طرز تهیه سمنو با جوانه جو – خانگی و خوشمزه

طرز تهیه سمنو با جوانه جو
متوسط
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سمنو یک غذای سنتی و مذهبی است که در سفره هفت‌سین جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذای مقوی از جوانه گندم یا جوانه جو تهیه می‌شود و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. سمنو به دلیل داشتن ویتامین E، برای سلامت پوست و مو مفید است. همچنین به دلیل داشتن آهن برای درمان کم خونی هم مفید است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه سمنو با جوانه گندم و طرز تهیه سمنو فوری را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه سمنو با جوانه جو را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه سمنو با جوانه جو

  • جوانه جو ۱ کیلوگرم
  • آرد گندم ۱ کیلوگرم
  • آب ۱۰ لیتر
  • کره ۲۰۰ گرم
  • شکر ۲۰۰ گرم
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • پودر هل به مقدار لازم

طرز تهیه سمنو با جوانه جو

۱. آماده کردن مایه اولیه سمنو

چرخ کردن جوانه جو برای تهیه سمنو با جوانه جو

اولین مرحله از طرز تهیه سمنو با جوانه جو درست مثل طرز تهیه سمنو با آرد سهن این است که جوانه جو را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. بعد از ۲۴ ساعت، جوانه جو را آبکش کنید و پوست آن را جدا کنید. جوانه جو را داخل چرخ گوشت یا غذاساز بریزید و آن را آسیاب کنید.

۲. پخت اولیه سمنوی جو

مخلوط آرد و جوانه گندم له شده برای تهیه سمنو با جوانه جو

در ادامه آرد گندم را به جوانه جو اضافه کنید و مخلوط کنید سپس به مخلوط آرد و جوانه جو به تدریج آب اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا گلوله نشود. در نهایت قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا سمنو ته نگیرد.

۳. پخت نهایی سمنو

طرز تهیه سمنو با جوانه جو

در آخرین مرحله از تهیه سمنو با آرد جو بعد از این‌که سمنو قوام آمد، کره، شکر، زعفران و پودر هل را اضافه کنید و مخلوط کنید. سمنو را به مدت ۱ تا ۲ ساعت دیگر روی حرارت ملایم بپزید تا جا بیفتد سپس وقتی که سمنو جا افتاد، شعله را خاموش کنید و سمنو را در ظرف مورد نظر خود بریزید.

نکات تکمیلی برای تهیه سمنو با جوانه جو

طرز تهیه سمنو با جوانه جو

معمولا همه تصور می‌کنند پخت سمنو کاری سخت است که در منزل نمی‌توان انجام داد اما همان‌طور که در بالا دیدید تهیه سمنو کار سختی نیست فقط نیاز است کمی حوصله به خرج دهید و نکاتش را با دقت مدنظر داشته باشید.

نکاتی در خصوص جو و جوانه جو سمنو

برای تهیه سمنو با جوانه جو، بهتر است از جوانه جو تازه استفاده کنید. اگر جوانه جو تازه در دسترس ندارید، می‌توانید از آرد جوانه جو استفاده کنید. برای تهیه آرد جوانه جو، جوانه جو را در آفتاب خشک کنید و سپس آن را آسیاب کنید. اگر قرار است جو را برای شخص باردار تهیه کنید خوب است مصرف جو در دوران بارداری را هم مطالعه کنید.

راز خوش رنگ شدن سمنو

خوشرنگ شدن سمنو به ظرفی که سمنو را در آن می‌پزید بستگی مستقیم دارد بنابراین حتما سمنو را در قابلمه مسی تهیه کنید. راز دیگر خوش رنگ شدن سمنو هم این است که حتما در آخرین مرحله روی قابلمه دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید سمنو دم بکشد.

سوای دو مورد بالا حتما سه ساعت قبل از دم کشیدن نهایی سمنو به آن روغن اضافه کنید چون روغن کمک می‌کند رنگ سمنو باز شود.

ارزش غذایی سمنو

سمنو یک غذای بسیار مقوی و مغذی است. سمنو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است. سمنو به دلیل داشتن ویتامین E، برای سلامت پوست و مو مفید است. سمنو همچنین به دلیل داشتن آهن، برای درمان کم خونی مفید است.

انواع روش‌های پخت سمنو

سمنو را می‌توانید به روش‌های مختلف یا با گندم یا جو تهیه کنید اما سوای آن اگر زمان تهیه جوانه گندم و جو را ندارید هم می‌توانید از آرد گندم یا جو برای تهیه انواع سمنو استفاده کنید. طرز تهیه سمنو بدون آرد هم یکی از روش‎‌های خوب تهیه سمنو است که می‌توانید جزییات آن را در کتاب کاله مطالعه کنید.

از طرف دیگر برای شیرین کردن سمنو می‌توانید به جای شکر از گزینه‌های دیگر مثل انواع شیره استفاده کنید. طرز تهیه سمنو با شیره انگور و طرز تهیه سمنو با شیره خرما هم در کتاب کاله موجود است. فقط یادتان باشد طرز تهیه سمنو با جوانه آماده قشنگ مثل طرز تهیه سمنو فوری است پس اگر فرصت کافی ندارید حتما از این روش استفاده کنید.

دیدگاه ها