طرز تهیه خورشت مرغ ربی مجلسی و رستورانی در خانه

طرز تهیه خورشت مرغ ربی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

خورشت مرغ ربی، یک غذای خوشمزه و مجلسی است که با طعمی دلچسب و رنگی اشتهاآور می‌تواند زینت‌بخش سفره‌های شما باشد. این خورش به دلیل پخت آسان و مواد اولیه در دسترس، انتخابی ایده‌آل برای وعده‌های غذایی روزانه است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خورشت مرغ آبدار و طرز تهیه خورشت مرغ و قارچ را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خورشت مرغ ربی را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت مرغ ربی

  • مرغ ۸۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد بزرگ
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • رب آلوچه ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت مرغ ربی

۱. تفت اولیه پیاز و مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه خورشت مرغ ربی این است که مواد لازم برای این غذا را آماده کنید برای این کار ابتدا مرغ‌ها را به تکه‌های دلخواه برش داده و با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه طعم‌دار کنید. بعد پیاز را نگینی خرد کنید و در قابلمه با کمی روغن تفت دهید تا نرم و شفاف شود سپس مرغ‌ها را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ مرغ‌ها تغییر کند.

۲. پخت خورشت

پخت خورشت مرغ ربی

اکنون و در ادامه طرز تهیه خورش مرغ ربی، رب گوجه فرنگی و رب آلوچه (در صورت تمایل) را به مرغ‌ها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ رب باز شود سپس زعفران دم‌کرده و به مقدار لازم آب به قابلمه اضافه کنید در نهایت شعله را ملایم کنید و اجازه دهید تا خورش به مدت ۱ تا ۱/۵ ساعت پخته شود و مرغ‌ها نرم شوند. در انتها، نمک و فلفل خورش را بچشید و در صورت نیاز، تنظیم کنید. خورشت مرغ ربی را با پلو زعفرانی یا پلو ساده سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه خورشت مرغ

طرز تهیه خورشت مرغ ربی

پخت مرغ کار ساده‌ای است اما این که بتوانید آن را خوش‌طعم درست کنید نیاز به تبحر دارد. برای تهیه یک خورشت مرغ ربی خوشمزه و مجلسی، به نکات و فوت و فن‌های زیر توجه کنید:

نکاتی برای غلیظ شدن خورش مرغ

برای غلیظ‌تر شدن خورش می‌توانید یک قاشق غذاخوری آرد ذرت یا گندم را در آب حل کنید و در ۱۰ دقیقه آخر پخت به خورش اضافه کنید. همچنین می‌توانید از یک قاشق غذاخوری رب انار ترش یا ملس به خورش اضافه کنید تا طعم و رنگ خورش بهتر شود. اما یکی از کارهای دیگر برای غلظت خورشت مرغ این است که به آن سیب زمینی اضافه کنید. طرز تهیه خورشت مرغ با سیب زمینی را اینجا بخوانید.

راز خوشمزه شدن خورشت مرغ

راز خوشمزه شدن خورشت مرغ به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل مهم کیفیت مواد اولیه بخصوص مرغ و رب است. از طرف دیگر نحوه پخت مرغ هم بسیار مهم است، بهتر است حتما آن را به اندازه کافی تفت دهید تا طعم و رنگش تغییر کند و از ادویه‌های مناسب مثل زعفران، فلفل و حتی پودر لیمو استفاده کنید. در کنار تمام این نکات خوب است استفاده از زعفران را هم برای خوشمزه شدن خورش مرغ به کار ببرید. طرز تهیه خورشت مرغ زعفرانی را در کتاب کاله با جزییات مرور کنید.

روش‌های مختلف پخت خورشت مرغ ربی

برای تهیه خورش مرغ ربی می‌توانید از هویج، فلفل دلمه‌ای و حتی سیب زمینی برای طعم بیشتر این خورشت استفاده کنید. بنابراین طرز تهیه مرغ ربی با هویج و فلفل دلمه ای را حتما امتحان کنید. در کنار این‌ها می‌توانید مقداری آلو به خورش اضافه کنید. طرز تهیه خورش مرغ و آلو را در کتاب کاله با جزییات مطالعه کنید.

دیدگاه ها