طرز تهیه لبو تنوری با چاشنی عسل ؛ یک میان‌وعده دلچسب زمستانی

طرز تهیه لبو تنوری
آسان
6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

امروز قصد داریم تا طرز تهیه لبو تنوری را با هم یاد بگیریم، یک میان وعده خومشزه با چاشنی عسل که طعم دلچسب آن در روزهای سرد زمستانی دلگرمتان خواهد کرد. فصل زمستان با دیدن چرخ‌های لبوفروشی در خیابان‌های شهر با بخار و بوی لبو که حسابی اطراف چرخ را برداشته، بی‌شک هوس خوردن یک لبوی داغ و خوشمزه به دلمان می‌اندازد؛ مخصوصا در این روزها که به خاطر کرونا نمی‌توانیم بیرون از خانه لبو بخوریم، چه بهتر آن را در خانه تهیه و به صورت بهداشتی‌تر نوش جان کنید. در این دستورالعمل می‌خواهیم چغندر را با چند مدل چاشنی مختلف مزه‌دار کرده و به صورت متفاوت و البته تنوری سرو کنیم. طرز تهیه لبو تنوری با چاشنی عسل بسیار راحت است و می‌توانید به آن را در خانه به عنوان یک عصرانه داغ و جذاب و حتی به عنوان دسر سرو کرده و لذت ببرید.

طرز تهیه لبو تنوری با چاشنی عسل

  • چغندر بزرگ (پخته شده)670 گرم
  • آویشن تازهدو قاشق چای‌خوری
  • سرکه بالزامیکدو قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتوندو قاشق غذاخوری
  • عسل طبیعیدو قاشق غذاخوری

طرز تهیه لبو تنوری با چاشنی عسل

مرحله اول

لبو دارای آنتی اکسیدان‌هایی قوی نظیر بتاکاروتن، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است و مصرف آن برای جلوگیری از پیری زودرس و سرطان بسیار مفید است. شما برای تهیه یک لبو خانگی خوشمزه با چاشنی عسل باید ابتدا چغندر‌ها را خوب شسته و داخل یک قابلمه یا زودپز بریزید. حدود دو تا سه لیوان آب به قابلمه اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. اگر از زودپز استفاده می‌کنید در زودپز را ببنید و آن را چفت کنید تا بخار از آن خارج نشود. اگر از قابلمه استفاده می‌کنید در قابلمه ببندید. اجازه دهید حدود دو تا سه ساعت لبو روی حرارت بماند تا کاملا پخته شود. برای این که از پخته شدن آن مطمئن باشید یک چنگال یا یک چاقو داخل آن فرو کنید. اگر لبو پخته شده باشد، به راحتی چنگال یا چاقو داخل آن فرو می‌رود. در غیر اینصورت بگذارید لبو باز روی حرارت بماند.

مرحله دوم

بعد از این که لبوها پختند، حرارت را خاموش کنید و لبوها را از قابلمه یا زودپز بیرون بیاورید. سپس فر را روی دمای 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. هر چغندر را به چهار تا شش قاچ برش دهید و روی سینی فر بچینید. تمام مواد برای مزه‌دار کردن لبو تنوری از جمله آویشن، عسل، سرکه بالزامیک و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. به کمک یک قلموی آشپزی لبوها را به مواد آغشته کرده و سینی را به مدت 25 تا 30 دقیقه داخل فر قرار دهید تا چغندر تنوری شود. سینی را از فر خارج کرده و لبوها را داخل یک بشقاب به صورت داغ سرو کرده و روی آن را با مقداری آویشن یا گلپر نمک تزئین و سرو کنید. نوش جان!

دیدگاه ها