طرز تهیه کیک یزدی با آرد گندم با تمام ترفندها در خانه

طرز تهیه کیک یزدی با آرد گندم
آسان
۹ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کیک یزدی با آرد گندم از کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر شیرینی‌های خوشمزه مانند قطاب و شیرینی پنجره‌ای می‌آید که نباید از درست کردن آن غافل شد. این کیک خوشمزه را می‌توانید با ساده‌ترین مواد و به روش‌های مختلف برای مراسم‌ها و جشن‌های مختلف خود درست کنید. در این مطلب طرز تهیه کیک یزدی با آرد گندم را با تمام ترفندها خواهید خواند تا در خانه آن را به آسانی درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک یزدی با آرد گندم

  • آرد گندم دو پیمانه
  • آرد بادام یک و یک‌دوم فنجان
  • ماست یونانی یک فنجان
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • شکر یک و یک‌دوم پیمانه
  • روغن نباتی یک‌چهارم فنجان
  • کره ذوب‌شده ۱۰۰ گرم
  • هل سه قاشق چای‌خوری
  • پوست رنده‌شده لیمو به مقدار لازم
  • بیکینگ‌پودر یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • گلاب یک قاشق چای‌خوری
  • زعفران به مقدار لازم
  • عسل به مقدار لازم
  • پودر پسته به مقدار لازم

طرز تهیه کیک یزدی با آرد گندم

۱. فر را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با آرد گندم باید مواد لازم را آماده و در دمای محیط قرار دهید. آرد گندم و بیکینگ‌پودر را با یکدیگر دو تا سه بار الک کرده و کنار بگذارید. کپسول‌های کیک یزدی را به تعداد در ظرف مخصوص بچینید و آن‌ها را با کمی روغن چرب کنید. در ادامه زعفران گفته‌شده را به همراه آب داغ در یک کاسه خیس و کنار بگذارید. در نهایت فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کرده تا گرم شود. حال به سراغ دیگر مراحل تهیه کیک یزدی بروید.

۲. مایه کیک یزدی را آماده کنید

مایه کیک یزدی با آرد گندم

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با آرد گندم باید در یک کاسه مناسب آرد الک‌شده، آرد بادام، شکر، هل و رنده پوست لیمو را با هم‌زن برای چند دقیقه مخلوط کنید. در ادامه باید در مرکز کاسه‌تان یک فرو رفتگی ایجاد کنید تا تخم‌مرغ‌های زده‌‌شده، کره آب‌شده، روغن، زعفران دم‌کرده، گلاب و ماست را اضافه کنید. مخلوط را با کمک لیسک به آرامی هم بزنید تا فقط با یکدیگر ترکیب شوند. استفاده از آرد بادام به بافت کیک‌تان کمک خواهد کرد.

۳. کیک را بپزید

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با آرد گندم باید مایه کیک را داخل مافین‌ها بریزید. باید حواس‌تان باشد که تنها سه‌چهارم مافین‌ها را پر کنید چراکه هنگام پخت بیرون خواهد زد. مافین‌ها را برای ۲۰-۲۵ دقیقه داخل فر از قبل گرم‌شده بگذارید تا پخته شوند. در نهایت آن‌ها را از فر بیرون آورده و برای خنک شدن روی توری بگذارید.

۴. کیک یزدی ها را تزئین و سرو کنید

تزئین کیک یزدی با پودر پسته و سرو آن با شربت خنک

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با آرد گندم می‌توانید روی مافین‌ها کمی کره آب‌شده و عسل بمالید سپس به مقدار کافی روی آن پودر پسته یا خلال بادام بپاشید. حال آن‌ها را در ظرف مورد نظر چیده و به همراه شربت زعفران خنک یا توت‌فرنگی سرو کنید.

دستور تهیه کیک یزدی با آرد گندم

نکات تکمیلی پخت کیک یزدی با آرد گندم

دستور تهیه کیک یزدی همانند طرز تهیه کیک اسفنجی است که باید نکاتی را در رابطه با تهیه آن بدانید تا به راحتی آن را با تمام ترفندهایش به آسانی در خانه بتوانید درست کنید.

