طرز تهیه کیک براونی با شیر فندق برای دورهمی و مهمانی

طرز تهیه کیک براونی با شیر فندق
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

اگر عاشق براونی شکلاتی هستید و در عین حال گیاهخوار یا وگان هستید، می‌توانید خیلی راحت با استفاده از شیرهای گیاهی همیشه برای خودتان و مهمانی‌هایتان کیک براونی درست کنید. در ادامه طرز تهیه براونی با شیر فندق را که یک کیک کاملا وگان، مغذی و تَر است را مرور می‌کنیم. قبلا هم در کتاب کاله روش‌های استفاده از شیرهای گیاهی دیگر مثل شیر گیاهی بادام را برای تهیه پودینگ با شیر بادام مرور کرده بودیم. پس هر زمان خواستید آن را هم مطالعه و امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک براونی با شیر فندق

  • آرد ساده ۳/۵ فنجان (۳۸۰ گرم)
  • پودر کاکائو ۱ فنجان (۹۵ گرم)
  • شکر قهوه ای ۲ فنجان (۳۰۰ گرم)
  • شکلات وگان ذوب شده ۱ فنجان (۱۰۵ گرم)
  • کره گیاهی ذوب شده ۱ فنجان (۲۰۰ گرم)
  • شیر فندق خرید آنلاین ۱/۵ فنجان (۳۷۵ میلی لیتر)
  • پودر قهوه فوری ۱ قاشق غذاخوری
  • آب داغ ۲ قاشق غذاخوری
  • سرکه سیب ۱ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر ۲ قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای روکش کیک باتر کرم شکلاتی

  • کره گیاهی ۱ فنجان (۲۰۰ گرم)
  • شکر پودری ۳/۵ فنجان (۴۰۵ گرم)
  • خامه سویا ۱/۲ فنجان (۱۲۵ میلی لیتر)
  • پودر کاکائو ۲/۳ فنجان (۴۷ گرم)

طرز تهیه کیک براونی با شیر فندق

مواد را آماده کنید

آماده کردن مواد تر را برای تهیه کیک براونی وگان

قبل از هر کاری برای تهیه کیک براونی، وگان ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد (۳۵۰ درجه فارنهایت) گرم کنید.

حالا مواد مرطوب برای کیک را آماده کنید! ابتدا شیر فندق و سرکه سیب را در یک کاسه متوسط بریزید و مخلوط کنید تا یک محلول درست شود. محلول فوق را کنار بگذارید تا دلمه ببندند سپس در یک کاسه کوچک، پودر قهوه فوری و آب داغ را مخلوط کنید تا قهوه کاملا حل شود. این ظرف را هم کنار بگذارید.

مواد تَر را با هم مخلوط کنید

در یک قابلمه متوسط، کره گیاهی و شکلات وگان را با هم آب کنید تا ذوب شده و به خوبی با هم ترکیب شوند. دقت کنید، باید زیبا و ابریشمی به نظر برسد. مخلوط شیر فندق و سرکه دلمه بسته را به همراه مخلوط پودر قهوه به قابلمه اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند.

مواد خشک را با هم مخلوط کرده و کره درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک براونی با شیر فندق، ابتدا در یک کاسه بزرگ، آرد ساده، پودر کاکائو، شکر قهوه‌ای و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و خوب هم بزنید بعد مخلوط تر یا مرطوب را داخل مخلوط خشک بریزید و به آرامی با یک قاشق چوبی بزرگ یا یک کفگیر سیلیکونی مخلوط کنید تا کاملا ترکیب شود. اشکالی ندارد که توده‌های کوچک کمی وجود داشته باشد، نگران آن‌ها نباشید آن‌ها در فر درست می‌شوند. آنچه در اینجا مهم است این است که خمیر را بیش از حد مخلوط نکنید. مخلوط کردن بیش از حد باعث ایجاد یک بافت کششی و لاستیکی در کیک می‌شود.

کیک براونی با شیر فندق را بپزید

پخت کیک براونی

در این مرحله از طرز تهیه کیک براونی با شیر فندق ابتدا خمیر کیک را در ۳ قالب کیک بریزید و روی آن را صاف کنید و به مدت ۱۸ دقیقه در فری که از قبل گرم شده بپزید. بعد از این زمان یک خلال دندان در کیک فرو کنید اگر مواد کیک به خلال چسبید مجدد کیک را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه دیگر در فر بگذارید تا بپزد. فقط مراقب باشید بیش از حد پخته نشود! اگر خلال دندان کاملا تمیز بیرون بیاید، ممکن است نشانه این باشد که بیش از حد پخته است.

