طرز تهیه کتلت با سیب زمینی پخته و گوشت آسان و خوشمزه

طرز تهیه کتلت با سیب زمینی پخته
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

همه ما از کودکی‌هایمان عطر و بوی خاصی از یک یا چند غذا در حافظه‌مان مانده است. یکی از جذاب‌ترین عطرها هم قطعا عطر کتلت‌هایی است که مادرهایمان می‌پختند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کتلت با سیب زمینی خام و طرز تهیه کتلت با سویا را مرور کرده بودیم و اینجا طرز تهیه کتلت با سیب زمینی پخته را با نکات مهم برای وا نرفتن و ترد و پوک شدن کتلت بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه کتلت با سیب زمینی پخته

  • گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم
  • سیب زمینی پخته ۲ عدد
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • زعفران آب شده به مقدار لازم

طرز تهیه کتلت با سیب زمینی پخته

۱. آماده کردن مواد کتلت

اولین مرحله از طرز تهیه کتلت با سیب زمینی پخته درست مثل طرز تهیه کتلت تبریزی و طرز تهیه کتلت سیب زمینی با گوشت چرخ کرده و یا مرغ حرفه ای  این است که سیب‌زمینی‌ها را با مقداری آب بپزید بعد پیاز را رنده کنید و خوب آبش را بگیرید. بعد سیب زمینی که پخته شده را رنده کنید یا با گوشت‌کوب خوب نرم کنید در نهایت زمانی که هنوز سیب زمینی‌های رنده شده گرم هستند همه مواد را در یک کاسه بزرگ با دست مخلوط کنید.

۲. مخلوط و سرخ کردن کتلت

حالا و در این مرحله ابتدا مواد را که در یک ظرف ریخته‌اید، خوب با هم مخلوط کنید و هم بزنید بعد در تابه‌ای کم عمق روی حرارت ملایم آنقدر روغن بریزید که سطح تابه را بپوشاند بعد در حالی که منتظر گرم شدن آن هستید، ۲ قاشق غذاخوری از مخلوط کتلت را در دستان خود بریزید و به شکل بیضی در آورید و در تابه‌ای که روغنش گرم شده بگذارید تا به مدت ۴ تا ۵ دقیقه از هر طرف سرخ شده و کاملا طلایی و پخته شود. (تا جایی که ظرف شما جا دارد کتلت بگذارید.)

در نهایت کتلت‌هایی که از هر دو طرف سرخ شده را از ماهیتابه خارج کنید و برای همه کتلت‌ها همین کار را تکرار کنید. کتلت با سیب زمینی پخته خود را می‌توانید با نان تازه، گوجه فرنگی، ترشی و سبزیجات سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه کتلت

طرز تهیه کتلت با سیب زمینی پخته

تهیه کتلت با سیب زمینی پخته کار ساده‌ای است و در واقع پختن آن به زمانی که برایش می‌گذارید، می‌ارزد پس هر زمان حوصله دارید انواع کتلت از جمله طرز تهیه کتلت مرغ زعفرانی و طرز تهیه کتلت مرغ با سیب زمینی خام را هم در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

نکات مهم برای وا نرفتن کتلت

برای این که کتلت‌هایتان وا نرود باید سیب زمینی را حدود ۹۰ درصد بپزید یعنی در حدی که خیلی له نشود و آبی که با آن سیب زمینی را می‌پزید به خوردش نرود.

اندازه درست میزان تخم مرغ هم در وانرفتن کتلت مهم است پس از زیادی یا کم استفاده کردن تخم مرغ خودداری کنید.

نکاتی برای سرخ کردن کتلت

برای سرخ کردن کتلت از هر نوع که باشد چه طرز تهیه کتلت ساده باشد چه طرز تهیه کتلت تبریزی همان ابتدا به میزان لازم روغن بریزید چون اضافه کردن مجدد روغن باعث می‌شود کتلت‌های بعدی روغن بیشتری جذب کنند.

روغنی که قرار است کتلت را در آن سرخ شود را خوب داغ کنید چون اگر روغن داغ نباشد ممکن است کتلت وا برود.

نکاتی برای ترد و پوک شدن کتلت

اولین نکته مهم در طرز تهیه کتلت با سیب زمینی پخته ترد و پوک این است که آب پیاز را خوب بگیرید. از گوشت چرخ کرده چرب استفاده کنید یادتان باشد داشتن کمی چربی در گوشت چرخ کرده باعث می‌شود کتلت خرد و شل نشود. تخم مرغ را هر وقت خواستید کتلت را سرخ کنید اضافه کنید در غیر این‌صورت مایه کتلت شما آب می‌اندازد. طرز تهیه کتلت پفکی را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها