طرز تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی به ساده ترین روش

آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

رولت خامه‌ای با بافت و ظاهر جذاب خود توجه هر کسی را در میهمانی و دورهمی جلب می‌کند. این دسر خوشمزه را با طعم‌های مختلف می‌توان در ویترین‌ شیرینی‌فروشی‌ها دید بی‌آن‌که بدانیم به ساده‌ترین روش در منزل می‌توان آن را درست کرد. در مطالب قبلی دستور تهیه رولت خامه‌ای به سبک قنادی را بررسی کرده‌ایم اما اکنون طرز تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی را برایتان خواهیم گفت تا در اندازه‌گیری مواد اولیه هم مشکلی نداشته باشید.

مواد لازم برای تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی

  • آرد همه‌منظوره یک‌دوم لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نشاسته ذرت یک‌‌دوم لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر برای زرده تخم‌مرغ یک‌سوم لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر برای سفیده تخم‌مرغ یک‌دوم لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • تخم‌مرغ بزرگ شش عدد
  • شیر پرچرب سه قاشق غذاخوری
  • روغن مایع سه قاشق غذاخوری
  • آب گرم یک قاشق غذاخوری
  • وانیل دو قاشق چای‌خوری
  • روغن نباتی یک قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • مربای تمشک به مقدار لازم
  • خامه سرد یک و یک‌سوم لیوان فرانسوی
  • پودر قند دو قاشق غذاخوری
  • وانیل یک‌دوم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی

۱. فر را آماده کنید

آماده کردن فرو سینی فر در طرز تهیه رولت خامه خامه ای با پیمانه

رولت خامه‌ای با هر دستوری هم که درست شود معمولا جزء اولین انتخاب‌ها برای پذیرایی به حساب می‌آید پس چه بهتر که خودتان آن را در منزل درست کنید. پس در اولین مرحله از طرز تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی مواد اولیه را بر اساس مقدار گفته‌‌شده آماده کنید. حال به سراغ فر بروید تا با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد آن را روشن کنید. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. تنها دقت داشته باشید که کاغذ روغنی در لبه‌های آن آزاد باشد.

۲. مواد اولیه رولت فرانسوی را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی باید در یک کاسه مناسب آرد، نشاسته ذرت، نمک و بیکینگ‌پودر را در یک کاسه بریزید. مواد را با چنگال یا لیسک خوب هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند. حال به سراغ شیر و روغن مایع بروید تا آن‌ها را در کاسه‌ای کوچک مخلوط کنید. در آخر تخم‌مرغ‌ها را بشکنید تا زرده و سفیده‌شان را جدا کنید. این دو کاسه را هم کنار گذاشته و به سراغ مرحله بعدی بروید.

۳. زرده و سفیده تخم مرغ را آماده کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی باید در کاسه‌ای مناسب یک قاشق آب گرم به همراه شکری که برای زرده‌ها در نظر گرفته بودید را بریزید. کمی هم بزنید تا مخلوط شود. سپس زرده‌ها و وانیل را هم اضافه کنید. با هم‌زن مواد داخل کاسه را با سرعت متوسط برای پنج دقیقه هم بزنید تا غلیظ و رنگ‌پریده شود. باید نوارهایی روی مخلوط ایجاد و بعد از چند ثانیه جذب شود. در کاسه‌ای دیگر سفیده‌های تخم‌مرغ را برای ۳۰ ثانیه بزنید تا کمی کف کند. شکری که برای سفیده‌ها کنار گذاشته بودید را کم‌کم اضافه و هم بزنید. هم زدن را به مدت هفت دقیقه ادامه دهید تا مخلوط سفیده نرم شود. پیشنهاد ما به شما در کنار این شیرینی خوشمزه تهیه نون خامه ای به سبک قنادی با تمام ترفندها است.

۴. مواد تر و خشک را مخلوط کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه رولت فرانسوی با پیمانه باید نیمی از سفیده تخم‌مرغ را به مخلوط زرده اضافه کنید. مخلوط را با لیسک به آرامی هم بزنید. هوا باید در مخلوط باقی بماند پس مراقب هم زدن باشید. حال مواد خشک را داخل کاسه الک و با یکدیگر ترکیب کنید. در ادامه باقی‌مانده سفیده را هم اضافه و خوب هم بزنید. در آخر شیر و روغن را داخل کاسه بریزید و مجدد خوب هم بزنید. حال مخلوطی غلیظ و روان دارید.

۵. رولت را بپزید

پخت رولت در فر

در پنجمین مرحله از طرز تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی باید مایه رولت را در سینی پخش و روی آن را با کمک یک لیسک صاف کنید. سینی فر را به آرامی تکان دهید. در نهایت آن را برای چند بار به سطح زمین بزنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود. سینی را به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر از قبل گرم‌شده بگذارید تا روی آن کمی قهوه‌ای طلایی شود. روی رولت باید همانند کیک اسفنجی، حالت اسفنجی به خود بگیرد. ۱۵ دقیقه زمان دهید تا در سینی فر خنک شود.

