طرز تهیه اردک کبابی یا اردک پکنی، یک غذای چینی خوشمزه

طرز تهیه اردک کبابی
سخت
4 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

ما ایرانی‌ها را با کباب می‌شناسند و چینی‌ها را با اردک کبابی پکنی! اگر به شمال ایران سفر کرده باشید، شاید اردک کبابی شمالی را امتحان کرده باشید اما اردک پکنی، قطعا با چیزی که طعمش را چشیده‌اید فرق می‌کند.

این غذای چینی خوشمزه یکی از غذاهای ملی چین است که به سبکی خاص پخته می‌شود و مزه آن هم باب طبع ایرانی‌هایی که به این کشور سر زده‌اند، بوده است.

در ادامه این مطلب، با هدف معرفی غذاهای چینی، طرز تهیه اردک کبابی را به ساده‌ترین روش ممکن به شما آموزش می‌دهیم با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه اردک کبابی

  • اردک (با پوست) یک عدد
  • دارچین (آسیاب‌شده) یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • زنجبیل (آسیاب‌شده) یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • جوز هندی (آسیاب‌شده) یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • فلفل سفید (آسیاب‌شده) یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • میخک (آسیاب‌شده) یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
  • سس سویا سه قاشق غذاخوری
  • عسل یک قاشق غذاخوری
  • پیاز (خرد شده) پنج عدد
  • مربای آلو یک‌دوم فنجان
  • چاتنی یک‌چهارم فنجان
  • شکر یک‌و‌نیم قاشق چای‌خوری
  • سرکه سفید یک‌و‌نیم قاشق چای‌خوری
  • پرتقال (خرد شده) یک عدد
  • جعفری (تازه خرد شده برای تزئین) یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه اردک کبابی پکنی؛ یک غذای چینی خوشمزه

مرحله اول

برای تهیه اردک کبابی باید ابتدا اردکی را که خوب تمیز کردید، بدون آن که پوستش را بکنید، کامل بشورید و دمش را کامل بزنید.

مرحله دوم

دارچین، زنجبیل، جوز هندی، فلفل سفید و میخک را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید. یک قاشق چای‌خوری مخلوط ادویه را در شکم اردک بریزید.

مرحله سوم

یک قاشق غذاخوری سس سویا را در مخلوط ادویه باقی‌مانده بریزید و به طور مساوی روی تمام قسمت بیرونی اردک بمالید.

مرحله چهارم

حالا یکی از پیازها را از وسط نصف کرده و داخل شکم اردک فرو کنید. روی اردک را بپوشانید و حداقل دو ساعت یا حداکثر تا یک شب در یخچال بگذارید.

مرحله پنجم

اکنون اردک را رو به بالا در یک قابلمه با کمی آب قرار دهید، درش را ببندید و اجازه دهید یک ساعت بخارپز شود.

مرحله ششم

اردک بخارپز شده را با دو قاشق بزرگ بلند کنید تا آب آن و آب پیاز گرفته شود.

مرحله هفتم

الان وقت آن است که اردک را از سمت سینه در یک ظرف مناسب فر قرار دهید و با یک چنگال پوستش را سوراخ کنید و به مدت ۳۰ دقیقه تفت دهید.

مرحله هشتم

فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

مرحله نهم

دو قاشق غذاخوری سس سویا و عسل باقیمانده را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید. مخلوط را روی اردک بمالید.

مرحله دهم

دمای فر را به ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد افزایش دهید و اردک را داخل فر بگذارید و اجازه دهید حدود پنج دقیقه بماند تا پوست اردک کاملا قهوه‌ای شود. مراقب باشید پوست اردک خیلی نسوزد.

مرحله یازدهم

مربای آلو، چاتنی، شکر و سرکه را در یک کاسه کوچک سرو با هم مخلوط کنید. پیازهای باقی‌مانده را خرد کرده و در یک کاسه جداگانه قرار دهید.

مرحله دوازدهم

غذای شما آماده است. آن را در ظرف سرو قرار دهید و با برش‌های پرتقال و جعفری تازه تزئین و سس آلو و پیاز خرد شده تزئین و سرو کنید. نوش جان!

اردک کبابی یک غذای چینی خوشمزه

چرا اردک پکن معروف است؟

اردک پکنی یکی از غذاهای قدیمی چین است که در قرون وسطی، یک غذای سلطنتی بود و بعدها به تدریج در جامعه عمومی هم پخت و مصرفش رواج پیدا کرد. این غذا در زمان اولین نخست وزیر جمهوری خلق چین یعنی از دهه ۱۹۷۰، رسما غذای ملی برای پذیرایی از مهمانان خارجی اعلام شد و بارها از سوی سران کشورها، مقامات دولتی و گردشگران مورد تحسین واقع شد.

قصه این غذای چینی خوشمزه

گوشت اردک یک گوشت سنتی در چین است و این غذا در اصل در سلسله تانگ، «شائو یازی» نامیده می‌شد. در آن زمان برای پخت این غذا اردک تازه را روی آتشی که با چوب یا زغال درست می‌شد، کباب می‌کردند. اما بعدها روش پخت‌وپز آن به طور مداوم توسط نسل‌های بعدی بهبود یافت.

در سال ۱۳۶۸ سلسله مینگ روی کار آمد و پایتخت چین مجددا شهر نانجینگ شد. در آن زمان سرآشپزهای امپراتوری، اردک را با آویزان کردن روی آتش می‌پختند و آن را ترد و معطر و بدون آن‌که چربش کنند برای امپراتور سرو می‌کردند. امپراتور که عاشق این غذا شده بود، این غذا را رسما اردک کبابی نامید.

در زمان سلطنت امپراتور یونگل (۱۴۰۲-۱۴۰۲)، سومین امپراتور سلسله مینگ، پایتخت از نانجینگ به پکن منتقل شد و به این ترتیب دستور پخت اردک بریان به پکن هم آورده شد. پس از آن، محبوبیت اردک کبابی به تدریج در میان شهروندان محلی هم بیشتر شد. با محبوبیت این غذا در پکن، رفته‌رفته این غذا به اردک کبابی پکن معروف شد.

در سال ۱۴۱۶، اولین رستوران خاص برای اردک کبابی در پکن افتتاح شد که Bianyifang نام داشت. در آنجا اردک را در یک اجاق دربسته برشته می‌کردند و ابتدا دیواره‌های اجاق را با استفاده از ساقه‌های سورگوم گرم می‌کردند تا رنگی ترد به اردک بدهد.

سال ۱۸۶۴ رستوران معروف اردک دیگری به نام Quanjude افتتاح شد. در آنجا از روش آویزان کردن اردک برای کباب شدن روی شعله‌های آتش در یک اجاق آجری باز استفاده کردند. این دو رستوران هنوز هم به روش‌های خود این غذا را سرو می‌کنند.

این غذای چینی خوشمزه یکی از غذاهای محبوب در جهان هم شده است و در فرهنگ آشپزی چینی آمریکایی هم جای خود را باز کرده است.

دیدگاه ها