طرز تهیه نان برنجی شمالی اصیل و سنتی بدون فر

طرز تهیه نان برنجی شمالی
آسان
۶-۸ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

نان برنجی شمالی، نانی اصیل و سنتی است که بانوان شمالی مواد اصلی آن را از دل شالیزارهای شمال بیرون می‌کشند. شمالی‌ها معمولا این شیرینی را برای پذیرایی از میهمان‌های نوروزی یا عیادت از بیمار آن را درست می‌کنند. در شهرهای مختلف نان برنجی را به شکل‌های متفاوتی درست می‌کنند که یکی از خوشمزه‌ترین آن‌ها نان برنجی کرمانشاهی است که می‌توانید برای عزیزان‌تان درست کنید. حال طرز تهیه نان برنجی شمالی را برایتان خواهیم گفت تا آن را به شکل سنتی و به سبک شمالی‌‌ها بدون فر درست کنید.

مواد لازم برای تهیه نان برنجی شمالی

  • برنج یک لیوان
  • آب چهار لیوان
  • شکر سه قاشق غذاخوری
  • آرد سه قاشق غذاخوری
  • گلاب چهار قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه نان برنجی شمالی

۱. برنج را آماده کنید

خیس کردن برنج در طرز تهیه نان برنجی شمالی

در اولین مرحله از طرز تهیه نان برنجی شمالی باید مقدار برنج گفته‌شده را در یک کاسه بدون نمک با آب ولرم خیس کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب پر از آب کرده و روی حرارت بگذارید. برنج را داخل آب جوش بریزید و مراحل پخت برنج را پیش بروید تا دانه‌های آن از هم باز شوند. پیشنهاد ما به شما درست کردن شیرینی قرابیه گردویی برای روزهای عید است.

۲. شکر و گلاب را اضافه کنید

اضافه کردن شکر و گلاب به برنج در طرز تهیه نان برنجی شمالی

در دومین مرحله از طرز تهیه نان برنجی شمالی باید به برنج پخته‌شده در قابلمه مانند طرز تهیه شیر برنج، شکر اضافه کنید. «دو دقیقه» زمان دهید که مخلوط برنج و شکر با یکدیگر جوش بخورند. حال در سه دقیقه آخر پخت باید زعفران و گلاب گفته‌شده را به آن اضافه کرده و هم بزنید. شما باید مراحل پخت برنج را پیش ببرید.

۳. آرد را اضافه کنید

اضافه کردن آرد به برنج پخته در طرز تهیه نان برنجی شمالی

در سومین مرحله از طرز تهیه نان برنجی شمالی باید زمان دهید تا برنج خوب سفت شود. با سفت شدن مخلوط برنج، قابلمه را از رو حرارت بردارید. مخلوط را به یک کاسه بزرگ منتقل کنید و میزان آرد گفته‌شده را به آن اضافه کنید. آرد را باید کم‌کم به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید تا به غلظت موردنظرتان برسد. اگر باز هم مایه نان برنجی شل بود مجدد به آن آرد اضافه کنید. با این روش پخت می‌توانید طرز تهیه شیربرنج با شکر را درست کنید.

۴. تابه را آماده کنید

سرخ کردن نان برنجی شمالی

در چهارمین مرحله از طرز تهیه نان برنجی شمالی ، با خنک شدن مخلوط برنج باید تابه را هم روی حرارت گاز گذاشته و به مقدار لازم روغن درون آن بریزید. حال با داغ شدن روغن باید مقداری از مایه نان برنجی را برداشته و در دستان خود به آن شکل دهید. نان برنجی‌ها را در تابه سرخ کنید. در نهایت با گرفتن روغن اضافه‌شان، آن‌ها را در ظرف موردنظر خود چیده و تزئین‌شان کنید. اگر به شیرینی‌های شمالی علاقه‌مند هستید حتما طرز تهیه قطاب شمالی را امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه نان برنجی شمالی در فر

  • برنج ۱۰۰ گرم
  • شیر ۳۰۰ گرم
  • آرد سفید ۵۰۰ گرم
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • شکر سه قاشق غذاخوری
  • خمیرمایه یک قاشق غذاخوری
  • روغن یا کره یک قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه نان برنجی شمالی با خمیرمایه

۱. برنج را آماده کنید

آماده کردن برنج در طرز تهیه نان برنجی شمالی با خمیرمایه

در اولین مرحله از طرز تهیه نان برنجی شمالی باید مقدار برنج گفته گفته‌شده را در آب گرم برای یک ساعت خیس کنید. در ادامه شیر را گرم کرده و با برنج مخلوط کنید. مخلوط برنج و شیر را برای «چهار دقیقه» در میکسر خوب مخلوط‌شان کنید. در ادامه مخلوط برنج را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و تخم‌مرغ، شکر، روغن و خمیرمایه را هم به آن اضافه کنید. مواد را با کمک لیسک خوب با یکدیگر مخلوط کنید. حال که سروکارتان با برنج پخته است حتما شیربرنج هم درست کنید.

