موس کیک پروبیوتیکی: دسر با ماست پروبیوتیک

موس کیک پروبیوتیکی
متوسط
4 نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

موس کیک پروبیوتیک یک دسر پرخاصیت و سالم است که برای تهیه آن از ماست پروبیوتیک استفاده می‌شود. دسر خوشمزه‌ و راحتی که علاوه بر ظاهر زیبا و مزه خوب، خواص پروبیوتیکی هم دارد. از مهم‌ترین خواص مصرف محصولات پروبیوتیک تسهیل فرایند هضم است. اگر طرفدار کیک، چیز کیک و انواع موس باشید، احتمالا به خوبی به این حقیقت واقف هستید که به دلیل قند و چربی بالا تا چه اندازه کالری این دسرها زیاد است. اگر جزو افرادی هستید که به رژیم غذایی روزانه‌تان اهمیت زیادی می‌دهید، احتمالا با وجود کمتر اقدام به خوردن انواع دسر می‌کنید. این موضوع البته به این معنا نیست که با وجود تمام پرهیزهای غذایی شما هوس خوردن کیک و شیرینی را نکنید. در این صورت دسر پروبیوتیکی با قند و چربی کم گزینه مناسبی برای شما است.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بالا بردن ارزش غذایی و در عین حال، افزایش مواد پرخاصیت دریافتی استفاده روزانه از محصولات پروبیوتیک‌ است. پروبیوتیک‌ها علاوه بر تاثیر به سزایی که در سلامت دستگاه گوارش دارند، به مرور باعث تقویت عملکرد قلب، سیستم تنفسی و سیستم ایمنی به طور خاص می‌شوند. از جمله محصولات پروبیوتیکی که تقریبا به راحتی در دسترس است، ماست پروبیوتیک است. چه چیزی بهتر از این که با ماست پروبیوتیک یک دسر خانگی سالم تهیه شود. البته برای تکمیل خاصیت این دسر بهتر است از قند و چربی کمتری استفاده کرده و تنها به استفاده از ماست پروبیوتیک به عنوان ماده اولیه پرخاصیت بسنده نکنید.

مواد لازم برای لایه اول موس کیک پروبیوتیکی

  • آرد یک فنجان
  • شکر یک قاشق غذاخوری
  • نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • کره دویچه مارکن کاله چهار قاشق غذاخوری
  • خامه ترش کاله (یا یک عدد زرده تخم مرغ) یک قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیلنصف قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای لایه میانی موس کیک پروبیوتیکی

  • پودر ژلاتین یک و نیم قاشق غذاخوری
  • آب یک سوم فنجان
  • شیر کم چرب کاله چهار قاشق غذاخوری
  • خامه ترش کاله یک فنجان
  • ماست کم چرب لاکتیویا کالهیک فنجان
  • پنیر ماسکارپونه کاله یک فنجان
  • شربت افرا یا عسل یک دوم فنجان
  • لیمو ترش یک عدد
  • عصاره وانیلیک قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای لایه رویی موس کیک پروبیوتیکی

  • پودر ژلاتین یک قاشق غذاخوری
  • آب یک چهارم فنجان
  • پوره شیرین شده تمشک (یا توت فرنگی، شاه‌توت، انبه یا هلو)یک فنجان

طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی

مرحله اول

برای شروع طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی، ابتدا لایه اولیه یا بِیس موس کیک را آماده کنید. قبل از آن که به سراغ مراحل تهیه لایه اول بروید، فر را روشن و روی درجه حرارت 175 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. در همین که فر گرم می‌شود، یک فنجان آرد، یک قاشق غذاخوری شکر و یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک را داخل دستگاه غذاساز بریزید تا با یک پالس با هم مخلوط شوند. سپس، چهار قاشق غذاخوری کره اضافه کنید. بعد از آن، یک قاشق غذاخوری خامه ترش (یا یک زرده تخم مرغ) و نصف قاشق چای‌خوری عصاره وانیل اضافه کنید. به مدت چند دقیقه همه مواد را در غذاساز با هم مخلوط کنید تا مخلوط یکدست و منسجمی به دست بیاید.

