طرز تهیه سوپ جو رستورانی مجلسی با و بدون مرغ

طرز تهیه سوپ جو رستورانی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سوپ برای خیلی‌ها پیش غذای مخصوص رستوران را به یاد می‌آورد. اما واقعیت این است که سوپ جو را می‌توان کاملا به خوشمزگی سوپ جو رستوران پخت. قبلا در کتاب کاله روش تهیه سوپ جو با شیر خوشمزه و طرز تهیه سوپ خامه‌ای تبریزی را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه سوپ جو رستورانی را بررسی خواهیم کرد.

طرز تهیه سوپ جو رستورانی

  • جو ۱ فنجان
  • سینه مرغ ۱ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • هویج ۱ عدد
  • جعفری ۱/۲ دسته
  • آب مرغ (اختیاری) ۱ لیتر
  • زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
  • نمک ۱ قاشق چایخوری
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن آشپزی به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ جو رستورانی

پختن مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه سوپ جو رستورانی این است که مرغ را بپزید. برای این کار مرغ را همراه با مقداری پیاز و سیر در آب بپزید.

پختن جو

وقتی مرغ پخت نوبت آن است که جو را بپزید برای این کار جو را با آب مرغی که مرغ را در آن پخته بودید و معادل آب مرغ، آب را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت بالا قرار دهید تا به جوش آید وقتی جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید جو بپزد.

پختن سبزیجات

در این مرحله و همزمان که جو در حال پخت است به سراغ تهیه مواد داخل سوپ جو بپردازید. در ابتدا پیاز را پوست گرفته و خرد کنید بعد هویج را هم خوب ریز کنید در نهایت در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید و پیاز خرد شده را داخلش بریزید و اجازه دهید پیاز سرخ شود. وقتی پیاز خوب سرخ شد هویج خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید بعد رب را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بهتر است برای این که رنگ رب خارج شود مقداری آب مرغ اضافه کنید در نهایت باقیمانده آب مرغ یا استاک مرغ را اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا مواد بپزند.

ریش ریش کردن مرغ پخته

ریش ریش کردن مرغ سوپ جو

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه سوپ جو مجلسی زمان آن است مرغ پخت شده را ریش ریش یا خرد کنید بعد هم جعفری را خوب خرد کنید.

پخت نهایی سوپ جو

اکنون که جو پخته و آبش لعاب انداخته زمان آن است که آب سبزیجات پخته شده را داخل قابلمه جو بریزید و همزمان مرغ خرد شده را اضافه کنید و اجازه دهید مواد به مدت ۳۰ دقیقه دیگر بپزند در نهایت نمک، فلفل، مقداری آب لیمو و جعفری خرد شده را اضافه کنید و بگذارید چند جوش دیگر بزند.

نکته: اگر دوست دارید سوپتان مزه خامه‌ای داشته باشد می‌توانید در مرحله آخر و همزمان با اضافه کردن جعفری مقداری خامه هم به قابلمه اضافه کنید. به این ترتیب شما سوپ جو خامه‌ای خواهید داشت.

نکات تکمیلی برای تهیه سوپ جو

طرز تهیه سوپ جو رستورانی

جو از آن دسته مواد غذایی است که بسیار مقوی است بخصوص برای زنان باردار. اگر دوست دارید از خواص جو برای زنان باردار استفاده کنید می‌توانید با رعایت نکات زیر سوپ جو مناسب تهیه کنید. اما سوای این یادتان باشد سوپ و بخصوص سوپ جو گزینه مناسبی برای سرماخوردگی است. طرز تهیه سوپ جو برای سرماخوردگی را هم می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

تنوع در مواد داخل سوپ جو

سوپ جو یک سوپ بسیار ساده است که در صورت تمایل می‌توانید سبزیجات مورد علاقه خود مانند قارچ یا کدو حلوایی زمستانی یا حتی کرفس و انواع سبزی را به آن اضافه کنید. از طرف دیگر اضافه کردن خامه و شیر هم می‌تواند به خوشمزه‌تر شدن آن کمک کند. طرز تهیه سوپ جو سفید با شیر و خامه را در کتاب کاله بخوانید.

رقیق‌تر کردن سوپ جو

جو یک دانه خوشمزه و دلچسب با بافت طبیعی است. سوپ جو با سرد شدن به طور طبیعی غلیظ می‌شود بنابراین اگر دوست دارید سوپ کمی رقیق شود، به میزان دلخواه آب یا شیر بیشتری به آن اضافه کنید.

تهیه سوپ جو بدون مرغ

اگر دوست دارید مرغ‌تان بدون مرغ باشد یا کلا گیاهخوار هستید می‌‌توانید مرغ و آب مرغ را از این غذا حذف کنید. برای این کار هر جا از آب مرغ استفاده کردیم آن را حذف کنید و آب جایگزینش کنید و مرغ خرد شده یا ریش‌ریش شده را هم حذف کنید. می‌توانید برای بهتر شدن سوپتان از سبزیجات متنوع دیگر در آن استفاده کنید.

استفاده از جو پرک به جای جوی کامل برای تهیه سوپ

اگر زمان‌تان برای تهیه سوپ کم است می‌توانید جو پرک را جایگزین جو کامل کنید. طرز تهیه جو پرک با مرغ را در کتاب کاله مطالعه کنید.

++

دیدگاه ها