طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی و اصیل خوشمزه + فیلم آموزشی

طرز تهیه کشک بادمجان
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

در بسیاری از غذاهای ایرانی از بادمجان استفاده می‌شود؛ کشک هم محصول اصیل و صد در صد ایرانی است که طعمی خاص همراه با کمی شوری و ترشی به غذا می‌دهد. بادمجان به روش‌های مختلف در غذاها استفاده می‌شود، می‌توانید آن را به صورت کبابی یا سرخ شده در غذا به کار ببرید و برای طرز تهیه کشک بادمجان، این غذای خوش طعم و ساده، از هر دو نوع روش گفته شده می‌توان استفاده کرد.

این غذای اصیل و خوشمزه را می‌توانید به عنوان پیش‌غذا برای رنگارنگ‌تر کردن سفره افطاری‌تان هم درست کنید و از آن لذت ببرید پس در ادامه طرز تهیه و چند فن خوشمزه‌تر شدن کشک بادمجان را بخوانید یا فیلم زیر را مطالعه کنید.

ویدئوی آموزش تهیه کشک بادمجان اصیل و مجلسی

مواد لازم برای کشک بادمجان اصیل و مجلسی

  • بادمجان یک کیلوگرم
  • پیاز بزرگ یک عدد
  • سیر شش حبه
  • نعناع خشک سه قاشق غذاخوری
  • مغز گردو (آسیاب شده) دو قاشق غذاخوری
  • کشک پاستوریزه کاله نصف پیمانه
  • زردچوبه یک قاشق چا‌ی‌خوری
  • روغن به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه کشک بادمجان اصیل و مجلسی

۱. آماده کردن بادمجان

گرفتن تلخی بادمجان برای طرز تهیه کشک بادمجان

برای تهیه کشک بادمجون ابتدا بادمجان‌ها را پوست کنده و از وسط به دو قسمت کنید. سپس آنها را در یک کاسه بزرگ که در آن دو لیتر آب به همراه یک قاشق غذاخوری نمک ریخته‌اید بریزید و اجازه دهید بادمحان‌ها به مدت یک ساعت در این محلول قرار باشد تا تلخی آن از بین برود.

۲. خرد کردن پیاز و سیر

خرد کردن پیاز و سیر برای طرز تهیه کشک بادمجان

در این فاصله پیاز را نگینی خرد یا نگینی کنید. سیر را هم پوست بکنید و ساطوری کنید. البته از سیر رنده شده یا پودر سیر هم می‌توانید استفاده کنید.

۳. سرخ کردن بادمجان

سرخ کردن بادمجان برای کشک بادمجان

حالا با یک دستمال پارچه‌ای بادمجان‌های کشک بادمجان را خشک کنید. (این کار باعث می‌شود بادمجان‌ها روغن کمتری جذب کنند)

بعد از خشک شدن بادمجان‌ها آنها را با کمی روغن سرخ کنید. اگر دوست دارید غذایتان طعم و عطر دودی داشته باشید می‌توانید بادمجان‌ها را کبابی هم بکنید.

۴. سرخ کردن پیاز و سیر

سرخ کردن پیاز برای طرز تهیه کشک بادمجان

پیازها را در یک قابلمه یا تابه دیگر با مقدار کمی روغن تفت بدهید، وقتی که پیاز مقداری تغییر رنگ داد زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. دقت کنید این کار باعث می‌شود رنگ زردچوبه و عطر فلفل بیشتر در غذا بماند.

وقتی که پیاز به همراه ادویه‌ها تفت خورد، سیر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید که یک دقیقه دیگر سیر به همراه ادویه‌ها و پیاز تفت بخورد.

۵. اضافه کردن مواد و پخت بادمجان

پخت بادمجان برای کشک بادمجان

حالا وقت آن است که بادمجان‌ها را اضافه کنید؛ بعد از اضافه کردن بادمجان‌ها به مخلوط سیر و پیاز، یک لیوان آب اضافه به همراه نمک در قابلمه بریزد و اجازه دهید بادمجان‌ها نیم ساعت بپزد. وقتی بادمجان‌ها پخته شد با گوشتکوب یا چنگال آنها را له کنید و سپس گردو و کشک را اضافه کنید.

