طرز تهیه حلیم برنج همراه با روش آماده کردن آرد برنج خانگی

متوسط
4 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

حلیم یا هلیم، معمولا با نخود و گندم پوست کنده طبخ می‌شود، اما در این مطلب، طرز تهیه حلیم را به روشی متفاوت به شما آموزش می‌دهیم. پیشنهاد می‌کنیم این بار حلیم برنج را به سفره افطارتان بیاورید و به جای گندم، آرد برنج خانگی را به این غذا اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه حلیم برنج

  • آرد برنجسه پیمانه
  • دنده گوسفند با استخواننیم کیلوگرم
  • پیاز چهار قاچیک عدد
  • دارچین ساییدهیک قاشق مرباخوری
  • کره50 گرم
  • شکربه مقدار دلخواه
  • نمکبه مقدار دلخواه

طرز تهیه آرد برنج خانگی

مرحله اول

نیم کیلو برنج نیم دانه را با آب چند بار بشویید و آب کشی کنید. پس از آخرین مرحله آبکشی، آنها را شب تا صبح در آب بگذارید تا خیس بخورند. البته نباید نمک یا هیچ افزودنی دیگری را به برنج‌ها اضافه کنید.

مرحله دوم

روز بعد آب برنج را خالی کنید و آنها را روی پارچه تمیز نخی بریزید و زیر آفتاب یا شوفاژ قرار دهید تا خشک شوند. البته باید کمی رطوبت در برنج ها باقی بماند و نباید برنج‌ها صد درصد خشک شوند.

مرحله سوم

دانه‌های برنج را در آسیاب برقی بریزید و دستگاه را روشن کنید تا برنج‌ها آرد شوند. آرد آماده شده را الک کنید و تکه‌های درشت آن را بعد از کمی خشک شدن، بار دیگر در دستگاه بریزید و آسیاب کنید.

طرز تهیه حلیم برنج

مرحله اول

گوشت را با پیاز و یک قاشق چای‌خوری نمک، همراه با 6 پیمانه آب روی آتش تند به جوش بیاورید، کف روی آن را بگیرید و سپس آتش را کم کنید. 3 ساعت به گوشت برای پخت فرصت دهید.

مرحله دوم

اگر در میانه پخت احساس کردید آب گوشت کم شده، به آن آب اضافه کنید. گوشت‌ها را بعد از پخت از قابلمه بیرون بیاورید و استخوان‌هایشان را جدا کنید. سپس با دست گوشت‌ها را ریش ریش کنید و با گوشت کوب، خوب بکوبید.

مرحله سوم

گوشت کوبیده را در قابلمه بریزید و با قاشق چوبی در آب گوشت هم بزنید تا بار دیگر آب به جوش بیاید. آرد برنج را در یک فنجان آب سرد حل کنید و همانطور که حلیم را هم میزنید، آرد را به قابلمه اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. سپس یک ساعت برای پخت دوباره به حلیم فرصت دهید. و بر اساس طرز تهیه حلیم خانگی، در آخرین ساعت پخت مدام آن را هم بزنید تا کشدار شود.

مرحله چهارم

حلیم را در ظرف دلخواه سرو کنید و روی آن را با کره آب کرده و دارچین تزیین کنید. سپس با یک ظرف شکر و نمک‌پاش سر سفره بیاورید تا کسانی که مایلند آن را به صورت شیرین میل کنند و کسانی که حلیم را با نمک می‌خورند، امکان ترکیب کردن نمک با آن را داشته باشند.

دیدگاه ها

    1. با سلام با کلیک کردن روی (طرز تهیه حلیم برنج) مراحل طرز تهیه آن را مشاهده میکنید.