ساده‌ترین روش‌های دانه کردن انار

دانه کردن انار
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

انار میوه ترش و شیرین خوشمزه‌ای است که با آمدن پاییز و فصل سرما در بازار میوه خودنمایی می‌کند. این میوه به خصوص با وجود شب یلدا برای ایرانی‌ها و سایر ملل مختلف که شب یلدا را چون ما جشن می‌گیرند، اهمیت ویژه‌ای دارد. فارغ از کاربردهای تزیینی انار، به دلیل شکل ظاهری و رنگ زیبای آن، در تهیه انواع دسر، سالاد و درست کردن چاشنی‌های ترش مزه یا ملس مثل سس انار هم استفاده می‌شود. سس و رب انار در آشپزی ایرانی، به خصوص آشپزی شمالی، کاربرد فراوانی دارد. تمام این‌ها را گفتیم که به یک مشکل در برخورد با آشپزی با انار هم اشاره کنیم و آن سخت بودن پوست کردن و دانه کردن انار! بسیاری از شما با وجود علاقه‌ای که به خوردن انار و طعم آن دارید اما به دلیل سخت بودن دانه کردن و احتمال کثیف شدن لباس، عطایش را به لقایش می‌بخشید.

در این مطلب قرار است شما را با چند روش ساده دونه کردن انار آشنا کنیم تا لذت خوردن انار را به خاطر سخت بودن پوست و دانه کردن و احتمال کثیف‌کاری لباس و مبل از دست ندهید. در ادامه با ما همراه باشید تا با آموزش نحوه دانه کردن انار آشنا شوید.

مواد و وسایل لازم برای دانه کردن انار

  • انار به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم
  • چاقو یک عدد
  • قاشق یک عدد

روش سنتی دان کردن انار

مرحله اول

انار را بشویید و قسمت سر انار را به اندازه‌ای که دانه­‌های آن را ببینید با یک چاقوی تیز ببرید.

مرحله دوم

بعد از بریدن سر انار، چهار تا شش رگه سفید رنگ را به راحتی می‌بینید.

مرحله سوم

پوست انار را درست در امتداد این رگه‌ها، از ابتدا تا انتهای انار با چاقو ببرید.

مرحله چهارم

انگشت شست خود را در وسط انار قرار دهید و انار را از قسمت­‌‎های برش داده شده باز کنید.

مرحله پنجم

به آرامی و بدون عجله شروع به در آوردن دانه­‌های انار و جدا کردن آن­ها از قسمت­‌های سفید میوه کنید. با این روش دانه­‌های انار از گوشت­‌های سفید رنگ داخل انار جدا می‌شوند و خوردن و دانه کردن انار راحت­‌تر است.

دانه کردن انار به روش سنتی-1دانه کردن انار به روش سنتی-2دانه کردن انار به روش سنتی-3دانه کردن انار به روش سنتی-4

دانه کردن انار با قاشق

مرحله اول

پوست انار را ابتدا تمیز بشویید؛ چرا که اگر پوست کثیف باشد هنگام بریدن سطح خارجی، میکروب‌ها به راحتی می‌توانند از سطح فلزی چاقو به داخل و سطح دانه‌های انار منتقل شوند. بعد از آن که انار را تمیز شستید، با چاقو آن را از وسط به دو نیم تقسیم کنید.

مرحله دوم

پس از برش دادن انار، لبه‌های آن را با دست به سمت عقب برگردانید تا پوسته آن شکسته و دانه­‌ها راحت­‌تر و سریع­‌تر جدا شوند.

مرحله سوم

انار برش داده شده را به سمت پایین (طوری که دانه‌ها رویشان به سمت کاسه باشد) در کف دستتان نگه دارید. انگشتان خود را از هم باز کنید. یک کاسه بزرگ را زیر دستتان قرار دهید.

مرحله چهارم

یک کاردک محکم یا یک قاشق چوبی پهن (ملاقه چوبی که در شمال ایران به خصوص استفاده می‌شود) را بردارید. شروع به محکم ضربه زدن به سطح خارجی (پوسته قرمز رنگ خارجی انار) انار کنید. اینجاست که برخی از افراد اشتباه می‌کنند. شاید در ابتدا به نظر برسد این روش و طرز دانه کردن انار آنقدرها هم موثر نیست. در واقع، این اتفاق به این دلیل است که ضربه به اندازه کافی محکم نیست. اگر خیلی آرام ضربه بزنید، دانه ها از جایشان کنده نمی‌شوند.

مرحله پنجم

به محکم ضربه زدن (یا کوبیدن) روی سر انار ادامه دهید تا زمانی که تمام دانه‌ها یا تقریبا همه آن‌ها از گوشته داخلی جدا شوند. می‌توانید در هر نقطه‌ای از سطح قرمز رنگ خارجی انار با قاشق چوبی ضربه بزنید تا ببینید آیا هنوز دانه‌ای از انار باقی مانده که نیفتاده باشد یا خیر.

دانه کردن انار با قاشق-1دانه کردن انار با قاشق-2دانه کردن انار با قاشق-3دانه کردن انار با قاشق-4

دانه کردن انار در آب

مرحله اول

ابتدا یک کاسه بزرگی را با آب پر کنید. سپس انار را از وسط (یا به چهار قسمت) روی تخته برش دهید. یکی از قسمت‌های انار را بردارید و در کاسه زیر آب فرو ببرید.

مرحله دوم

در زیر آب شروع به کندن پوست و دونه کردن انار کنید. با فشار اندکی به پشت میوه، دانه‌­ها از جایگاهشان جدا می‌شوند.. با وجود آب، دانه‌ها به جای پرتاب شدن به اطراف در ته کاسه فرو می‌روند.

مرحله سوم

در این روش بعد از دانه کردن انار، پوست­‌های سفید انار هم بر روی آب شناور می­‌شوند. در پایان کار، می‌‎توانید به راحتی  آن­‌ها را بردارید و دور بریزید.

دانه کردن انار در آب-1دانه کردن انار در آب-2دانه کردن انار در آب-3دانه کردن انار در آب-4

برای دانه کردن انار از دست استفاده نکنید

مرحله اول

اگر از این که دست‌هایتان کثیف شود بدتان می‌آید می‌توانید از چاقو برای دانه کردن استفاده کنید. نکته مهمی که باید دقت کنید این است که از چاقو برای نصف کردن انار استفاده نکنید.

مرحله دوم

برای بریدن انار با چاقو کافیست تنها انتهای بالایی انار را برش دهید: کمی پایین‌تر از جایی که انار به ساقه درخت وصل می‌شود و با برش آن قسمت، دانه‌های انار کمی مشخص می‌شوند.

مرحله سوم

در این مرحله، می‌توانید بخش‌های دانه‌دار را که با ردیف‌های سفید تقسیم شده‌اند، ببینید. بسته به اناری که در دست شما است، باید پنج یا شش ردیف مجزا مشخص شده باشد. کارد را در این قسمت‌ها به آرامی بکشید به طوری که گوشت خارجی انار و کمی از گوشت داخلی زخمی شود.

مرحله چهارم

انار را با دو دست نگه دارید، به آرامی قسمت ها را از هم جدا کنید. می‌توانید این کار را در کاسه اب هم انجام دهید تا هنگام جدا کردن قسمت‌ها با دست، دانه‌ها به اطراف پخش نشوند. برای این روش دانه کردن انار حتما از یک چاقوی تیز استفاده کنید تا به راحتی گوشت خارجی و پوسته سفید داخلی را زخمی کند. به این ترتیب، جدا کردن قسمت‌ها با دست راحت‌تر است.

دیدگاه ها