۲. آرد را اضافه کنید

استراحت خمیر نان برنجی شمالی

در دومین مرحله از طرز تهیه نان برنجی شمالی باید آرد را کم‌کم به مخلوط اضافه و هم بزنید تا به غلظت موردنظر برسد. به یاد داشته باشید که آرد را قبل از اضافه کردن حتما دو تا سه بار الک کنید. مخلوط نان برنجی شمالی را با دستان خود حسابی ورز دهید تا خمیری نرم و لطیف داشته باشید. اگر خمیر نان برنجی سفت بود می‌توانید به آن «دو تا سه قاشق» آب ولرم اضافه کنید. کف و کاسه ظرف موردنظر را با کمی روغن چرب کرده سپس خمیر را داخل آن بگذارید. روی ظرف را با یک پارچه تمیز بپوشانید. «یک ساعت» معمولا زمان مناسبی برای استراحت خمیر نان برنجی شمالی در دمای محیط است.

۳. خمیر را تقسیم کنید

تقسیم کردن خمیر نان برنجی شمالی

در سومین مرحله از طرز تهیه نان برنجی شمالی در فر باید پف خمیر را بگیرید. خمیر را به شش قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت را به یک چونه تبدیل کنید. روی چونه‌ها را به مدت «ده دقیقه» بپوشانید تا خوب استراحت کنند. حال چونه‌ها را با کمک وردنه به شکل گرد و قطر «یک سانتی‌متر» باز کنید. درست کردن شیرینی پفکی گردویی را فراموش نکنید.

۴. نان برنجی را سرخ کنید

نان برنجی شمالی

در چهارمین مرحله از طرز تهیه نان برنجی شمالی با خمیر مایه باید کف یک سینی بزرگ را چرب کنید و دایره‌های نان برنجی را در آن بگذارید. روی آن‌ها را با یک پارچه خوب بپوشانید تا خشک نشوند. در یک تابه مناسب به مقدار لازم روغن بریزید و نان برنجی‌ها را به صورت تکی یا دو تایی سرخ کنید. نان برنجی‌های شمالی را در ظرف موردنظر بچینید.آن‌ها را با پودر نارگیل، مغز گردو و گل محمدی تزئین کنید.

دستور تهیه نان برنجی شمالی

نکات تکمیلی پخت نان برنجی شمالی

نان برنجی شمالی میان‌وعده خوشمزه‌ای محسوب می‌شود که می‌توان آن را برای پذیرایی در میهمانی‌ها به خصوص در ایام نوروز به کار برد. نکات زیر به شما در آشپزی راحت‌تر کمک خواهد کرد.

استفاده از برنج در تهیه نان برنجی شمالی

استفاده از برنج با کیفیت در تهیه نان برنجی شمالی

نان برنجی شمالی همان‌طور که از نام آن برمی‌آید با برنج درست می‌شود پس اگر به دنبال شیرینی با کیفیت و اصیلی هستید باید از برنج با کیفیت، سفید، دانه درشت و بدون لکه استفاده کنید. طرز تهیه شیرینی نخودچی را برای پذیرایی از عزیزان‌تان فراموش نکنید.

استفاده از آرد در تهیه نان برنجی

پایه اصلی این شیرینی سنتی و اصیل آرد است پس باید در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشید. کیفیت آردها نسبت به یکدیگر متفاوت است پس در مرحله اضافه کردن آرد به مواد دقت داشته باشید چراکه مایه نان برنجی ممکن است آرد کمتر یا بیشتری ببرد.

پخت نان برنجی شمالی در دیگ

پخت نان برنجی شمالی در دیگ

شمالی‌ها این شیرینی سنتی و اصیل را در روزهای پایانی سال برای پذیرایی از میهمان‌هایشان در یک دیگ بزرگ می‌پزند و برای پذیرایی از میهمان‌هایشان در ایام نوروز نگه‌داری می‌کنند. آن‌ها مراحل پخت را کامل پیش می‌برند سپس یک دیگ مناسب را روی آتش قرار داده و دایره‌های خمیر را داخل دیگ می‌گذارند. «یک ساعت» زمان برای پخت نان برنجی‌ها در دیگ نیاز است.

نگه داری نان برنجی

نان برنجی شمالی را می‌توانید در روزهای پایانی سال بپزید و در دستمال خشک قرار داده و داخل یخچال بگذارید. شما برای نگه‌داری نان برنجی‌ها در فریز باید در یک ظرف دربسته بگذارید و ساعاتی قبل از مصرف آن را گرم کنید.

دیدگاه ها