طرز تهیه سوپ جو پرک برای سرماخوردگی ساده و سریع

سوپ جو پرک برای سرماخوردگی
آسان
۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

طرز تهیه سوپ جو پرک برای سرماخوردگی یکی از روش‌های پرطرفدار پخت سوپ است. دلیل این موضوع این است که سوپ جو پرک می‌تواند یک سوپ مقوی برای مریض باشد که تهیه آن آسان است و بسیار سریع آماده ‌می‌شود. جو پرک به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، برای مصرف در دوران سرماخوردگی بسیار مفید است. دلیل این امر بالا بردن توان بدن برای مبارزه با انواع ویروس و میکروب‌هاست. در مطالب قبلی طرز پخت سوپ جو پرک مجلسی با شیر و سوپ جو پرک با مرغ را آموزش دادیم و در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه سوپ جو پرک برای سرماخوردگی را یاد بگیریم.

مواد اولیه تهیه سوپ جو پرک برای سرماخوردگی

  • هویج ۲ عدد
  • سیب‌زمینی کوچک ۲ عدد
  • پیاز درشت ۱ عدد
  • جو پرک ۱٫۵ لیوان
  • پوره گوجه‌فرنگی ۲٫۳ پیمانه
  • آب مرغ ۱٫۵ الی ۲ لیتر
  • رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • جعفری ۲۰۰ گرم

مراحل طرز تهیه سوپ جو پرک برای سرماخوردگی

۱. خرد کردن پیاز، هویج و سیب‌زمینی

در ابتدای کار دو عدد هویج داریم که آن‌ها را پوست گرفته و نگینی خرد می‌کنیم. پیاز و سیب‌زمینی را نیز به مثل هویج پوست گرفته، نگینی می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

سیب‌زمینی، هویج و پیاز نگینی

۲. تفت دادن هویج و پیاز

یک قابلمه روی حرارت قرار داده و کف آن کمی روغن می‌ریزیم. سپس پیاز و هویج را توی قابلمه ریخته و تفت می‌دهیم. در فاصله‌ای که منتظر تفت خوردن هویج و پیاز هستیم می‌توانیم جعفری‌ها را شسته و خرد کنیم.

تفت خوردن پیاز و هویج

۳. اضافه‌کردن رب، پوره گوجه و آب مرغ

بعد از اینکه هویج و پیاز خوب تفت خوردند و پیاز سبک شد، رب را توی قابلمه ریخته و آن را نیز تفت می‌دهیم تا مزه خامی آن گرفته شده و خوشرنگ شود. پس از تفت خوردن رب، پوره گوجه را نیز به قابلمه اضافه می‌کنیم. پس از اینکه پوره نیز کمی تفت خورد، یک و نیم لیتر آب مرغ را به قابلمه اضافه کرده و در آن را قرار می‌دهیم تا هویج‌ها کاملا پخته شوند.

۴. اضافه کردن جو پرک، باقی مواد اولیه و ادویه‌ها

بعد از اینکه چند دقیقه از جوشیدن آب گذشت، در قابلمه را برداشته و یکی از هویج‌ها را بین انگشتان فشار می‌دهیم تا ببینیم که آیا پخته شده‌اند یا هنوز نیاز به پخت بیشتر دارند. اگر هویج هنوز سفت بود مجدد در قابلمه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم مدت بیشتری بپزد. اگر هویج نرم و پخته شده بود، در این مرحله سیب‌زمینی و جعفری خرد شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم. پس از اضافه شدن سیب‌زمینی و جعفری، جو پرک را شسته و به قابلمه سوپ اضافه می‌کنیم. فلفل، نمک، زردچوبه و لیموترش را نیز در همین مرحله افزوده و در قابلمه را می‌گذاریم تا مواد با هم بپزند. حرارت زیر قابلمه را ملایم می‌کینم بعد از گذشت ۳۰ دقیقه به سوپ سر می‌زنیم تا طعم آن را بچشیم و چاشنی‌ها را تنظیم کنیم. در همین مرحله نیز میزان غلظت آن را تست می‌کنیم. بهتر است در مدت زمان جاافتادن سوپ، هر چند دقیقه یک بار آن را هم بزنیم تا ته نگیرد. بعد از اینکه همه مواد پختند و سوپ جا افتاد، آن را درون ظرف سرو می‌کشیم و نوش‌جان می‌کنیم.

سوپ جو پرک

نکات مهم درباره طرز پخت سوپ جو پرک برای سرماخوردگی

همان‌طور که تا اینجای مطلب متوجه شده‌اید،‌ پخت سوپ جو پرک بسیار ساده و سریع است. اما در عین سادگی، رعایت برخی نکات باعث می‌شود تا سوپ جو پرک خوشمزه‌تری داشته باشیم. البته پیش‌تر نیز طرز پخت سوپ جو با شیر و خامه را نیز آموزش داده بودیم اما در ادامه،‌ می‌توانیم نکات زیر را نیز در طرز تهیه این سوپ در نظر بگیریم.

  • برای چاشنی سوپ جو می‌توانید از آب لیموی تازه استفاده کنید تا طعم بهتری تجربه کنید.
  • به جای استفاده از روغن می‌توانید از مقدار کمی کره برای پخت سوپ استفاده کنید.
  • اگر زمان کافی برای تهیه سوپ ندارید می‌توانید از صیفی‌جات و سبزیجات کنسروی و فریز شده استفاده کنید. اگرچه استفاده از سبزیجات تازه طعم بسیار تازه و بهتری به غذا می‌دهد.
  • اگر سوپ جو را برای کودکان یا سالمندانی که جویدن برای آن‌ها دشوار است تهیه می‌کنید، می‌توانید با استفاده از مخلوط‌کن یا گوشت‌کوب برقی آن را پوره کنید.
  • این سوپ برای سه روز در یخچال و تا دو ماه در فریزر قابل نگهداری است.
  • به جای استاک مرغ از استاک سبزیجات نیز می‌توان استفاده کرد.

سوالات متداول درباره طرز تهیه سوپ جو پرک

به عنوان بخش پایانی مطلب به تعدادی از سوالات متداول درباره طرز تهیه سوپ جو پرک برای سرماخوردگی پاسخ می‌دهیم.

برای تهیه سوپ جو پرک از چه چاشنی‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

در صورتی که دوست دارید سوپ شما طعم ترش‌تری داشته باشد می‌توانید از چاشنی‌های مختلفی مانند زرشک درون سوپ استفاده کنید.

در تهیه سوپ جو پرک آیا می‌توان از شیر استفاده کرد؟

در صورت تمایل می‌توانید از شیر یا خامه نیز در تهیه سوپ جو پرک استفاده کنید. برای این کار مطمئن شوید که شیر را از قبل کمی گرم کرده‌اید و سپس آن را به سوپ اضافه کنید تا شیر نبرد.

در تهیه سوپ جو پرک از چه گوشتی می‌توان استفاده کرد؟

بهترین گوشت برای استفاده در سوپ جو، گوشت مرغ است. برای استفاده از گوشت مرغ، از قبل آن را درون مقداری آب، با پیاز سیر و ادویه بپزید. پس از پخت آن را ریش کرده و به سوپ اضافه کنید.

دیدگاه ها