طرز تهیه موچی در خانه؛ کیک برنجی آسیایی

طرز تهیه موچی
آسان
6 نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

موچی نوعی خوراک ژاپنی است که با غلات به خصوص نوعی برنج ژاپنی به نام موشیگوما تهیه می‌شود. این غذا معمولا در سال نوی ژاپنی سرو می‌شود. موچی اگر چه نوعی غذا به حساب می‌آید، اما به عنوان دسر هم سرو می‌شود. دسر موچی همراه مغزهای مختلفی مثل توت فرنگی یا بستنی و مغز کاکائو سرو می‌شود و به جز ژاپن در کشورهای آسیای شرقی مثل کره طرفداران زیادی دارد. در طرز تهیه موچی از خمیر لوبیا هم استفاده می‌شود. با توجه به این که دسترسی به این خمیر به صورت آماده در ایران امکان‌پذیر نیست، می‌توان آن را با لوبیا قرمز و آب در منزل تهیه کرد.

برای تهیه خمیر لوبیا قرمز کافیست لوبیاها را چند ساعت خیس کرده و بعد آن را با آب بپزید تا له شود. سپس آن‌ها را داخل مخلوط‌کن بریزید و با آب، عسل، شکر و کمی نمک خوب مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا خمیر یکدست شود. در ادامه با طرز تهیه این خوراک و همچنین دسر ژاپنی همراه ما باشید. ناگفته نماند خوردن این غذا به خاطر چسبندگی زیاد برای سالمندان و کودکان کمی سخت است و خطر خفگی دارد.

مواد لازم در طرز تهیه موچی

  • برنج شیرین یا برنج چسبناک (موشیگوم) سه فنجان
  • آب 400 میلی‌لیتر
  • نشاسته ذرتبه مقدار لازم (برای جلوگیری از چسبیدن خمیر به دست)

مراحل طرز تهیه موچی

مرحله اول

پیش از شروع مراحل آماده‌سازی تهیه موچی، این نکته را فراموش نکنید که برای تهیه موچی باید از همزن برقی ایستاده استفاده کنید. همزن معمولی آنقدر قوی نیست که بتواند مایه موچی را با غلظت مناسب آماده کند. برای شروع مراحل تهیه موچی، یک فنجان برنج یعنی حدود 180 میلی‌لیتر برابر با 150 گرم بردارید. دو بار دیگر هم به همین اندازه برنج بردارید تا در نهایت به اندازه سه فنجان برنج داشته باشید.

مرحله دوم

لازم است برنج را آبکشی کنید. برای آبکشی، برنج را در یک کاسه بزرگ بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. به کمک دست برنج را آبکشی کرده و سریع آب را تخلیه کنید. بعد از آن، برنج را با دست کمی ورز دهید تا بیشتر خرد شود. برنج چسبناک به راحتی شکسته می‌شود؛ بنابراین نیازی به قدرت زیاد یا زور زدن زیاد ندارید. فقط چند بار با دست برنج را ورز دهید تا خرد شود. مجدد آب را به کاسه اضافه کنید و چهار تا پنج بار با دقت آبکشی کنید. سپس، برنج را در یک صافی با توری خوب بریزید. آبکش را تکان دهید تا آب اضافی خارج شود. اگر از پلوپز استفاده می‌کنید، برنج را به قابلمه داخلی پلوپز منتقل کنید.

مرحله سوم

بعد از این که برنج را صاف کرده و داخل پلوپز ریختید، حدود 400 میلی‌لیتر آب به آن اضافه کنید. برنج را به کمک دست به طور یکنواخت داخل پلوپز پخش کنید. درب پلوپز را ببندید. در منو گزینه REGULAR را انتخاب کنید و اجازه دهید برنج حدود پنج تا 10 دقیقه بپزید.

مرحله چهارم

بعد از این مدت وقتی برنج تقریبا پخته شد، حدود چهار تا پنج فنجان آب جوش آماده کنید. وقتی آب گرم آماده شد، یک‌سوم آب جوشانده را داخل کاسه مخلوط‌کن بریزید. یک سوم دیگر آب را داخل یک کاسه دیگر و یک‌سوم باقیمانده را داخل ظرفی که روی آن خط‌های اندازه گیری درج شده، بریزید. اندازه این ظرف باید به گونه‌ای باشد که یک کفگیر سیلیکونی را بتواند خیس کند.

مرحله پنجم

در این مرحله از طرز تهیه موچی، برنج پخته شده را داخل مخلوط‌کن بریزید. تیغه مخلوط‌کن ایستاده را جا بزنید و با سرعت شماره دو شروع به ورز دادن مواد کنید. تایمر را به مدت سه دقیقه تنظیم کنید تا زمانی که مایه برنج شما شروع به کش آمدن می‌کند. می‌‌توانید به کمک کفگیر سیلیکونی مرطوب برای جدا کردن برنج چسبناک از دیواره مخلوط‌کن استفاده کنید.

مرحله ششم

بعد از مدت سه دقیقه از مخلوط شدن مواد با مخلوط‌کن، کاسه را از مخلوط‌کن جدا کرده و به کمک کفگیر سیلیکونی مرطوب، مایه برنج را هم بزنید. کاسه را دوباره به مخلوط کن وصل کنید و با سرعت شماره دو دوباره ورز دهید. تایمر را به مدت سه دقیقه دیگر مجدد تنظیم کنید.

مرحله هفتم

کاسه را از مخلوط کن بردارید و برنج چسبناک را دوباره با استفاده از کفگیر سیلیکونی مرطوب هم بزنید. در حال حاضر دانه های برنج کمتر قابل مشاهده هستند. کاسه را دوباره به مخلوط کن وصل کنید و با سرعت شماره دو دوباره ورز دهید. تایمر را مجددا به اندازه سه دقیقه تنظیم کنید و برنج چسبناک را دوباره با استفاده از کفگیر سیلیکونی مرطوب ورق بزنید. در حال حاضر برنج چسبناک و کشسان می‌شود. یکبار دیگر این کار را تکرار کنید. یعنی به اندازه چهار بار باید برنج را مخلوط کنید.

مرحله هشتم

تیغه مخلوط کن ایستاده را به یک تیغه صاف و مسطح تغییر دهید. روی سرعت سه و برای 30 ثانیه موچی را مخلوط کنید. بعد از 30 ثانیه با کفگیر سیلیکونی دور ظرف را بتراشید و چهار بار این کار را تکرار کنید؛ یعنی مخلوط کن را روی سرعت سه و برای 30 ثانیه قرار دهید.

مرحله نهم

مقداری نشاسسته ذرت روی سینی فر بپاشید و خمیر موچی را روی نشاسته قرار دهید. با دست خمیر را به شانه‌های مساوی در اندازه متوسط تقسیم کرده و روی سینی بچینید. اطمینان داشته باشید تا دستتان کاملا خشک باشد.

مرحله دهم

بعد از آن، خمیرها را داخل پلاستیک بپیچید و به مدت 30 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

مرحله یازدهم

بعد از این که خمیرها را از یخچال بیرون آوردید، یک اسکوپ از بستنی مورد علاقه‌تان را وسط خمیر بگذارید و خمیر را دور آن جمع کنید. هر توپی که درست می‌کنید را داخل سلفون بپوشانید. مجدد خمیرها را بای مدتی در یخچال قرار دهید تا خودشان را بگیرند. بعد از حدود 20 دقیقه، موچی شما آماده سرو است. می‌توانید این دسر ژاپنی را با سس شکلات، سس توت فرنگی، پودر نارگیل یا ترافل تزیین کنید.

دیدگاه ها