طرز تهیه سمنو فوری آسان خانگی و خوشمزه‌تر از بازار

طرز تهیه سمنو فوری آسان خانگی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

اگر نزدیک عید است و می‌خواهید سمنوی سفره هفت‌سین را خودتان در منزل تهیه کنید، بهتر است به جای تهیه سمنو به شکل سنتی که زمان‌بر است در عرض چند ساعت یک سمنو خوشمزه و دلچسب در منزل تهیه کنید. این سمنو با آرد سبوس‌دار و بدون نیاز به جوانه گندم تهیه می‌شود و طعم و مزه‌ای حتی بهتر از سمنوهای بازاری دارد. بنابراین طرز تهیه سمنو فوری را در ادامه بخوانید و آن را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه سمنو فوری

  • آرد سبوس‌دار ۲ پیمانه
  • شکر ۱-۱/۵ پیمانه
  • آب ۴-۵ پیمانه
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • گلاب ۱/۴ پیمانه
  • روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر نارگیل یا خلال بادام به مقدار لازم

طرز تهیه سمنو فوری

۱. تفت دادن مواد اولیه

تفت دادن آرد برای تهیه سمنو فوری

اولین مرحله از طرز تهیه سمنو فوری درست مثل طرز تهیه سمنو با آرد سهن این است که آرد را در تابه‌ای روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ آن کمی کرم رنگ شود. فقط مراقب باشید آرد نسوزد سپس شکر را به آرد اضافه کنید و حدود ۲ تا ۳ دقیقه دیگر تفت دهید.

۲. پخت نهایی سمنو فوری

اضافه کردن دارچین برای تهیه سمنو فوری

به تدریج آب را به مخلوط آرد و شکر اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا گلوله‌های آرد باز شوند. در آخر دارچین را اضافه کنید ۲۰ تا ۲۵ دقیقه دیگر به پخت ادامه دهید تا سمنو به غلظت دلخواه شما برسد. بهتر است در ۵ دقیقه آخر پخت سمنو به آن خلال بادام را اضافه کنید تا در مخلوط سمنو بپزد. در نهایت سمنوی شما آماده است. می‌توانید آن را با با پودر نارگیل یا خلال بادام تزیین کنید.

نکته مهم: سمنو را باید مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.

نکات تکمیلی برای تهیه سمنو

طرز تهیه سمنو فوری

سمنو فوری یک غذای سریع و خوشمزه است که در مدت زمان کوتاهی تهیه می‌شود. اما رعایت نکات و فوت‌وفن‌های مربوط به آن هم درست مثل طرز تهیه سمنو طرز تهیه سمنو با جوانه جو – خانگی و خوشمزه مهم است.

نکات مهم برای انتخاب آرد مورد استفاده در سمنو

بهتر است برای تهیه سمنو از آرد سبوس دار یا آرد کامل گندم استفاده کنید تا سمنوی شما مقوی‌تر و خوشمزه‌تر باشد. ضمنا حتما آرد را قبل از استفاده الک کنید تا صاف و یکدست شود.

نکات مهم در خصوص شیرین کردن سمنو

اگر سمنو را با جوانه گندم تهیه کنید لازم نیست شکر یا شیرین‌کننده استفاده کنید اما چون در دستورالعمل سمنوی فوری از آرد استفاده شده بهتر است مقداری شکر به دلخواه خودتان برای شیرین‌کردن سمنو استفاده کنید. هر چند توصیه می‌کنیم از شیره خرما یا شیره انگور به جای شکر استفاده کنید. طرز تهیه سمنو با شیره انگور و طرز تهیه سمنو با شیره خرما را در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات مهم برای انتخاب روغن سمنو

یادتان باشد روغن استفاده شده در سمنو باعث می‌شود سمنو لطیف‌تر و خوشمزه‌تر شود. بنابراین بهتر است از روغن حیوانی یا محلی استفاده کنید البته استفاده از روغن مایع هم بلامانع است.

نکات کلی اما مهم در پخت سمنو

یادتان باشد برای اینکه سمنوی شما رنگ تیره‌تری داشته باشد، می‌توانید از شیره خرما استفاده کنید و برای این‌که سمنو طعم قوی‌تری داشته باشد، از هل و گلاب هم استفاده کنید.

دیدگاه ها