طرز تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم‌مرغی آسان با پف زیاد

طرز تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم‌مرغی
آسان
12 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

در دنیای رنگارنگ شیرینی‌پزی، کیک اسفنجی پایه اصلی بیشتر کیک‌ها و شیرینی‌ها به حساب می‌آید که باید طرز تهیه آن را بدانید. اگر می‌خواهید دستور کیک اسفنجی ساده را بدانید، حتما به کتاب کاله نگاهی بیندازید. تنوع در روش‌های تهیه و مواد اولیه آسان آن، شما را وارد دنیای جدیدی از طعم‌ها می‌کند و ساعت‌ها شما را آن‌جا نگه می‌دارد. اگر شما هم می‌خواهید وارد این دنیای خوشمزه شوید، در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم‌مرغی را برایتان بگوییم. این کیک پنبه‌ای و نرم با ساده‌ترین مواد موجود در منزل تهیه می‌شود، پس همین حالا دست‌به‌کار شوید. البته در مطالب قبلی کتاب کاله نیز بیش از ۱۰ روش را در طرز پخت کیک اسفنجی بیان کردیم که می‌توانید بسته به امکانات موجود، از هریک استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم مرغی

  • تخم‌مرغ چهار عدد
  • شکر یک فنجان
  • آرد همه‌منظوره یک فنجان
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق چای‌خوری
  • کره (آب‌شده) دو قاشق غذاخوری
  • آب گرم یک قاشق غذاخوری
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم‌مرغی

۱. تخم‌مرغ و شکر را مخلوط کنید

تخم‌مرغ و شکر را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم‌مرغی نیاز است که کاسه‌ای نسبتا بزرگ انتخاب کنید و چهار عدد تخم‌مرغ را درون آن بشکنید، سپس با دور تند هم‌زن دو دقیقه آن را بزنید تا خوب کف کند. در ادامه با کمک یک قاشق غذاخوری به تدریج شکر را به تخم‌مرغ زده‌شده اضافه کنید و آن‌قدر با هم‌زن بزنید که به رنگ کرمی دربیاید. در صورت استفاده از هم‌زن دستی، ۲۰ دقیقه زمان نیاز است که برای مخلوط کردن شکر و تخم‌مرغ بگذارید.

۲. قالب کیک و فر را آماده کنید

آماده کردن قالب کیک و فر

قبل از آن‌که دیگر مراحل طرز تهیه این کیک سفنجی را پیش ببرید، نیاز است که فر و قالب مناسب آن را آماده کنید. پس فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه دهید که گرم شود. حال نوبت آماده کردن قالب است که به یک قالب گرد ۲۰ سانتی‌متری یا ۸ اینچی نیاز دارید. قالب را با کمی روغن چرب کنید و کاغذ روغنی یا فویل را درون آن بگذارید. برای آن‌که کیک راحت‌تر از قالب بیرون بیاید، کمی از اطراف کاغذروغنی را آویزان کنید تا مانند قلاب برایتان عمل کند.

در صورت نداشتن کاغذ روغنی چه باید کرد؟

اگر کاغذ روغنی یا فویل برای قالب کیک‌تان نداشتید، قالب را با کره آب‌‌شده کمی چرب کنید و سپس آرد داخل آن بپاشید تا هنگام پخت مایه کیک به آن نچسبد.

۳. مواد خشک را الک و مایعات را مخلوط کنید

آماده کردن مخلوط مواد خشک و مرطوب برای پخت کیک اسفنجی

آرد و بیکینگ‌پودر را در ادامه الک کنید و کنار بگذارید تا بعد به مواد اضافه کنید. با این کار کیک سبک‌تری خواهید داشت. در ظرفی دیگر کره را که کمی حرارت دیده است را به همراه آب داغ و وانیل با یکدیگر مخلوط کنید و مانند ظرف آرد کنار بگذارید. به سراغ دیگر مراحل طرز تهیه کیک اسفنجی چهار تخم‌مرغی بروید.

۴. مواد خشک و مایع را اضافه کنید

مخلوط کردن مواد خشک و مایع کیک اسفنجی با فر

حالا با کمک کاردک پلاستیکی یا هم‌زن، تخم‌مرغ زده‌شده را به آرامی کنار بزنید تا آرد و بیکینگ‌پودر الک‌شده را به آن اضافه کنید. بعد از اضافه کردن خیلی آهسته و به صورت دورانی مخلوط را هم بزنید. منظور از هم‌زدن دورانی آن است که هنگام هم زدن عدد هشت انگلیسی شکل بگیرد. مخلوط کره ذوب‌شده و وانیل را هم در ادامه اضافه کرده و خوب هم بزنید. تنها دقت داشته باشید که به اندازه‌ای مخلوط را هم بزنید که کیک‌تان غلیظ و خمیری نشود.