آماده سازی طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی-1

آماده سازی طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی-2

 

مرحله دوم

یک قالب کمربندی گرد به قطر 20 سانتی‌متر بردارید و کف آن را با کاغذ مخصوص پخت بپوشانید. مخلوط را داخل قالب بریزید و خوب پخش کنید و فشار دهید. روی آن با چنگال سوراخ ایجاد کنید. سپس قالب را داخل فر قرار دهید و به مدت 15-12 دقیقه بپزید.

مرحله دوم طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی-21

مرحله دوم طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی-22

مرحله سوم

در همین حین که لایه اول موس کیک تمشک پروبیوتیکی در حال پخت است، لایه سفید میانی را آماده کنید. یک فنجان از ماست پروبیوتیک را داخل مخلوط کن بریزید. سپس، یک فنجان پنیر ماسکارپونه اضافه کنید. یک دوم فنجان شربت افرا، آب و یک لیمو ترش و یک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل اضافه کنید. سپس، همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. یک فنجان خامه ترش را داخل کاسه بریزید. با استفاده از هم‌زن برقی یا دستی خامه را هم بزنید تا جایی که فرم بگیرد و رد پره‌های هم‌زن روی آن بماند.

مرحله سوم طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی-1

مرحله سوم طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی-2

مرحله چهارم

در این مرحله از طرز تهیه موس کیک با طعم تمشک، یک شیرجوش یا قابلمه کوچک بردارید. یک و نیم قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را همراه با یک‌سوم فنجان آب داخل آن بریزید. خوب هم بزنید. سپس، چهار قاشق غذاخوری شیر را به مواد اضافه کنید. شیرجوش را روی حرارت کم قرار دهید و هم بزنید تا ژلاتین حل شود. هنگامی که ژلاتین کاملا حل شد، شیر جوش را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی خنک شود.

مرحله چهارم طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی

مرحله پنجم

در ادامه، مخلوط ژلاتین و شیر را به مواد داخل مخلوط کن اضافه کنید. سپس، آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید. مواد مخلوط شده را به آرامی و در چند نوبت به خامه هم‌زده اضافه کنید. همه مواد را با یک قاشق چوبی و به دقت هم بزنید. بعد از آن، قالب موس کیک را از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شود. سپس مخلوط سفید را روی لایه اولیه بریزید. موس کیک را به مدت دو تا سه ساعت داخل یخچال قرار دهید.

مرحله پنجم طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی

مرحله ششم

برای تهیه لایه رویی، یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را همراه با یک چهارم فنجان آب داخل یک شیرجوش یا قابلمه کوچک بریزید. شیرجوش را روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا ژلاتین حل شود. ژلاتین حل شده را از روی حرارت بردارید و به پوره تمشک اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. قالب موس کیک را از یخچال خارج کنید و مخلوط میوه‌ای را روی آن بریزید. بعد از آن، دوباره موس کیک را داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند. حدود یک ساعت زمان لازم است تا لایه رویی خودش را بگیرد.

مرحله ششم طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی-1

مرحله پنجم طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی-2

مرحله پنجم طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی-3

مرحله هفتم

بعد از آن که موس کیک را از یخچال بیرون آوردید، آن را از قالب خارج کنید. روی آن را با مقداری خامه فرم گرفته و میوه‌های خرد شده تزئین کرده و سرو کنید. نوش جان!

نکات طرز تهیه موس کیک پروبیوتیکی

  • می‌توانید به جای پوره تمشک از پوره میوه برای لایه میانی استفاده کنید. برای تهیه پوره میوه، کافیست میوه مورد علاقه‌تان را خرد کنید و همراه با مقداری پودر قند داخل یک تابه کوچک بریزید. تابه را روی حرارت قرار دهید. میوه‌ها را هم بزنید و پس از این که نرم شدند با پشت قاشق له کنید تا پوره شوند.
  • در صورتی که از ورقه ژلاتین برای تهیه پوره استفاده می‌کنید، باید ابتدا آن را داخل آب سرد حل کنید و سپس، با سایر مواد ترکیب کنید.
  • اگر از موس کیک خوشتان آمده می‌توانید طرز تهیه کیک موس شکلاتی سه لایه را هم امتحان کنید.

دیدگاه ها