقتی شیر از دمای جوش خارج شد، آن را در یک ظرف سفالی بدون لعاب بریزید. برای تهیه ماست میوه‌ای خوشمزه شما به یک ظرف ماست نسبتا غلیظ نیاز دارید و ظرف سفالی با بیرون دادن آب اضافی ماست، همه چیز را برای تهیه این دسر خوشمزه فراهم می‌کند. حدود نیم ساعت بعد از خاموش کردن شعله، شیر به اندازه دلخواهتان سرد می‌شود. در این حالت باید با زدن انگشتتان در شیر، احساس گرما کنید، نه سوزش. در این حالت مایه ماست را داخل شیر بریزید و تند هم بزنید. مایه ماست باید به خوبی با شیر ترکیب شود.

مرحله سوم

حالا در ظرف سفالی را ببندید و دور آن یک پتوی سفری بپیچید تا گرم بماند. بعد از حدود پنج ساعت ماست می‌بندد اما بهتر است بعد از آن برای ۲۴ ساعت ظرف را در یخچال قرار دهید و به بافت ماست دست نزنید. یادتان باشد که باید زیر ظرف سفالی یک بشقاب قرار دهید تا آب ماست را به طبقات یخچالتان پس ندهد.

مرحله چهارم

وقتی که ماست خانگی شما آماده شد، می‌توانید آن را با میوه‌های دلخواهتان ترکیب کنید. بخشی از میوه‌ها را مطابق آنچه که در ادامه گفته شده به شکل پوره در بیاورید و بخشی از آنها را با کارد ریز کنید تا ذرات میوه زیر زبانتان احساس شود. به هر کاسه ماست میوه‌ای، یک قاشق مرباخوری پوره میوه و یک قاشق مرباخوری میوه خرد شده و مقدار کمی شربت افرا اضافه کنید.

ماست میوه ای

روش تهیه پوره میوه

میوه‌های مورد نظرتان را در غذاساز بریزید و وقتی به شکل یکدستی ترکیب شدند، آنها را همراه با یک چهارم لیوان آب در یک قابلمه ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید. وقتی اطراف ظرف شروع به جوشیدن کرد، شکر را اضافه کرده و هم زدن را شروع کنید. وقتی آبی که اضافه کرده بودید جمع شد و پوره به غلظت دلخواه رسید، شعله را خاموش کنید. پوره میوه را می‌توانید بعد از سرد شدن به ماست اضافه کنید. ترکیب این دسر با گرانولا می‌تواند یک صبحانه کامل باشد و به شما انرژی بدهد. حتما امتحان کنید.

food52

دیدگاه ها