۶. اضافه کردن کشک و پخت نهایی

اضافه کردن کشک و مواد دیگر برای طرز تهیه کشک بادمجان

و حالا کشک را با مخلوط بادمجان له شده اضافه کنید. و اجازه دهید اندکی قُل بخورد. در همین زمان برای درست کردن نعناع داغ، نعناع را در مقداری روغن تفت بدهید. حواستان باشد که نعناع را بیشتر از ۳۰ ثانیه تفت ندهید چون می‌سوزد و تلخ می‌شود.

غذای شما آماده است آن را در ظرف دلخواه‌تان بریزید و به سلیقه خود با نعناع داد و برگ نعناع و کشک تزئین کنید. نوش جان!

طرز تهیه کشک بادمجان

فوت و فن‌های تهیه کشک بادمجان

  • کشک بادمجون هم مانند میرزا قاسمی از آن خوراک‌های پرطرفداری است که می‌توانید به راحتی با بادمجان خرد یا له شده در خانه به عنوان میان وعده یا وعده اصلی یا حتی یک افطاری ساده تهیه کنید. طرز تهیه میرزا قاسمی را در کتاب کاله می‌توانید بخوانید.
  • در روش سنتی پخت این غذا از بادمجان کبابی استفاده می‌شود و می‌توان گفت که این روش رژیمی‌ و کم کالری‌تر خواهد بود اما با استفاده از این روش شما کشک بادمجان رژیمی خواهید داشت. اما بادمجان سرخ شده برای کشک بادمجان مجلسی و برای پذیرایی مناسب‌تر است. هر چند بهترین روش پخت بادمجان برای بهره بردن از خواص بادمجان، بخار پز کردن آن است.
  • نوع خاصی از ترکیب کشک و بادمجان در خراسان جنوبی با عنوان قروت تهیه می‌شود که هم به‌خاطر رنگ بنفشش شهرت دارد و هم طعم متفاوتش. اگر دوست دارید می‌توانید طرز تهیه قروت بیرجندی را هم امتحان کنید.
  • در روش‌های نوین پخت این غذا برخی، به جای کشک از ماست یونانی استفاده می‌کنند.
  • کشک بادمجان در جای‌جای ایران به روش‌های مختلف تهیه می‌شود، اگر دوست داشته باشید می‌توانید طرز تهیه کشک بادمجان تبریزی و طرز تهیه کشک بادمجان مازندرانی و البته طرز تهیه کشک بادمجان شمالی را در کتاب کاله مطالعه کنید.

کشک بادمجان غذایی خاص و ایرانی

کشک بادمجان، کشک بادمجون یا حتی کشک و بادمجان، یک نوع دیپ ایرانی است که به روش‌های مختلف در ایران پخته می‌شود، مثلا در بخش‌هایی از ایران برخی به این غذا گوجه اضفاه می‌کنند.

این پیش غذای خوشمزه معمولا با زعفران دم شده، پیاز تفت داده شده، سیر و اغلب گردو تزئین می‌شود. گاهی حتی در مهمان‌ها از آن به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی استفاده می‌شود و معمولا با نان تازه میل می‌شود.

فرق باباغنوش و کشک بادمجان چیست؟

برخی بعد از شنیدن یا خوردن کشک بادمجان و باباغنوش این سوال برایشان پیش می‌آید که تفاوت این دو غذا در چیست. هر دو غذا پایه بادمجان دارند. اما کشک بادمجان با بادمجان و کشک درست می‌شود در حالی که بابا غنوش بر بادمجان، خمیر کنجد هم دارد. برخی بابا غنوش را با حمص مقایسه می‌کنند، جایی که نخود به جای بادمجان قرار می‌‎گیرد.

کشک بادمجان چند کالری دارد؟

کشک بادمجان سرشار از پروتئین است و حدودا ۱۲۲ کالری دارد.

دیدگاه ها

  1. به به. خیلی هم عالی شد
    ممنونم از این دستور پخت عالیتون
    ایشالا باشد تا جبران کنیم