طرز تهیه کتلت رستورانی با گوشت چرخ کرده + همه فوت و فن ها

طرز تهیه کتلت رستورانی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کتلت یک غذای گوشتی خوشمزه است که همه از پیر و جوان آن را دوست دارند و قطعا بوی آن یکی از خاطرات عمرشان را زنده می‌کند. اگر کتلت‌های رستورانی خورده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که این کتلت‌ها طعم خاص و متفاوتی نسبت به طرز تهیه کتلت ساده دارند. اگر برایتان سوال شده که راز خوشمزه شدن کتلت رستورانی چیست با ما همراه باشید تا طرز تهیه کتلت رستورانی با گوشت چرخ کرده را مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه کتلت رستورانی

  • گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی پخته ۱ عدد
  • سیب زمینی خام ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • سبزی (ترخون، مرزه و ریحان) ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم
  • آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کتلت رستورانی

۱. آماده کردن مواد اولیه

اولین مرحله از طرز تهیه کتلت رستورانی درست مثل طرز تهیه کتلت تهرانی این است که مواد کتلت را آماده کنید. برای این کار سیب زمینی‌های خام و پخته و پیاز را پوست بگیرید و سیب زمینی پخته را با رنده درشت و سیب‌زمینی خام و پیاز را با رنده ریز یا غذاساز رنده کنید. در نهایت آب اضافه سیب زمینی خام را کامل با دست بگیرید.

۲. مخلوط کردن مواد و تهیه مایه کتلت

مخلوط کردن مواد کتلت رستورانی

در این مرحله گوشت چرخ کرده را در یک ظرف مناسب بریزید و به ترتیب پیاز رنده شده، سیب زمینی خام و پخته رنده شده، تخم مرغ، آرد نخودچی و سبزیجات خشک را اضافه کنید و خوب مواد را با قاشق هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. در نهایت نمک، فلفل و ادویه را اضافه کنید و این بار با دست خوب مواد را مخلوط کنید و ورز دهید تا مایه کتلت کاملا یکدست شود. بعد مایه را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

۳. سرخ کردن کتلت‌ها

سرخ کردن کتلت رستورانی

اکنون زمان آن رسیده که مایه کتلت را از یخچال خارج کنید. اگر مایه آب انداخته است ابتدا آب اضافه آن را بگیرید و بعد در ماهیتابه مناسب به میزان لازم روغن بریزید و بگذارید روغن روی شعله متوسط خوب داغ شود. بعد مقداری از مایه بردارید و با دستتان به آن شکل دهید سپس آن را در روغن بگذارید تا سرخ شود. بعد از سرخ شدن هر طرف از کتلت، طرف دیگر آن را هم خوب سرخ کنید و در نهایت از روغن خارج کرده روی دستمال جاذب روغن بگذارید. این کار را تا اتمام تمام مایه کتلت ادامه دهید.

نکات تکمیلی برای تهیه کتلت به سبک رستورانی

طرز تهیه کتلت رستورانی

تهیه و پخت کتلت به سبک رستورانی و ساندویچی تفاوت چندانی با سبک پخت کتلت در منزل ندارد فقط عده‌ای از رستوران‌ها همان‌طور که دیدید از ترکیب سیب زمینی خام و پخته برای تهیه کتلت تهیه می‌کنند. اما نکات کلی تهیه کتلت و فوت‌وفن‌های آن همچنان مهم است که در ادامه بررسی می‌کنیم. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه طرز تهیه کتلت با سیب زمینی پخته و گوشت و طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خام را مرور کرده بودیم اگر دوست دارید می‌توانید به آن‌ها هم نگاهی بیندازید.

نکاتی برای تهیه کتلت پفکی

برای تهیه کتلت پفکی بهتر است از سیب زمینی خام بیشتری استفاده کنید. سیب زمینی خام در کتلت به پف‌دار شدن کتلت کم خوبی می‌کند. طرز تهیه کتلت پفکی با جزییات را در کتاب کاله بخوانید.

نکاتی برای وا نرفتن کتلت

یکی از راه‌های جلوگیری از وا رفتن کتلت‌ها در حین سرخ شدن این است که مایه کتلت را در روغن بسیار داغ نریزید. روغنی که می‌خواهید کتلت‌ها را در آن سرخ کنید نباید خیلی داغ باشد. همچنین حواستان باشد که بلافاصله بعد از گذاشتن کتلت در روغن آن را تکان ندهید چون ممکن است باعث از هم پاشیدن ساختار آن شوید.

کتلت به سبک شهرهای مختلف

کتلت هم مثل اکثر غذاها، در شهرهای مختلف با تفاوت پخته می‌شود. مثلا طرز تهیه کتلت تهرانی با طرز تهیه کتلت تبریزی متفاوت است.

دیدگاه ها