طرز تهیه کیک برنجی خوشمزه به روش کره ای

طرز تهیه کیک برنجی به روش کره ای
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

کیک برنجی کره ای همانطور که از اسمش برمی‌آید بومی کشور کره است. این غذا دارای بافتی چسبناک است که داخل خمیر آن با لوبیا قرمز پر می‌شود. درست است که کیک برنجی در کشورهای مختلف از جمله ایران پخته می‌شود، اما پختن به روش سنتی و اصلی آن را خاص‌تر می‌کند. در این دستورالعمل طرز تهیه کیک برنجی به همان روش کره ای آموزش داده می‌شود تا با نحوه پخت اصلی آن آشنا شوید.

اگر به یک کشور علاقه دارید، یکی از راه‌های آشنایی بیشتر مطالعه در مورد فرهنگ و عادات غذایی آن کشور یا منطقه خاص جغرافیایی است. برای پخت کیک برنجی تنها مرحله زمانبر خیساندن لوبیاها از شب قبل است. باقی مراحل زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. در ادامه، با طرز تهیه کیک برنجی کره ای همراه ما باشید.

مواد لازم در طرز تهیه کیک برنجی به روش کره ای

  • لوبیا قرمز خیس خورده نصف فنجان
  • نمک به مقدار لازم
  • دارچین یک قاشق چای‌خوری
  • شکریک قاشق غذاخوری
  • شکر قهوه‌ای 150 گرم (معادل سه‌چهارم پیمانه)
  • سیروپ وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • آرد برنج یک پیمانه
  • آب جوش (یا شیر پرچرب کاله)50 میلی‌لیتر

مواد لازم برای تزیین کیک برنجی به روش کره ای

  • پودر چای سبز یک قاشق چای‌خوری
  • دانه کنجد (در صورت دسترسی کنجد سیاه)یک قاشق غذاخوری
  • پودر نارگیلدو قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک برنجی به روش کره ای

مرحله اول

مهم‌ترین نکته در طرز تهیه کیک برنجی خیساندن لوبیا قرمز از شب قبل است. لوبیا قرمز را که از شب قبل خیس کرده‌ بودید، شسته و داخل یک قابلمه متوسط بریزید. به مقدار لازم، برای پخت لوبیا داخل قابلمه آب ریخته و روی حرارت قرار دهید. لوبیاها را بپزید تا کاملا نرم شوند. وقتی لوبیاها کاملا پختند، قابلمه را از روی حرارت برداشته و آب اضافی آن را دور بریزید. سپس، لوبیاهای پخته شده را داخل مخلوط‌کن بریزید تا مثل پوره نرم و یکدست شوند.

بخش اول-مرحله اول طرز تهیه کیک برنجی

بخش دوم-مرحله اول طرز تهیه کیک برنجی

مرحله دوم

در این مرحله، پوره لوبیا را به یک قابلمه منتقل کنید و شکر قهوه‌ای، شربت وانیل و دارچین را به آن اضافه کنید. سپس، کمی نمک به موادتان بزنید. با قاشق پوره را هم بزنید تا چاشنی‌ها خوب به خورد موادتان برود. حالا تمام مواد را داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید. هر از گاهی مواد را هم بزنید. بعد از این که حدود پنج تا 10 دقیقه از جوشیدن مواد گذشت، آن‌ها را کنار بگذارید.

بخش اول-مرحله دوم طرز تهیه کیک برنجی

بخش دوم-مرحله دوم طرز تهیه کیک برنجی

مرحله سوم

نوبت آماده کردن خمیر است. برای این کار، یک کاسه بزرگ بردارید و آرد برنج را داخل آن بریزید. مقداری نمک و شکر به آرد برنج اضافه کنید. پس از آن، به تدریج آب جوشیده را به مواد اضافه کنید. خمیر به دست آمده را ورز دهید و وقتی به اندازه کافی نرم شد، آن را کناری بگذارید و به سراغ مراحل بعدی آماده‌سازی بروید.

بخش اول-مرحله اول طرز تهیه کیک برنجی

بخش دوم-مرحله اول طرز تهیه کیک برنجی

بخش سوم-مرحله اول طرز تهیه کیک برنجی

بخش چهارم-مرحله اول طرز تهیه کیک برنجی

مرحله چهارم

حالا یک کاسه کوچک بردارید و پودر چای سبز را با کمی شکر مخلوط کنید. دانه‌های کنجد سیاه بو داده شده را هم داخل آسیاب خرد کنید و داخل یک کاسه جداگانه بریزید. در پایان، در کاسه‌ای دیگر نارگیل خرد شده را بریزید.

مرحله پنجم

برای تهیه کیک برنجی یک قسمت کوچک از خمیر برنجی را برداشته و روی سطح صافی بغلتانید. یک قاشق از خمیر لوبیا را در مرکز قرار دهید و لبه‌ها را با دقت به داخل تا کنید. سپس لبه‌ها را طوری فشار دهید تا با دیگر قسمت‌های خمیر یکدست شده و به شکل یک توپ شود.

بخش اول-مرحله اول طرز تهیه کیک برنجی

بخش دوم-مرحله پنجم طرز تهیه کیک برنجی

بخش سوم-مرحله پنجم طرز تهیه کیک برنجی

بخش چهارم-مرحله پنجم طرز تهیه کیک برنجی

مرحله ششم

این مرحله نوبت پختن کیک‌های برنجی است. برای پختن کیک های برنجی بهتر است آن‌ها را در یک قابلمه بزرگ قرار دهید و به اندازه‌ کافی آب بریزید. قابلمه را روی شعله متوسط قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از آن که آب شروع به غل خوردن کرد، کیک‌های برنجی را به آرامی داخل آب بریزید. مطمئن شوید که آن‌ها به ته قابلمه نچسبند. وقتی که کیک‌های برنجی به سطح آب آمدند، آن‌ها را به یک کاسه آب سرد منتقل کنید. اجازه دهید تا برای یک یا دو دقیقه داخل آب سرد بمانند. سپس داخل یک بشقاب خشک قرار دهید.

مرحله هفتم

وقتی کیک‌های برنجی خشک شدند، آن‌ها را به ترتیب داخل کاسه‌های روغنی قرار دهید. سپس آن‌ها را سه قسمت کنید و در پودر نارگیل، پودر چای سبز و کنجد آسیاب شده بغلتانید. همینطور، می‌توانید برای زیباتر شدن آن‌ها از رنگ‌های غذایی استفاده کنید. کیک برنجی آماده سرو شدن است.

نکات و پیشنهادات طرز تهیه کیک برنجی

  • میزان شیرین شدن این دسر کره‌ای بسته به سلیقه شما دارد. بنابراین مقدار شکر را می‌توانید خودتان تغییر دهید.
  • به جای پودر نارگیل، پودر چای سبز و کنجد آسیاب شده می‌توانید از مواد دیگری مثل پودر گل محمدی و انواع مغز استفاده کنید.
  • استفاده از رنگ‌های خوراکی هم ظاهر این دسر کره‌ای را جذاب‌تر خواهد کرد.
  • اگر به درست کردن غذاهای ملل علاقه‌مند هستید، طرز تهیه کیک موچی ژاپنی را هم امتحان کنید. این غذا حداقل از نظر ظاهری به کیک برنجی کره ای شباهت زیادی دارد، را هم امتحان کنید.

دیدگاه ها