طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی خوشمزه، مجلسی و اصیل

طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

مرغ ترش یک غذای خوش‌طعم از استان‌های شمالی ایران یعنی گیلان و مازندران است. مانند بسیاری دیگر از غذاهای شمالی، این غذای با مرغ شامل سبزی‌های مختلف، رب انار و گردو است که ترکیبی بهشتی به شمار می‌رود. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مرغ ترش گیلانی را مرور کرده بودیم و اینجا می‌خواهیم طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی را بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه مرغ ترش مازندرانی

  • مرغ ۶ تکه
  • پیاز ۱ عدد
  • سبزی پاک شده و خرد شده نیم کیلو
  • گردو آسیاب شده ۵۰ گرم
  • آب نارنج ۳ عدد
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی

۱. آماده کردن سبزی مرغ ترش

تهیه سبزی مرغ ترش مازندرانی

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی این است که سبزی مورد نیاز را شسته و خرد کنید. سبزی مورد نیاز برای مرغ ترش مازندرانی شامل نصف سبزی تره و برگ سیر، نصف باقی شامل گشنیز، جعفری و کمی نعنا و مقدار خیلی کم شنبلیله است.

۲. تفت دادن مرغ

تفت دادن مرغ برای تهیه مرغ ترش مازندرانی

در دومین مرحله از دستور پخت مرغ ترش مازندرانی تکه‌های مرغ را در مقداری روغن خوب تفت دهید تا رنگش عوض شود. بعد مرغ‌‌ها را از ظرف خارج کنید.

۳.تفت دادن پیاز و باقی مواد

سرخ کردن مواد لازم برای تهیه مرغ ترش

حالا در این مرحله پیاز را خرد کنید و در روغن ظرفی که مرغ را تفت داده بودید، تفت دهید بعد به ترتیب سبزی خرد شده مناسب مرغ ترش و گردو خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید. سپس نمک و فلفل را اضافه کنید.

۴. پختن مرغ ترش مازندرانی

پختن مرغ ترش مازندرانی

آخرین مرحله از طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی این است که آب را به مواد بالا اضافه کنید و هم بزنید بعد مرغ را داخل ظرف قرار دهید و بگذارید به جوش آید بعد که مقداری آب تبخیر شد، آب نارنج را اضافه کنید و بگذارید به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بپزد تا خوب خورش جا بیفتد.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ ترش

فوت و فن تهیه مرغ ترش مازندرانی

پخت مرغ ترش به عنوان یک خورش اصیل و پر از سبزی ایرانی کاری جذاب است اما برای تهیه آن خوب است نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را هم بدانید.

انواع طرز تهیه مرغ ترش

تهیه و پخت مرغ ترش به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی همین تهیه مرغ ترش مازندرانی است که اینجا دیدید. اما طرز تهیه مرغ ترش در گیلان کمی متفاوت است چون در مرغ ترش گیلانی هم لپه ریخته می‌شود هم تخم مرغ به خورش اضافه می‌شود.

مرغ ترش تهرانی هم یکی دیگر از روش‌های تهیه این خورش خوشمزه است که در آن به جای سبزی‌های شمالی معمولا از سبزی‌های دیگر استفاده می‌شود. طرز تهیه و جزییات تهیه مرغ ترش تهرانی را در کتاب کاله بخوانید.

انتخاب مرغ مناسب برای تهیه مرغ ترش

در شمال رایج است که برخی مرغ ترش را با گوشت اردک تهیه می‌کنند و یا مرغ را به صورت کامل می‌پزند. اما شما می‌توانید بسته به سلیقه خود مرغ مورد نیاز را از به شکل تکه‌ای انتخاب کنید یا حتی آن را به تکه‌های ریزتر هم استفاده کنید.

سبزی مورد نیاز برای تهیه مرغ ترش

سبزیجات اصلی مرغ ترش سبزیجات محلی شمال ایران است اما اگر سبزی محلی ندارید می‌توانید از ترکیبی که در این مطلب گفتیم استفاده کنید یا هر وقت به شمال رفتید ترکیب سبزیجات مرغ ترش را بخرید. ترکیبات اصلی سبزی مرغ ترش شمالی شامل زلنگ، اوجی، خالواش و اناریجه می‌شود. اگر به هر دلیلی دوست ندارید مرغ ترش شما سبزی داشته باشد می‌توانید طرز تهیه مرغ ترش بدون سبزی را هم امتحان کنید.

انواع غذاهای شمالی

سوای مرغ ترش که از خطه شمال ایران آمده می‌توانید کلی غذای شمالی دیگر را هم در منزل بپزید و از پخت آن‌ها لذت ببرید.

+

دیدگاه ها