پس از آماده شدن کیک‌ها، آن‌ها را روی یک میز قرار دهید تا در دمای اتاق هم دما یا کمی گرم‌تر از دمای اتاق شوند. آن‌ها را از قالب خارج کنید و کیک‌ها را روی توری خنک‌کننده قرار دهید و در حالی که باترکریم یا کره کرمی شکلاتی را روکش می‌کنید، آن‌ها را کاملا خنک کنید.

باترکرم شکلاتی را آماده و استفاده کنید

حالا در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک براونی با شیر فندق نوبت آن است که باترکرم شکلاتی را آماده کنید. برای این کار ابتدا با یک همزن برقی یا همزن دستی، کره گیاهی را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه هم بزنید تا کرمی و پفکی شود. خامه سویا یا هر خامه گیاهی دیگری را که دارید، اضافه کنید و حدود ۲ تا ۳ دقیقه هم بزنید. در این مرحله، مخلوط باید کرمی رنگ، کُرکی و کم‌رنگ باشد. بهتر است پودر کاکائو و پودر قند را به مرور و فنجان به فنجان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

در نهایت شکلات شیری وگان روی حرارت آب گرم ذوب شده را هم اضافه کنید و هم بزنید تا همه چیز خوب ترکیب شود. فراستینگ باترکریم باید خامه‌ای، صاف و پف‌دار باشد!

تزیین و آماده کردن کیک براونی با شیر فندق

کیک براونی وگان را روکش کنید

پس از خنک شدن کامل کیک‌ها، لایه اول را روی پایه کیک قرار دهید. مایه باترکرم شکلاتی را روی آن بریزید و به طور یکنواخت پخش کنید. لایه دوم را بگذارید و تا لایه سوم همین کار را تکرار کنید. روی آن را با کرم خامه‌ای بپوشانید و با کفگیر تزئین کیک یا کفگیر معمولی صاف کنید. برای ساختن الگوی روی کیک از یک حرکت ضربه‌ای کوچک استفاده کنید، برش بزنید و لذت ببرید. نوش جان!

نکات تکمیلی در طرز تهیه کیک براونی مناسب گیاهخوارن و افراد وگان

طرز تهیه کیک براونی با شیر فندق آژیل

استفاده از فراستینگ یا روکش روی کیک براونی وگان کاملا سلیقه‌ای است بنابراین اگر می‌خواهید کیک ساده براونی داشته باشید مرحله تهیه فراستینگ و استفاده کردن از آن‌ها به عنوان روکش کیک را حذف کنید یا حتی مواد را کمتر کنید تا یک قالب کیک درست کنید. با این کار هم فرایند تهیه ساده‌تر می‌شود هم راحت‌تر می‌توانید کیک را نگهداری کنید. اما یادتان باشد برای تهیه کیک براونی با فراستینگ باید نکات زیر را حتما رعایت کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه کیک را به دمای محیط برسانید

بهتر است همه مواد از جمله شیر را قبل از استفاده از یخچال خارج کنید تا به دمای اتاق برسد چون مثلا اگر شیر فندق شما سرد است، مخلوط کردن آن با شکلات ذوب شده و کره سخت می‌شود. قبل از شروع به تهیه این کیک همه چیز را از یخچال خارج کنید و بگذارید در دمای اتاق به مدت ۳۰ دقیقه تا ۴۵ دقیقه بماند.

از شکلات ذوب شده بسیار داغ برای فراستینگ باترکرم استفاده نکنید

یکی از مواردی که باید در تهیه استفاده از روکش باترکرم شکلاتی به آن دقت کنید، دمای شکلات ذوب شده است. از شکلات ذوب شده بسیار داغ استفاده نکنید چون بافت کره را خراب می‌کند. شکلات وگان را هم به روش بن ماری ذوب کنید و تا نیمه از آب داغ خارج کنید و بقیه تکه‌های شکلات را با حرارت نگه داشته شده در قابلمه بن ماری آب کنید. به این ترتیب شکلات ذوب شده خیلی داغ نیست.

کیک براونی را بلافاصله از قالب خارج نکنید

بهتر است بعد از این که کیک‌ها را از قالب درآوردید، زمانی به خنک شدن آن اختصاص دهید. بنابراین قبل از اینکه کیک را به سینی خنک‌کننده منتقل کنید، حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در قالب استراحت دهید. زود بیرون آوردن کیک باعث خشک شدن آن می‌شود چون کیک هنوز بسیار داغ است و رطوبت به سرعت از کیک تبخیر می‌شود.

استفاده از سایر شیرهای گیاهی به جای شیر فندق

برای تهیه کیک براونی می‌توانید به جای شیر فندق از انواع شیرهای گیاهی مثل شیر بادام و شیر جو دو سر آژیل که تولیدکننده محصولات گیاهی است، استفاده کنید.

دیدگاه ها