۶. خمیر را رول کنید

رول کردن خمیر رولت خامه ای با لیوان فرانسوی

در ششمین مرحله از طرز تهیه رولت خامه‌ای با لیوان فرانسوی باید یک کاغذ روغنی بزرگ روی سطح کارتان پخش کنید. روی کاغذ روغنی را با روغن‌نباتی بدون طعم چرب کنید. با چاقوی اره‌‌ای کنار سینی فرتان یک برش بیندازید تا کیک اسفنجی‌تان بلند شود. کیک را روی سینی فر بچرخانید. حال کیک‌تان را با کمک کاغذ روغنی رول کنید. آن را کنار بگذارید تا کمی خنک شود. پیشنهاد ما به شما خواندن طرز تهیه رولت خامه ای به روش ساده است تا دیگر بهانه‌ای نداشته باشید.

۷. خامه را آماده کنید

درست کردن خامه برای فیلینگ رولت خامه ای

در طرز تهیه فیلینگ رولت خامه‌ای نیاز به فیلینگ خامه دارید پس خامه، وانیل و شکر را داخل کاسه هم‌زن بریزید. مواد را کامل با یکدیگر هم بزنید تا قله‌های سفتی تشکیل شود. زمانی که مخلوط‌تان غلیظ شد آن را کنار بگذارید. خواندن طرز تهیه خامه کیک با ماست با همه فوت و فن برای این شیرینی خوشمزه خالی از لطف نیست.

۸. فیلینگ را روی کیک اسفنجی بمالید

در هشتمین مرحله از طرز تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی به آرامی رول اسفنجی را باز کنید. با یک چاقوی اره‌‌ای تیز لبه‌های آن را از یک زوایه مشخص بگیرید. خامه را به کمک لیسک روی سراسر رول بمالید. تنها یکی از انتهای رول را بدون خامه بگذارید. سپس مربای تمشک یا مارمالاد توت‌‌فرنگی را روی آن بمالید. حال از لبه نازک خامه باید کاغذپخت را به آرامی بلند کنید. لبه بالایی اسفنج را داخل خامه فشار دهید تا یک رول سفت داشته باشید. این کار را تا جایی ادامه بدهید که به انتها برسید. رول را با نگه داشتن ورق پایینی کاغذ پخت سفت کنید سپس با استفاده از لبه بلند چاقو باید کاغذ پخت را به پایین رول فشار دهید. رول را برای یک تا دو ساعت در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

۹. رولت خامه ای را سرو کنید

سرو رولت خامه ای با لیوان فرانسوی

در آخرین مرحله از طرز تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی نوبت به سرو آن می‌رسد. رولت خامه‌ای را از یخچال بیرون بیاورید. با کمک یک چاقوی دندانه‌دار انتهای آن را برش دهید. سعی کنید برش‌های ضخیمی داشته باشید. برای آن‌که راحت‌تر کیک را برش دهید چاقو را هربار قبل از برش با یک حوله مرطوب و گرم پاک کنید. با این مواد نون خامه ای را هم به راحتی در منزل می‌توانید درست کنید. رولت‌های خامه‌تان آماده هستند، نوش‌جان!

دستور تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی

نکات تکمیلی تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی

رولت خامه‌ای همانند دیگر شیرینی‌ها دستورهای فراوانی از آن در دنیای شیرینی‌پزی وجود دارد که می‌توان ساده‌ترین آن را انتخاب و درست کرد. نکات تکمیلی در ادامه به شما در پیش بردن راحت‌تر مراحل پخت کمک خواهد کرد.

پیمانه اندازه‌گیری تهیه رولت

پیمانه اندازه گیری در طرز تهیه رولت خامه ای با لیوان فرانسوی

رولت خامه‌ای را با دستورهای متفاوتی می‌توان درست کرد اما نکته مهم رعایت میزان مواد لازم است. برای حفظ رطوبت و حالت اسفنجی رولت می‌توانید پیمانه اندازه‌گیری تان را لیوان فرانسوی در نظر بگیرید. در مطالب قبلی طرز تهیه رولت خامه ای با پیمانه را هم توضیح داده‌ایم که می‌توانید آن را هم بخوانید.

طرز تهیه رولت خامه ای بدون فر

رولت خامه‌ای را می‌توان با و بدون فر به ساده ترین روش ممکن برای میهمانی‌ها در منزل درست کرد. در طرز تهیه رولت خامه ای بدون فر باید مواد لازم را آماده و مراحل پخت را پیش ببرید. در این دستور شما به جای فر باید از توستر یا تابه دوطرفه استفاده کنید. پس دو طرف تابه را با کمی روغن چرب کرده و روی حرات بگذارید. مواد را داخل تابه بریزید و روی آن را با کمک لیسک صاف کنید. حرارت را کم و رو به بالا تنظیم کنید. رولت کیک در این تابه‌ها از یک‌طرف در ۱۰ دقیقه و طرف دیگر آن ظرف ۵ دقیقه پخته خواهد شد. به این نکته دقت داشته باشید که قبل از ریختن مواد در تابه، واشر آن را جدا کنید. در انتها مراحل خامه‌کشی و رول کردن را مانند دیگر دستورهای تهیه رولت خامه‌ای پیش ببرید.

