طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی

طرز تهیه شیر جو دوسر وگان
آسان
6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

جو دوسر یا بلغور جو دوسر یکی از مقوی‌ترین غلاتی است که برای صبحانه مقوی، عصرانه یا یک دسر راحت می‌توان از آن استفاده کرد. طرز تهیه شیر جو دوسر در خانه، کار سختی نیست. در این دستور تهیه، به منظور آشنایی بیشتر با مراحل تهیه عکس مرحله به مرحله نیز قرار داده شده است. اگر گیاهخوار یا وگان هستید، یا به دلیل حساسیت به لاکتوز شیر یا بیماری گوارشی نمی‌‌خواهید از شیرهای لبنی استفاده کنید، شیر جو دوسر انتخاب خوبی است.

ارزش غذایی شیر جو دوسر در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر شامل ۶٫۸ گرم کربوهیدرات و ۱٫۴ گرم فیبر است. از طرفی مغز و بدن انسان انرژی خود را از کربوهیدرات به‌دست می‌آورند. از طرف دیگر، فیبر نقش اصلی در کنترل سطح کلسترول و افزایش سلامت بدن دارد. بنابراین از شیرگاو (انواع شیر لبنی) میزان دریافت انرژی بیشتر است. اگر گیاهخوار هستید، به این نکته بیشتر باید دقت داشته باشید. استفاده از جایگزین‌های مناسب برای دریافت مقدار کافی از فیبر روزانه برای شما اهمیت بیشتری دارد.

مواد لازم برای تهیه شیر جو دوسر خانگی

  • جو دوسر (بلغور جو) یک پیمانه
  • آب سرد چهار پیمانه
  • شربت افرا (اختیاری) یک تا دو قاشق مرباخوری
  • وانیل (اختیاری) یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • نمک (اختیاری) یک‌هشتم قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی

مرحله اول

طرز تهیه شیر جو دوسر کاملا شبیه مراحل تولید شیر گیاهی صنعتی است که در ابعاد کوچک در خانه انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید شیر گیاهی عصاره یا همان شیره گیاه است. بنابراین برای خارج کردن شیره جو دوسر باید آن‌ها را با آب مخلوط کنید. برای شروع، آب و جو دوسر‌ها را در ظرف مخلوط‌کن بریزید. حدود 20 تا 30 ثانیه دستگاه را روشن نگه دارید. حواستان باشد که مواد بیش از حد مخلوط نشوند.

طرز تهیه شیر جو دوسر وگان

طرز تهیه شیر دوسر وگان

طرز تهیه شیر جودوسر وگان

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی، اگر بخواهید شیر آماده‌شده شیرین باشد، باید شربت افرا را به مواد اضافه کنید. اضافه کردن وانیل برای بهتر شدن طعم شیر است. حواستان باشد بیشتر از مقدار گفته شده وانیل نریزید. با سر انگشت مقدار بسیار کمی نمک به مواد شیر گیاهی خود اضافه کنید. البته افزودن نمک کاملا اختیاری و به منظور متعادل کردن طعم‌ها است.

طرز تهیه شیر جو دوسر وگان

مرحله سوم

در این مرحله می‌بایست شیره جو دوسر را از مواد جدا کنید. بنابراین، مواد شیر را از مخلوط‌کن درون یک پارچه یا کیسه پنیر تمیز بریزید. می‌توانید این کار را با کمک الک یا صافی که اندازه مش‌ها یا دانه‌هایش ریز باشد هم انجام دهید. کیسه را روی یک کاسه جهت جمع‌آوری شیر صاف‌شده قرار دهید. سپس، محکم مواد داخل کیسه را فشار دهید تا تمام آب آن گرفته شود.

طرز تهیه شیر جو دوسر وگان

طرز تهیه شیر جو دوسر وگان

مرحله چهارم

این شیر نسبت به دیگر شیرهای گیاهی مانند: شیر بادام یا شیر فندق غلیظ‌تر است و نیازی به گذاشتن در یخچال ندارد. البته اگر بخواهید خنک میل کنید، بهتر این که حدود 30 دقیقه در یخچال قرار دهید. بعد از این مدت شیر جو دوسر خانگی شما آماده‌ است. نوش جان!

طرز تهیه شیر جو دوسر وگان

فوت و فن‌های طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی

  • تفاله باقی‌مانده از جو دوسرها را دور نریزید. از آن‌ها می‌توانید برای تهیه گرانولا، سوپ جو دوسر یا تهیه انواع اوتمیل مثل اوتمیل شیر جو دوسر وگان استفاده کنید.
  • بسیاری از افراد برای تهیه شیر جو دوسر مانند دیگر شیرهای گیاهی عمل می‌کنند. ابتدا جو دوسرها را برای ساعتی در آب می‌گذارند تا مرطوب شود. این کار شیر را ژله‌ای می‌کند. بنابراین طبق طرز تهیه گفته شدi تا بافت شیر در نهایت بهتر شود.
  • اگر فرصت کافی یا حوصله چندانی برای تهیه شیر گیاهی خانگی را ندارید، می‌توانید از شیر جودو سر آماده استفاده کنید.

دیدگاه ها