طرز تهیه کتلت ماهی با سیب زمینی به سبک جنوبی‌ها

طرز تهیه کتلت ماهی
آسان
4 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

اضافه کردن ماهی و میگو به رژیم غذایی‌مان به هر نحوی، یکی از کارهایی است که برای بهره‌‌گیری از خواص زیاد غذاهای دریایی باید انجام دهیم. یکی از راه‌های تهیه متفاوت ماهی این است که آن را کتلت کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه انواع دیگری از کتلت از جمله طرز تهیه کتلت تهرانی را مرور کرده بودیم و اینجا می‌خواهیم طرز تهیه کتلت ماهی را به شما آموزش دهیم تا با تنوع بیشتری بتوانید غذاهای دریایی را در رژیم هفتگی‌تان قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه کتلت ماهی

  • فیله ماهی ازون برون نیم کیلو
  • پیاز ۱ عدد
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • سیب زمینی پخته ۲ عدد
  • گرد لیمو ۱ قاشق چای‌خوری
  • شیر نیم پیمانه
  • پودر نان، نمک، فلفل و روغن به مقدار لازم

طرز تهیه کتلت ماهی

آماده کردن ماهی

پختن ماهی برای طرز تهیه کتلت ماهی

اولین مرحله از طرز تهیه کتلت ماهی این است که ماهی را که خوب شسته‌اید با مقدار کمی آب روی حرارت معمولی گاز به مدت ۱۰ دقیقه بپزید بعد آن را از ظرف خارج کنید و اجازه دهید آبش کامل برود و خنک شود.

مخلوط کردن مواد

مخلوط کردن مواد کتلت ماهی

حالا در این مرحله از طرز تهیه کتلت ماهی معادل نیم پیمانه پودر نان را با شیر قاطی کنید و تا پودر نان خیس می‌خورد پیاز را همراه ماهی در چرخ گوشت بریزید و خوب چرخ کنید. همز‌مان سیب زمینی پخته را هم خوب با گوشت‌کوب له کنید و بعد مخلوط ماهی و پیاز را به سیب زمینی پخته اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد به ترتیب تخم مرغ و پودر نان خیس خورده را هم اضافه کنید و با دست خوب چنگ بزنید تا به خورد هم بروند.

سرخ کردن کتلت ماهی

کتلت ماهی را سرخ کنید

آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت ماهی این است که از مایه کتلت به اندازه یک تخم مرغ بردارید و به شکل بیضی یا گرد درآورید و مقداری پودر نان رویش بپاشید. بعد در تابه‌ای که روغن ریخته‌اید و روغن داغ شده است، کتلت‌های شکل داده شده را بگذارید تا سرخ شود. برای هر طرف کتلت حداقل ۴ تا ۵ دقیقه زمان لازم است تا سرخ شود.

نکته مهم: کتلت‌ها را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

نکات تکمیلی برای تهیه کتلت ماهی

تهیه و پخت کتلت ماهی همان‌طور که دیدید کار سختی نیست اما خوب است هنگام تهیه این غذا به نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن دقت کنید.

اهمیت قوام مایه کتلت

اگر احساس می کنید کتلت شما منسجم نیست و قوام کافی ندارد، می توانید یک قاشق سوپخوری آرد سوخاری یا آرد نخودچی بیشتر اضافه کنید.

استفاده از زعفران برای کتلت ماهی

در صورت تمایل می‌توانید مقداری زعفران دم‌کرده به کتلت‌ها اضافه کنید تا در پایان پخت غذا خوش‌طعم و معطر شود. بسته به ذائقه خود می‌توانید یک یا دو حبه سیر را در مخلوط کتلت رنده کنید و از طعم سیر لذت ببرید.

راز کتلت خوشمزه

یکی از مهم‌ترین رازهای درست کردن کتلت خوشمزه ایرانی این است که مایه کتلت را در ظرف با درپوش بریزید و قبل از سرخ شدن به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید و بعد سرخ کنید.

دیدگاه ها