رول کردن خمیر شیرینی

نحوه رول کردن خمیر رولت خامه ای

اولین نکته‌ای که باید در طرز تهیه رولت خامه‌ای در نظر داشته باشید نحوه رول کردن آن است که هنگام برش خرد نشود. شما باید خامه فرم‌گرفته را به همراه فیلینگ مربایی‌تان روی سطح کیک با کمک یک کف‌گیر پخش کنید. با کمک دستان خود قسمت بالایی آن را به سمت پایین بیاورید و رول کنید. برای رول کردن حتما از کاغذ روغنی استفاده کنید تا آن را راحت‌تر بپیچانید. حال با کمک کاغذ روغنی رول را فشار دهید تا کامل سفت شود. انتهای کاغذ روغنی را ببندید. قبل از بستن، از پایین بودن درز کاغذ روغنی در قسمت پایینی آن مطمئن شوید.

دلیل صمغی شدن رولت خامه ای

حالت صَمغی یا جویدنی شدن کیک برای زمانی است که شما هنگام اضافه کردن سفیده تخم‌مرغ به مخلوط زرده، آن را به آرامی با لیسک «تا» نکرده‌اید و مخلوط خمیری‌تان در اصطلاح «خالی» شده است. دلیل دیگر، هم زدن بیش از حد خمیر است که در این‌صورت باید آن را برای مدت‌طولانی بیرون بگذارید تا به حالت عادی برگردد. طرز تهیه نون خامه‌ای با لیوان را هم می‌توانید برای میهمانی‌هایتان درست کنید.

طعم‌های رولت خامه ای

رولت خامه‌ای را با هر پیمانه‌ای هم که درست کنید، می‌توانید طعم آن را با توجه به ذائقه‌تان تغییر دهید پس در ادامه به چند طعم از این رولت خوشمزه اشاره خواهیم کرد:

رولت کاتلا

در دستور تهیه این رولت خامه‌ای باید در کنار اضافه کردن زرده تخم‌مرغ، شکر و روغن باید کاتلا را هم به مواد اضافه کنید. برای درک بهتر این دستور می‌توانید طرز تهیه رولت کاتلا سوربن را در کتاب کاله بخوانید.

رولت خامه ای شکلاتی

در طرز تهیه این رول خامه‌ای به روش ساده فقط باید یک قاشق پودر کاکائو را با آرد مخلوط و اضافه کنید. سپس بقیه مراحل پخت را به آسانی مانند بالا جلو ببرید. از سس شکلاتی هم به جای فیلینگ خامه غافل نشوید.

رولت خامه ای لیمویی

برای تهیه رولت لیمویی تنها کافی است آب‌لیمو را به جای وانیل به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید. از خرده لیموی تازه هم به جای توت‌فرنگی برای فیلینگ استفاده کنید. طرز تهیه رولت خامه ای با کم‌ترین مواد را در کتاب کاله خوانده و آن را به بهترین شکل درست کنید.

تزئین رولت خامه ای

تزئین شیرینی و کیک معمولا با توجه به سلیقه و ذائقه افراد صورت می‌گیرد اما گاهی ایده‌ای به ذهن‌ افراد نمی‌رسد پس برای میهمانی‌هایتان می‌توانید این شیرینی جذاب را با خواندن مطلب تزئین رولت خامه ای خانگی با میوه و شکلات به بهترین شکل ممکن تزئین و سرو کنید.

فیلینگ رولت خامه ای

فیلینگ رولت خامه ای

یکی از نکات مهم در طرز تهیه رولت خامه‌ای، تهیه فیلینگ آن است. خامه معمولا اولین انتخاب افراد به حساب می‌آید اما می‌توان آن را همانند دیگر دستورهای شیرینی با توجه به ذائقه‌تان تغییر دهید. بهترین گزینه برای فیلینگ رولت خامه‌ای توت‌فرنگی، پرتقال، کیوی، موز، سیب و دارچین است. از سویی دیگر شما با اضافه کردن چند قاشق پودر کاکائو یا نسکافه یا حتی میوه‌ای مثل انار می‌توانید رولت خامه‌ای شکلاتی یا اناری داشته باشید. طرز تهیه رولت اناری برای شب یلدا را هم می‌توانید در کتاب بخوانید و برای مهمان‌هایتان تهیه و سرو کنید.

تَرک روی رولت خامه ای

در طرز تهیه رولت خامه‌ای با پیمانه فرانسوی یکی از مهم‌ترین دلایل ترک خوردن رول کیک می‌تواند بیش از حد پخته شدن آن باشد، دلیل دیگری که می‌توان به آن اشاره داشت سرد بودن کیک‌تان است که از رول شدن آن جلوگیری می‌کند. پس به خاطر داشته باشید تا کیک‌تان داغ است آن را رول کنید.

دیدگاه ها