طرز تهیه مربای لبو – تصویری و مرحله به مرحله

طرز تهیه مربای لبو
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

مربا یکی از خوشمزه‌های میز صبحانه است که خوشبختانه تهیه آن هم کار ساده‌ای است. کافی است زمان بگذارید و بهترین مرباهای خانگی را از تهیه مربای به و تهیه مربای آلبالو گرفته تا مرباهای خاص مثل مربای پوست هندوانه را در خانه تهیه کنید. اینجا قرار است طرز تهیه مربای لبو یکی از متفاوت‌ترین و البته جذاب‌ترین مرباها را مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه مربای لبو

  • چغندر قند ۵ پیمانه
  • شکر ۳ پیمانه
  • آب ۵ پیمانه
  • پودر ژله آلبالو ۳ قاشق چای‌خوری
  • آب لیمو ۲ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه مربای لبو

۱. رنده کردن یا خرد کردن چغندرها

نگینی کردن لبو یا چغندر برای تهیه مربای لبو

اولین مرحله از طرز تهیه مربای لبو این است که چغندرها را در آب خوب بشویید و بعد پوست آن‌ها را بگیرید سپس همه چغندرها را رنده کنید یا اگر دوست دارید به شکل نگینی ریز خرد کنید.

۲. پخت مربای لبو

تهیه شیره مربای لبو

در این مرحله از طرز تهیه مربای لبو باید ابتدا در قابلمه مناسب که بهتر است جنسش مسی باشد آب بریزید و بعد شکر را اضافه کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا آب به جوش آید و شکر هم کامل در آب حل شود.

بعد از این، نوبت آن رسیده که چغندرها را بریزید و بگذارید چغندرها روی حرارت ملایم گاز در شیره شکری که درست کردید بپزد. فقط در این مرحله حواستان باشد که باید کف روی قابلمه را بردارید. در نهایت در اواسط پخت پودر ژله آلبالو را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا حل شود.

بعد از این که مربا قوام کافی یافت دو قاشق آب لیموی تازه را اضافه کنید و اجازه دهید کمی قل بزند تا مربای شما آماده شود.

نکته: به جای پودر ژله آلبالو می‌توانید از ژلاتین استفاده کنید یا حتی کامل آن را حذف کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای لبو

طرز تهیه مربای لبو

تهیه مربا چه مربای ساده‌ای مثل طرز تهیه مربای هویج باشد چه مربای متفاوتی مثل مربا لبو، معمولا کار ساده‌ای است اما نکات و جزییاتی دارد که خوب است رعایت کنید.

راز شفافیت و براقی مربای لبو

برای داشتن مربای لبوی خوش‌رنگ بهتر است حتما از پودر ژله یا ژلاتین استفاده کنید. یادتان باشد چون چغندر به ذات خود مزه خاصی ندارد ریختن پودر ژله میوه‌ای، بخصوص پودر ژله آلبالو کمک می‌کند این مربا مزه بهتری داشته باشد.

افزایش ماندگاری مربا لبو

افزودن آب لیمو به افزایش ماندگاری مربا کمک می‌کند پس حتما از آبلیموی تازه در تهیه این مربا استفاده کنید.

بهترین زمان ماندگاری مربای چغندر یا لبو

این مربا را اگر در یخچال نگهداری کنید تا یک ماه این مربای خوشمزه ماندگاری دارد.

استفاده‌های دیگر از چغندر و لبو

از چغندر بخاطر خواصش می‌توانید هم به صورت ساده که لبو باشد استفاده کنید هم با آن ترشی درست کنید هم در سوپ بریزید و سوپتان را برای سرماخوردگی مقوی‌تر کنید. طرز تهیه ترشی لبو و طرز تهیه کیک لبو و حتی طرز تهیه اسموتی لبو با دانه چیا، لیموترش و نعنا را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

+

دیدگاه ها