آرد کیک یزدی

استفاده از آرد گندم در تهیه کیک یزدی

کیک یزدی از سنتی‌ترین شیرینی‌های شهر یزد محسوب می‌شود که اکثر شهرها آن را با روش‌ها و ترفندهای متفاوتی آن را درست می‌کنند. از مهم‌‌ترین مواد اولیه برای تهیه این مافین‌های خوشمزه، آرد است. شما دست‌تان برای انتخاب آرد باز است چراکه هم از آرد گندم می‌توانید استفاده کنید و هم از آرد چند منظوره و شیرینی‌پزی. با توجه به کالری کیک یزدی و ارزش غذایی آن بهتر است که آرد مصرفی‌تان پروتئین و گلوتن کمتری داشته باشد تا کیک‌تان بافت نرم‌تری پیدا کند.

پف نکردن کیک یزدی

دلایل زیادی برای پف نکردن کیک یزدی هنگام پخت وجود دارد که به مهم‌ترین آن‌ها در ادامه اشاره خواهیم کرد:

  • ۱. مقدار موادی که در تهیه کاپ‌کیک‌ها استفاده‌ کرده‌اید نسبتشان را کامل رعایت نکرده‌اید.
  • ۲. زمان گفته‌شده برای هم‌زدن مواد را در نظر نگرفته‌ و آن را کمتر یا بیشتر هم زده‌اید.
  • ۳. مواد را به ترتیب آن‌چه که در بالا گفته شده است، اضافه نکرده‌اید.
  • ۴. قالب‌ها زیادی چرب شده‌اند و روغن توسط کیک‌ها جذب شده است.
  • ۵. قالب کیک‌ها خیلی بزرگ‌تر از محتوای داخلش است.
  • ۶. تخم‌مرغ‌ها به دمای محیط نرسیده‌اند.

جایگزین ماست در تهیه کاپ کیک های یزدی

جایگزین ماست در طرز تهیه کیک یزدی با آرد گندم

کیک یزدی از آن دسته کیک‌ها محسوب می‌شود که به راحتی مواد اولیه آن را در صورت در دسترس نبودن می‌توان با دیگری جایگزین کرد. در این دستور در صورت عدم دسترسی به ماست، شیر یا آب را به راحتی می‌توانید به کار ببرید.

راه های جلوگیری از سفت شدن کیک یزدی

تخم‌مرغ‌ها را با توجه به تعداد گفته‌شده در دستور استفاده کنید. از سویی دیگر استفاده بیش از حد از شیرین‌کننده‌ها مانند شکر، بافت کیک یزدی را سفت می‌کند. کیک‌ها نباید خیلی در فر یا توستر بمانند. با طولانی‌تر شدن زمان پخت، رطوبت خود را از دست می‌دهند و بافت‌شان خشک می‌شود.

گنبدی شدن کیک یزدی

اگر دمای فر پایین باشد کیک‌هایتان سرریز شده و حالت گنبدی به خود نمی‌گیرد. از سویی برای گنبدی شدن کیک‌یزدی باید شکر، تخم‌مرغ و وانیل را به مدت پنج دقیقه خوب هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند. طرز تهیه کیک یزدی در توستر را بخوانید تا برای میهمانی‌هایتان آن را درست کنید.

ظاهر زیبای کیک یزدی

ظاهر زیبای کیک یزدی در طرز تهیه آن با آرد گندم

هنگام پخت کیک در فر، مواد پف کرده و از قالب بیرون می‌زند که ظاهر زیبایی به خود نمی‌گیرد پس بهتر است با کمک قیف یا ملاقه تنها سه‌چهارم قالب را پر کنید. در ادامه با چاقویی چرب‌شده یک علامت «+» روی کیک بزنید. سپس کمی کنجد روی آن‌ها بپاشید و در نهایت درون فر بگذارید. یادتان باشد هر بار قبل از انداختن به‌علاوه چاقو را چرب کنید. با ساده‌ترین مواد تهیه کاپ‌های شکلاتی خیس را در برنامه خود قرار دهید.

دیدگاه ها