طرز تهیه کتلت شیرازی اصیل، خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه کتلت شیرازی اصیل
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کتلت یک غذای گوشتی است که از بیرون ترد و وسطش نرم است. در حالی که کتلت سنتی با گوشت درست می‌شود، شیرازی‌ها یک کتلت گیاهی دارند. اگر اهل تهیه غذاهای شیرازی مثل طرز تهیه کلم پلو یا طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی هستید حتما خواندن روش تهیه کتلت سیب زمینی شیرازی به شکل اصیل و تهیه آن در منزل به شما حس خوبی خواهد داد. پس در ادامه با طرز تهیه کتلت شیرازی همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کتلت شیرازی

  • سیب زمینی ۴ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • آرد نصف قاشق چای‌خوری
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • پودر سوخاری به مقدار لازم
  • نمک، فلفل به مقدار لازم
  • روغن ۲ قاشق غذاخوری
  • آرد نخودچی نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کتلت شیرازی

۱. آماده کردن مواد

در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی بدون گوشت ابتدا سیب زمینی‌ها را در آب جوش و نمک نیم‌پز کنید. دقت داشته باشید که لازم نیست سیب‌زمینی‌ها کاملا پخته شوند. بعد اجازه دهید سیب زمینی‌ها خنک شوند سپس پوست آن‌ها را جدا کنید و سیب زمینی‌ها را رنده کنید.

حالا پیاز را رنده کنید سپس تمام آب اضافی آن را بگیرید. برای این کار می‌توانید از یک صافی توری کوچک استفاده کنید و آن‌ها را با پشت قاشق خوب فشار دهید تا آب اضافه گرفته شود. پیاز را به همان کاسه که سیب زمینی رنده شده را ریخته بودید، اضافه کنید.

مخلوط مایه کتلت شیرازی

در نهایت بقیه مواد یعنی تخم مرغ، آرد، جعفری، نمک و فلفل را به همراه آرد نخودچی اضافه کنید و همه مواد را خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

۲. تهیه مخلوط کتلت شیرازی

حالا نوبت تهیه مخلوط کتلت شیرازی است. با دست یا قاشق همه مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر درست شود. بعد با قاشق حدود ۲ قاشق غذاخوری از مخلوط را در دستان خود بگیرید و در کف دستتان به شکل بیضی یا گرد در آورید. از انگشتان و کف دست خود برای شکل دادن به آن‌ها به شکل بیضی یا دایره استفاده کنید.

آرد سوخاری را در یک کاسه کم عمق بریزید و روی کتلت‌هایی که شکل داده‌اید را با آرد سوخاری بپوشانید.

نکته: علاوه بر نمک و فلفل سیاه، می‌توانید از ادویه‌های دیگری مانند زردچوبه، پودر سیر، پودر پیاز و پودر گشنیز هم استفاده کنید.

۳. سرخ کردن کتلت‌ها

سرخ کردن کتلت های شیرازی

در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی درست مثل طرز تهیه هر نوع کتلت دیگر از جمله کتلت تبریزی مقداری روغن را در ماهیتابه‌ای روی حرارت متوسط گرم کنید و به آرامی چند کتلت را یکی‌یکی داخل تابه بریزید. آن‌ها را در تابه برای چند دقیقه از هر طرف سرخ کنید تا قهوه‌ای شوند. از یک کاردک برای برگرداندن آن‌ها استفاده کنید تا به راحتی بتوانید آن‌ها را تکان دهید.

پس از پخته شدن هر دو طرف کتلت شیرازی آن را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. حالا کتلت گیاهی و شیرازی شما آماده است. نوش جان!

نکته برای سرو کتلت: کتلت شیرازی را می‌توانید با نان، سبزی خوردن، گوجه فرنگی و خیارشور سرو کنید.

نکته برای سرخ کردن کتلت: برای سرخ کردن کتلت‌ها از روغن داغ استفاده کنید تا ترد و خوشمزه شوند و حتما بعد از سرخ شدن کتلت‌ها، آن‌ها را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

نکات تکمیلی برای تهیه کتلت شیرازی

طرز تهیه کتلت شیرازی

کتلت، شامی و کوکو سیب زمینی خیلی شبیه به هم هستند اما هر کدام طعم خود را دارند و برای تهیه آن‌ها باید نکات و فوت‌و‌فن‌های تهیه را هم رعایت کنید تا کتلتتان خوشمزه باشد و همه دنبال راز خوشمزه شدن کتلت شما باشند..

بهترین زمان مصرف کتلت

باقی‌‎مانده کتلت را بهتر است حداکثر تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید. بیشتر از آن به‌خاطر تخم مرغش ممکن است باعث مسمومیت شود.

تهیه کتلت مناسب افراد وگان

برای تهیه کتلت گیاهی و بدون تخم مرغ، اگر خیلی خشک بود، آرد نخودچی را با مقداری آب اضافه کنید.

استفاده از آرد سوخاری برای تهیه کتلت

استفاده از آرد سوخاری در این کتلت اختیاری است اما عده‌ای آن را به مواد داخلی اضافه و مخلوط می‌کنند و در انتها به مایه کتلت اضافه نمی‌شود. اما نکته جالب این است که در گذشته پودر نان خشک به جای آرد سوخاری استفاده می‌شده است. البته آرد نخودچی هم به انسجام کتلت کمک می‌کند و باعث می‌شود که کتلت وا نرود. می‌توانید از آرد ذرت یا آرد گندم هم به جای آرد نخودچی استفاده کنید.

نکاتی برای انتخاب و پخت سیب زمینی مناسب برای کتلت

برای تهیه کتلت شیرازی بهتر است از سیب زمینی‌های با پوست نازک استفاده کنید. سیب زمینی‌های زودپز یا آردی برای این کار مناسب نیستند. ضمنا سیب زمینی‌ها را نباید کامل پخت چون له می‌شوند و کتلت انسجام خود را از دست می‌دهد. نیم پز شدن سیب زمینی کافی است.

دقت داشته باشید که سیب زمینی‌ها را باید بعد از خنک شدن رنده کنید. رنده کردن سیب زمینی داغ باعث می‌شود که کتلت چسبناک شود.

نکاتی برای جذاب کردن کتلت شیرازی

اگر دوست دارید کتلت‌تان جذاب‌تر باشد می‌توانید نکات زیر را هم مدنظر داشته باشید.

  • اضافه کردن سبزیجات: می‌توانید به مواد کتلت شیرازی سبزیجات نگینی مانند هویج، ذرت یا کدو سبز نیز اضافه کنید.
  • استفاده از سس: می‌توانید برای سرو کتلت شیرازی از سس‌های مختلف مانند سس گوجه فرنگی، سس مایونز یا سس تند استفاده کنید.
  • پخت کتلت در فر: می‌توانید کتلت‌ها را به جای سرخ کردن در فر بپزید. برای این کار، کتلت‌ها را در سینی فر قرار دهید و روی آن‌ها را با کمی روغن چرب کنید. سپس سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قرار دهید.

دیدگاه ها