طرز تهیه خورشت مرغ و قارچ رستورانی و مجلسی

طرز تهیه خورشت مرغ و قارچ
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

طعم بی‌نظیر مرغ و قارچ در کنار عطر زعفران و سبزی‌های معطر، خورشت مرغ و قارچ را به یک غذای مجلسی و محبوب تبدیل کرده است. این خورش به دلیل پخت آسان و مواد اولیه در دسترس، انتخابی ایده‌آل برای وعده‌های غذایی روزانه شماست. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت مرغ آبدار و طرز تهیه خورشت مرغ ربی را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خورشت مرغ و قارچ به روشی ساده و اصیل را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت مرغ و قارچ

  • مرغ ۵۰۰ گرم
  • قارچ ۴۵۰ گرم
  • آب ۳-۴ پیمانه
  • روغن به مقدار لازم
  • جعفری خشک شده ۴ قاشق غذاخوری
  • مرزه ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت مرغ و قارچ رستورانی

تفت دادن پیاز و مرغ

سرخ کردن پیاز و مرغ برای تهیه خورشت مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت مرغ و قارچ رستورانی این است که پیاز را که نگینی خرد کرده‌اید داخل قابلمه‌ای که از قبل داخلش روغن ریخته‌اید بریزید تا پیاز طلایی و نرم شود بعد تکه‌های مرغ را اضافه کنید و اجازه دهید خوب سرخ شود.

اضافه کردن باقی مواد و پخت اولیه

اکنون و در این مرحله که مرغ را تفت داده‌اید جعفری خشک خرد شده و مرزه را اضافه کنید و کمی تفت دهید فقط حواستان باشد که خیلی سرخ نشود که بسوزد بعد رب را به همراه نمک، فلفل و ادویه داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید داخل روغن کمی خامیش گرفته شود. در نهایت آب اضافه کنید و کمی هم بزنید سپس در قابلمه را ببندید و اجازه دهید مرغ به مدت ۴۵ دقیقه با حرارت متوسط بپزد.

تفت دادن قارچ و پخت نهایی خورشت

پخت خورشت مرغ و قارچ

در آخرین مرحله از تهیه خورشت مرغ و قارچ زمان آن است که قارچ را در یک ماهیتابه با کمی کره یا روغن تفت دهید. بعد آن را به همراه زعفران آب شده داخل قابلمه مرغ بریزید و مجدد اجازه دهید خورشت بپزد. بعد از یک ربع که خورشت هم کاملا جا افتاد، گاز را خاموش کنید و آن را همراه پلو یا نان سرو کرده و نوش جان کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت مرغ و قارچ

طرز تهیه خورشت مرغ و قارچ

همان‌طور که دیدد تهیه و پخت خورشت مرغ و قارچ کار ساده‌ای است اما خوب است نکات و فوت و فن‌های تکمیلی آن را هم بدانید.

روش‌های دیگر تهیه و پخت خورشت مرغ و قارچ

در روشی که در بالا مرور کردیم مرغ و قارچ را با سبزی همراه کردیم. اما می‌توانید خورشت مرغ و قارچ را با مواد دیگر هم همراه کنید.

تهیه خورشت مرغ و قارچ بدون سبزی

اگر دوست دارید یا سبزی مورد نیاز را در منزل ندارید، می‌توانید سبزی را از مواد اولیه حذف کنید و به جای آن از زعفران دم‌کرده برای طعم و رنگ این خورشت استفاده کنید. در این حالت برای غلیظ‌تر شدن خورش، می‌توانید از یک قاشق غذاخوری آرد ذرت یا گندم که در آب حل شده است، استفاده کنید.

تهیه خورشت مرغ و قارچ با سیب‌زمینی

اگر دوست دارید خورشتتان پر و پیمان‌تر باشد، می‌توانید ۲ عدد سیب‌زمینی متوسط را به صورت نگینی خرد کنید و در ۱۵ دقیقه آخر پخت به خورش اضافه کنید. سیب‌زمینی‌ها طعم و مزه خورش را دلچسب‌تر می‌کنند و به غلیظ شدن آن هم کمک می‌کنند.

تهیه خورشت مرغ و قارچ با زعفران و زرشک:

برای مجلسی‌تر شدن این خورش می‌توانید از زعفران دم‌کرده و زرشک استفاده کنید. زرشک خورشت را به همراه زعفران دم کرده در ۱۰ دقیقه آخر پخت به خورش اضافه کنید.

طعم‌دار کردن مرغ

اگر روی بوی مرغ خیلی حساس هستید و زمان کافی هم دارید بهتر است حتما قبل از پخت آن را مرینیت یا طعم‌دار کنید برای این کار مرغ‌ها را از قبل با زعفران، پیاز رنده‌شده، آبلیمو و ادویه‌جات طعم‌دار کنید. همچنین می‌توانید در ۱۰ دقیقه آخر پخت، یک قاشق غذاخوری آبلیمو به خورش اضافه کنید تا طعم آن ترش و ملس شود.

دیدگاه ها