۵. مایه کیک را برای پخت داخل قالب بریزید

ریختن مایه کیک در قالب و گذاشتن آن در فر برای طرز تهیه کیک اسفنجی ۴ تخم‌مرغی

مایه کیک تهیه‌شده را درون قالب بریزید و آن را درون فر از قبل گرم‌شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۳۵ تا ۳۰ دقیقه بگذارید. بعد از  مدت‌زمان تعیین‌شده برای پخت، برای این‌که مطمئن شوید کیکتان پخته یک سیخ چوبی داخل کیک فرو کرده و در صورت تمیز بودن آن و مشاهده نکردن مایه کیک رویش، کیک‌تان آماده است. زمان پخت را خیلی طولانی نکنید، به این‌خاطر که کیک رطوبت خود را از دست می‌دهد. بعد از پخت کیک، فر را خاموش کنید و کیک را برای ۱۰ دقیقه در نگه دارید تا کمی خنک شود.

در انتها قالب کیک را بیرون بیاورید و با کمک کاغذهایی که از اطراف آن آویزان است، کیک را بیرون کشیده و روی قفسه خنک‌کننده بگذارید. بعد از آن‌که کیک خوب خنک شد، روی آن را با سس شکلاتی تزئین کنید. طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

نکات تکمیلی برای پخت کیک اسفنجی ۴ تخم‌مرغی

در این مطلب با بیانی ساده طرز تهیه کیک اسفنجی چهار تخم‌مرغی را برایتان توضیح دادیم تا آن را هر زمان که خواستید تهیه کنید. با این حال در ادامه نکاتی را آورده‌ایم که کار را برایتان آسان‌تر خواهد کرد، با ما همراه باشید.

تزئین و سرو کیک اسفنجی ۴ تخم‌مرغی

شما می‌توانید کیک اسفنجی چهار تخم‌مرغی خود را با برش‌هایی از میوه‌های فصل تزئین کنید.

یکی از روش‌های عالی برای تزئین روی کیک و لایه‌های میانی آن دانستن طرز تهیه گاناش شکلاتی است، که می‌توانید آن را در کتاب کاله بخوانید.

نحوه نگه‌داری کیک اسفنجی

اگر کیک چهار تخم‌مرغی را برای مدت زمان بیشتری می‌خواهید نگه‌داری کنید، بهتر است آن را در یک ظرف در بسته بگذارید. نگه‌داری کیک در ظرف در بسته باعث می‌شود هم کیک‌تان تازه بماند و هم بوی مواد غذایی داخل یخچال را نگیرد. با این کار می‌توانید کیک را تا چها روز در یخچال نگه دارید.

برای نگه‌داری کیک چهار تخم‌مرغی در فریزر آن را خامه‌کشی نکنید. کیک را به صورت افقی برش دهید. هر کدام از لایه‌های برش‌خورده را درون یک پلاستیک جداگانه بپیچید تا مرطوب بماند. با قرار دادن لایه‌ها درون یک ظرف درب‌بسته، می‌توانید آن‌ها را تا یک ماه در فریزر نگه‌داری کنید.

آیا برای تهیه کیک تولد نیاز به دو عدد کیک اسفنجی است؟

کیک اسفنجی پایه اصلی کیک تولد محسوب می‌شود. شما با این دستور پخت می‌توانید ۲ عدد کیک تولد آماده کنید. با برش دادن کیک به صورت افقی و خامه‌کشی لایه‌لایه آن‌ها، کیکی زیبا برای دورهمی‌ها و تولدهایتان خواهید داشت. در کتاب کاله طرز تهیه کیک تولد مدرن توضیح داده شده است که می‌توانید آن را بخوانید.

کیک اسفنجی را چگونه برش می‌دهند؟

چاقوی اره‌ای و دندانه‌دار تیز اولین وسیله‌ای است که برای برش کیک به آن نیاز دارید. کیک را روی میز قرار دهید و سطح آن را با توجه به تعداد لایه‌های مورد‌نظرتان، با کمک خلال دندان علامت‌گذاری کنید. با یک دست کیک را نگه دارید و با دست دیگر یا کمک شخصی دیگر، چاقو را به آرامی حرکت و برش دهید.

روش جایگزین طرز تهیه کیک اسفنجی چیست؟

کیک اسفنجی از آن دسته کیک‌ها است که هم با فر و هم بدون فر آماده می‌شود. اگر طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را بدانید، می‌توانید کیک خوشمزه‌ای را برای خودتان و عزیزانتان تهیه کنید.

دیدگاه ها