مصرف جو در دوران بارداری

در دروان بارداری داشتن یک برنامه غذایی منظم و سالم برای بدن شما نه تنها واجب است، بلکه فواید زیادی هم دارد. نه فقط شما، بلکه نوزادتان هم از این برنامه غذایی سالم منتفع می‌شود؛ زیرا آنچه شما می‌خورید تغذیه اولیه فرزند شماست پس بهتر است به خاطر او و خودتان خوراکی‌های متفرقه و بی‌ارزش را از برنامه‌ غذایی خود در طول دوران بارداری‌ حذف کنید و جای آن‌ها را به مواد غذایی و خوراکی‌های مفید مثل غلات کامل بدهید. مثلا جو! در این مقاله به بررسی فواید مصرف جو در دوران بارداری می‌پردازیم.

اهمیت مصرف جو در دوران بارداری

جو و سایر غلات کامل، کربوهیدرات‌های پیچیده را در اختیار بدن قرار می‌دهند. این کربوهیدرات‌ها تبدیل به انرژی مفید برای جسم شما می‌شوند. علاوه بر این، جو حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی است که سیستم گوارش را تنظیم می‌کند.

معمولا سیستم گوارش زنان در این دوران تحت تاثیر عوارض بارداری قرار می‌گیرد و عملکرد آن مختل می‌شود. جو یکی از منابع سرشار از پتاسیم و آهنِ مناسب برای تغذیه در دوران بارداری است. غذاهایی که با بلغور جو دوسر، جوی کامل، آرد جو و جو دوسر پرک درست می‌شوند بیشترین ارزش غذایی را دارند.

مصرف جو در دوران بارداری

ارزش غذایی جو

یک چهارم فنجان بلغور جو دو سر حاوی تقریبا ۴ گرم فیبر خوراکی، ۷۳ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۷ گرم کربوهیدرات و ۱۵۰ کالری است. به علاوه، این مقدار جو شامل تقریبا ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به آهن است. با این که مواد مغذی در جو برای تامین نیازهای یک خانم باردار کامل نیست اما در کنار مکمل‌ها و یک برنامه غذایی خوب می‌تواند به سلامت عمومی کمک کند. جو از هر نوع و برند تجاری که باشد حاوی مقادیر مختلفی از مواد مغذی است. 

قرار دادن جو در برنامه غذایی 

جو یک ماده چند منظوره است که کاربردهای زیادی دارد. می‌توانید بلغور جو دو سر، جو دوسر پرک و جوی کامل را با همراه آب یا شیر بجوشانید و به عنوان یک صبحانه مقوی میل کنید. آرد جو را می‌توان در بسیاری از دستورهای تهیه غذا جایگزین آرد چند منظوره کرد. مثلا برای درست کردن پن‌کیک، بیسکوئیت، تورتیلا و شیرینی کوکی آرد جو یک جایگزین بسیار مناسب است.

اگر نمی‌خواهید غذایتان را با نشاسته درست کنید می‌توانید از آرد جوهای مختلف استفاده کنید. برخی از نان‌ها و شیرینی‌هایی که می‌توانید به راحتی با پایه جو درست کنید گرانولا، کوکی، مافین، انواع پای، وافل و نان‌های مختلف هستند. بسیاری از طعم‌دهنده ها مانند دارچین، شکر قهوه‌ای، شیر، بستنی و میوه‌های تازه ترکیب خوبی را با جو می‌سازند و برای خانم‌های بارداری که ویار دارند گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند. با اضافه کردن مواد طعم‌دهنده طبیعی به جو می‌توانید طعم‌های جدیدی کشف کنید.

خوردن دو تا سه وعده جو در طول روز کار سختی نیست. برای صبحانه یک کاسه جو پرک با شیر میل کنید یا با آرد جو پنکیک درست کنید. برای میان وعده گرانولا بخورید، برای ناهار مافین جو را امتحان کنید و در کنار غذای شب هم یک برش نان جو بگذارید.

مراقب باشید برنامه غذایی مخصوص بارداری شما حتما تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه باشد. باید دقت کنید مقدار جویی که مصرف می‌کنید مناسب رژیم غذایی شما باشد. هنگام خرید جو، محصولات فرآوری نشده را انتخاب کنید تا نسبت به ارزش غذایی آن مطمئن باشید. جوی غنی شده نیز به شما کمک می‌کند نیازهای غذایی خود را راحت‌تر برآورده کنید. 

دیدگاه ها