طرز تهیه املت تبریزی اصلی و فوق خوشمزه

طرز تهیه املت تبریزی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

املت هم درست مثل کتلت در شهرها و کشورهای گوناگون به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود. یکی از املت‌های خاص ایران مربوط به شهر تبریز است که با عنوان املت تبریزی شناخته می‌شود اما نکته مهم این است که برای تهیه املت تبریزی اصیل، روایت‌های متفاوتی وجود دارد. برخی آن را همان املت گوجه معمولی می‌دانند که در آن یا گوجه حلقه‌حلقه می‌شود یا با گوجه پوست گرفته تهیه می‌شود و برخی هم معتقدند منظور از املت تبریزی همان قیساواست که هیچ خبری از گوجه در آن نیست. عده‌ای دیگر هم معتقدند شاید املت تبریزی همان املت ترکی یا ترکیه‌ای است. با وجود این همه نظرات متفاوت در مورد طرز تهیه انواع املت در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه املت تبریزی را به روایت‌های مختلف بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه املت تبریزی

  • گوجه ۴ عدد
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه املت تبریزی با گوجه

یکی از روش‌های منتسب به طرز تهیه املت تبریزی این است که گوجه فرنگی را به شکل حلقه‌ای برش دهید و بعد حلقه‌های گوجه را کف قابلمه که درونش روغن ریخته‌اید و داغ شده بگذارید تا کمی سرخ شود. بعد تخم مرغ را در ظرف دیگر بشکنید، نمک و فلفل را اضافه کنید و هم بزنید. در نهایت تخم مرغ هم زده را به ماهیتابه گوجه‌‎ها اضافه کنید و بگذارید تخم مرغ کاملا روی گوجه‌ها را بگیرد و کاملا بپزد. اینجا املت شما آماده است.

یکی دیگر از روش‌های تهیه املت تبریزی این است که گوجه‌ها را کاملا پوست بگیرید و بعد خرد کنید. بعد در ماهیتابه بدون روغن بریزید تا هم بپزد هم آبش خوب کشیده شود. در نهایت بعد از این که آب گوجه خوب تبخیر شد روغن را اضافه کنید و بگذارید داغ شود و گوجه در آن خوب سرخ شود. در نهایت باقی کارها را مثل روش بالا ادامه دهید تا املت تبریزی شما آماده شود. اگر از این روش تهیه خوشتان آمد می‌توانید طرز تهیه املت با گوجه رنده شده به سبک قهوه خانه – فوری و آسان را هم در کتاب کاله مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه املت تبریزی یا قیساوا

  • خرما ۱۰ عدد
  • گردو ۵ عدد
  • تخم مرغ ۳-۴ عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • نمک، فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه املت تبریزی (قیساوا)

طرز تهیه املت تبریزی یا قیساوا

قیساوا که برخی معتقدند همان املت تبریزی است خیلی ساده اما بسیار مقوی است. برای تهیه آن ابتدا باید هسته خرماها را از آن‌ها خارج کنید و بعد خرما را در کره که داخل ماهیتابه ریخته‌اید و مقداری داغ شده بریزید و تفت دهید. بعد گردوی خرد شده را اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا کمی نرم شود. در نهایت تخم مرغ‌ها را که در ظرف دیگر شکسته و خوب هم زده‌اید به ترکیب داخل ماهیتابه اضافه کنید و بگذارید تخم مرغ خودش را بگیرد و بپزد. این صبحانه را می‌توانید هم برای روزهای تعطیل هم روزهایی که مشغله زیادی دارید و باید انرژی کافی داشته باشید تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه املت ترکیه‌ای یا منه من

  • گوجه فرنگی ۳ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • فلفل سبز خرد شده ۲ عدد
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • رب ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل قرمز به مقدار لازم

طرز تهیه املت ترکیه ای یا منمن

طرز تهیه منمن یا املت ترکی

برای تهیه املت ترکیه‌ای باید فلفل‌ها را خرد کنید و بعد داخل روغن تابه بریزید و تفت دهید. بعد رب را اضافه کنید و تفت دهید. وقتی کمی رب تفت خورد نوبت آن است که گوجه را که خیلی ریز خرد کرده‌اید، اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شود بعد نمک و فلفل قرمز را اضافه کنید. روغن را در تابه داغ کنید. فلفل‌های خردشده را در آن به مدت ۲ تا ۳ دقیقه، روی حرارت متوسط، بپزید. حالا یا تخم مرغ را در ظرف بشکانید بعد اضافه کنید یا این که تخم مرغ را در ماهیتابه بشکنید و هم نزنید و بگذارید تخم مرغ خودش را بگیرد. در نهایت وقتی تخم مرغ کاملا سفت شد باز هم رویش فلفل بریزید و با سبزی مثل جعفری تزیین کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه املت تبریزی

همان‌طور که دیدید روایت دقیقی از املت تبریزی وجود ندارد بنابراین می‌توانید یکی از موارد بالا را تهیه و امتحان کنید. اما دقت داشته باشید که همه آن‌ها خوشمزه هستند و گزینه خوبی برای صبحانه به شمار می‌آیند.

نحوه آماده کردن گوجه برای تهیه املت

برای تهیه گوجه املت می‌توانید بر حسب ذائقه خود و خانواده‌تان هم پوست آن‌ها را بگیرید هم نگیرید. از طرف دیگر له کردن یا رنده کردن یا حتی نحوه ریز و خرد کردن آن کاملا به شما بستگی دارد. طرز تهیه املت با رب قهوه خانه ای حرفه ای و خوشمزه هم یکی از روش‌های محبوب تهیه املت است که می‌توانید امتحان کنید.

نحوه اضافه کردن تخم مرغ به املت

تخم مرغ املت را هم درست مثل گوجه می‌توانید به هر شکل که دوست دارید به املت اضافه کنید. گاهی برخی ترجیح می‌دهند که زرده و سفیده در املت مشخص باشد بنابراین آن را در ماهیتابه می‌شکنند و هم نمی‌زنند اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند که تخم مرغ کاملا همزده باشد. بنابراین با توجه به سلیقه خود و خانواده‌تان می‌توانید تخم مرغ را اضافه کنید.

دیدگاه ها