طرز تهیه خورشت مرغ آبدار زعفرانی مجلسی

طرز تهیه خورشت مرغ آبدار
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

مرغ را می‌توان به روش‌های مختلف پخت و در برنامه غذایی استفاده کرد اما یکی از جذاب‌ترین روش‌های پخت مرغ به شکل خورشت است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت مرغ مراکشی و طرز تهیه خورشت مرغ و قارچ را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خروشت مرغ آبدار را که با زعفران خوش‌طعم‌تر شده و قابل استفاده به عنوان زرشک پلو با مرغ است را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت مرغ آبدار

  • مرغ ۷ تکه
  • فلفل دلمه ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • هویج ۱ عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • رب گوجه ۱/۵ قاشق غذاخوری
  • آب نیم لیتر
  • زعفران ۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت مرغ آبدار

۱. سرخ کردن مرغ‌ها

سرخ کردن مرغ برای تهیه خورشت مرغ آبدار

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت مرغ آبدار درست مثل طرز تهیه خورشت مرغ ربی این است که تکه‌های مرغ را در مقداری روغن که داخل ماهیتابه ریخته‌اید، بگذارید و تفت دهید تا رنگ تکه‌های مرغ‌ها طلایی شود.

۲. آماده کردن سبزیجات و اضافه کردن مرغ

پخت خورشت مرغ آبدار

بعد از این که مرغ سرخ شد، نوبت آن است که در ظرف مناسب پخت مرغ پیاز نگینی خرد شده را در مقدار کمی روغن سرخ کنید بعد به آن هویج خرد شده و فلفل دلمه‌ای خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. در نهایت نمک، فلفل و زردچوبه بزنید و بعد رب گوجه را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رب کاملا در روغن تفت داده شود. وقتی رب خوب تفت خورد نوبت آن است که تکه‌های مرغ را داخل ظرف بگذارید و در مخلوط خوب هم بزنید تا کاملا رب به همه جای مرغ برسد در نهایت آب را اضافه کنید و اجازه دهید مرغ به مدت یک ساعت بپزد.

۳. پخت نهایی خورشت مرغ

اضافه کردن زعفران برای تهیه مرغ خورشت آبدار

اکنون که مرغ تقریبا پخته است در قابلمه را باز کنید و زعفران دم کشیده را به همراه نوک قاشق چای‌خوری دارچین به قابلمه مرغ اضافه کنید و مجدد در قابلمه را ببندید تا به مدت نیم ساعت خورشت مرغ شما جا بیفتد. بعد از این زمان خورشت مرغ آبدار شما آماده است می‌توانید آن را همراه پلو آبکش شده یا پلو کته شده همراه کنید و میل کنید. نوش جان!

طرز تهیه زعفران دم کشیده را کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت مرغ

طرز تهیه خورشت مرغ آبدار

خورشت مرغ آبدار را می‌توانید برای تهیه زرشک پلو با مرغ هم استفاده کنید. این خورش یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که هم می‌توانید با پلو هم با نان مصرف کنید. کافی است در پخت آن به نکات تهیه مرغ دقت کنید تا حاصل کار مرغی خوش‌طعم باشد.

استفاده از سبزیجات مختلف برای طعم‌دار کردن خورش مرغ

برای پخت و تهیه خورشت مرغ آبدار علاوه بر هویج و فلفل دلمه بخصوص اگر می‌خواهید این خورشت را با نان سرو کنید، می‌تواند متنوع‌تر باشد مثلا استفاده از سیب زمینی، ذرت، نخود فرنگی یا حتی کرفس می‌تواند گزینه خوبی برای تکمیل این خورش باشد.

نکات مهم برای گرفتن بوی زهم مرغ

ما در این دستور پخت با کمک هویج و البته ادویه‌ها بوی زهم مرغ را می‌گیریم اما اگر می‌خواهید از روش‌های مختلف استفاده کنید می‌توانید از اضافه کردن سیر یا زنجبیل هم کمک بگیرید. اما سوای این‌ها اگر فرصت دارید می‌توانید قبل از پخت مرغ را در مخلوط زعفران، آبلیمو و نمک بگذارید تا خوب بوی زهمش از بین برود.

سرو خورش مرغ آبدار در کنار پلو

خورشت مرغ را می‌توانید همراه با پلو یا نان مصرف کنید. اما اگر در کنار پلو سرو کردید یادتان باشد می‌توانید آن را با یک پلوی ساده همراه کنید یا با پلوهایی که چیزی داخلشان دارند مثلا همراه با باقالی پلو و شوید پلو. البته بهترین گزینه استفاده از این خورشت به عنوان مرغ زرشک پلو با مرغ است.

دیدگاه ها