طرز تهیه پنکیک ساده تابه ای در خانه فوری و آسان

Pancakes
آسان
2 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

گاهی اوقات دوست داریم یک خوراکی خوشمزه مثل پنکیک را در خانه درست کنیم ولی معمولاً با دیدن دستور پخت‌های طولانی و پیچیده از آن منصرف می‌شویم. اما درست کردن پنکیک در خانه هیچ وقت به این راحتی نبوده است. دیگر لازم نیست پودر آماده پنکیک بخرید و تنها با دنبال کردن این طرز تهیه پنکیک ساده تابه ای خیلی فوری و فقط در دو مرحله، یک صبحانه یا میان‌وعده خوشمزه و لذیذ خواهید داشت. البته پیش‌تر در کتاب کاله راجع به طرز تهیه پنکیک خرمالو صحبت کردیم اما در ادامه این مطلب، روش دیگری را نیز بیان می‌کنیم.

مواد اولیه پنکیک تابه ای

  • آرد سفید ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • بکینگ پودر ۳ قاشق چایخوری
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک نصف قاشق چایخوری
  • شیر ۱ و ۱/۴ پیمانه
  • تخم‌مرغ ۱ عدد
  • کره آب‌شده ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه پنکیک ساده تابه‌ای

۱. مرحله اول

در یک کاسه بزرگ آرد، بکینگ پودر و نمک را یک بار الک کرده و بعد شکر را به آن‌ها اضافه کنید. تخم‌مرغ را با چنگال کمی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. بعد با پشت قاشق یک حفره در وسط مواد ایجاد کنید و شیر، تخم‌مرغ و کره آب شده را در آن بریزید. تمام مواد را مخلوط کنید تا یک‌دست شود. اگر در خانه شیر نداشتید با نگاهی به مطلب طرز تهیه پنکیک بدون شیر، مایه را آماده کنید.

Pancake Batter

۲. مرحله دوم

کف یک ماهیتابه نچسب نصف قاشق غذاخوری روغن بریزید و روی حرارت متوسط گرم کنید. به اندازه یک‌چهارم پیمانه از مایه را داخل تابه بریزید و با پشت یک قاشق با ملایمت آن را به حالت گرد دربیاورید. اگر از پیمانه استفاده کنید باید در نهایت ۸ پنکیک یک‌اندازه داشته باشید.

وقتی روی پنکیک‌ها مثل عکس زیر حفره‌هایی تشکیل شدند، با دقت و با کمک یک کفگیر تخت آن‌ها را برگردانید تا هر دو طرف برشته و طلایی شوند.

Making Pancakes

بقیه پنکیک‌های تابه‌ای را تا چه مدت می‌توان نگه داشت؟

با این دستور پخت ۸ عدد پنکیک ساده تابه‌ای خواهید داشت اما می‌توانید پنکیک‌های اضافی را در کیسه زیپ‌دار یا یک ظرف دربسته تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. اگر می‌خواهید پنکیک‌ها را برای مدتی طولانی‌تر نگهداری کنید بین آن‌ها کاغذ روغنی بگذارید و در یک ظرف دربسته تا ۲ ماه در فریزر قرار دهید.

Storage Pancakes

نکته طلایی طرز تهیه پنکیک ساده تابه‌ای

برای این‌که پنکیک‌های تابه‌ای خوشمزه‌تر و بهتری داشته باشید و در وقت هم صرفه‌جویی کنید، بهتر است مایه آن را از شب قبل درست کرده و روی آن را با سلفون بپوشانید و در یخچال بگذارید.

چرا پنکیک‌ها پف نمی‌کنند؟

این مشکل اغلب به دلیل الک نکردن مواد خشک یا مخلوط کردن بیش از حد مایه است. در این طرز تهیه، مواد پنکیک تابه ای را تا اندازه‌ای هم بزنید که همه چیز با هم به یک مایه یک‌دست تبدیل شود. اگر چند توده کوچک در آن دیدید مشکلی نیست. مخلوط کردن بیش از حد ممکن است منجر به سفت شدن یا پف نکردن پنکیک شود. طرز تهیه پنکیک پفکی را در کتاب کاله بخوانید.

چه زمانی پنکیک را برگردانیم؟

وقتی حفره‌های کوچکی در اطراف لبه‌های بالای پنکیک ظاهر می‌شوند و قسمت بیرونی دایره کمی خشک‌تر از وسط آن می‌شود، از یک کفگیر تخت و نازک برای بلند کردن و برگرداندن استفاده کنید. این دو نشانه بهترین علامت‌هایی هستند که با دیدن آن‌ها می‌فهمید پنکیک شما آماده برگرداندن است.

چه موادی را می‌توان به پنکیک ساده تابه‌ای اضافه کرد؟

قبلاً در مطلب طرز تهیه پنکیک دارچینی دیدیم که می‌توان با افزودن مواد دیگری به پنکیک ساده، آن را به یک وعده کاملاً متفاوت تبدیل کرد. پس از مخلوط کردن و ریختن مایه پنکیک ساده داخل تابه، می‌توانید روی آن چیپس شکلات، بلوبری یخ‌زده، تکه‌های موز، شکر دارچینی، نارگیل یا گردوی خردشده بریزید یا با نگاهی به مطلب طرز تهیه پنکیک پنیر و بیکن، یک غذای کامل و خوشمزه درست کنید.

Various Pancakes

هدیه پنکیک

شما می‌توانید مواد خشک این طرز تهیه پنکیک ساده تابه ای را مخلوط کنید و در یک شیشه دردار بریزید. شیشه را بنا به سلیقه خودتان تزئین کنید. بعد میزان لازم مواد مرطوب را روی یک برچسب بنویسید. برچسب را روی شیشه بچسبانید و آن را به دوستان و عزیزان خود هدیه دهید.

Pancake Jar

حقایق جالبی درباره پنکیک

شاید عجیب به نظر برسد اما اولین پنکیک درست ۲۰۰۰ سال پیش و توسط رومی‌ها درست می‌شده است. مرور کردن حقایقی درباره پنکیک خالی از لطف نیست:

  • ویلیام شکسپیر از عشاق پنکیک بوده و بارها در نمایشنامه‌های خود از آن نام برده است.
  • اولین پودر آماده پنکیک در سال ۱۸۹۸ میلادی در آمریکا به فروش رسید.
  • رکورد بلندترین دسته پنکیک روی همدیگر در سال ۲۰۱۰ و در نیویورک، به ارتفاع حدود ۱۰ متر به ثبت رسیده است.
  • رکورد بزرگ‌ترین پنکیک در دنیا متعلق به راچ‌دیل در انگلستان است. این پنکیک غول‌آسا به قطر ۱۵ متر و ضخامت ۲/۵ سانتیمتر در سال ۱۹۹۴ درست شد.
  • گران‌ترین پنکیک دنیا در هتل «رادیسون بلو» (Radisson Blu) در لندن درست می‌شود. قیمت یک بشقاب از این پنکیک ۱۱۶۶ دلار است.
Biggest Pancake

دیدگاه ها