طبع تخم مرغ چیست؟ + فواید و موارد منع مصرف

طبع تخم مرغ

قطعا یکی از پرکاربردترین مواد غذایی، تخم مرغ است، چون با آن علاوه بر تهیه تخم مرغ آبپز و سرخ کرده می‌توان انواع کوکو، سس، خورش، بستنی و حتی دسر و شیرینی هم تهیه کرد. در کنار تمام کاربردهایش، مصرف این ماده غذایی را حتی برخی گیاه‌خواران هم به جای مصرف انواع گوشت مجاز می‌دانند. پس بی‌راه نیست اگر به آن نام «سوپر غذا» دهیم. اما با وجود تمام کاربردها و خواص این ماده غذایی، در ادامه این مطلب از «کتاب کاله» و بعد از مطالب کالری انواع تخم مرغ و رژیم تخم مرغ با هم به این سوال که طبع تخم مرغ چیست و فواید و موارد منع مصرف آن چیست صحبت خواهیم کرد.

خواص و طبع تخم مرغ

خواص و طبع تخم مرغ چیست؟

همان‌طور که گفتیم تخم مرغ یکی از سوپرغذاهایی است که هم به تنهایی کاربرد دارد و می‌توان با آن تخم مرغ آبپز یا نیمرو تهیه کرد و هم در تکمیل غذاها کاربرد متفاوتی دارد. اگر دوست دارید طرز تهیه انواع نیمرو را بدانید می‌توانید آن را کتاب کاله مطالعه کنید.

برای بررسی خواص تخم مرغ همین بس که یک تخم مرغ متوسط ۵۰ گرمی تقریبا ۷۰ کیلو کالری دارد و به این ترتیب برای تامین انرژی بدن بسیار موثر است و از طرف دیگر تخم مرغ با داشتن شش گرم پروتئین می‌تواند به تامین انرژی بدن کمک شایانی کند.

از جمله خواص اصلی تخم مرغ می‌توان به طبع خنثی آن اشاره کرد چون طبع تخم مرغ هم سرد و هم گرم است. در واقع زرده تخم‌مرغ دارای طبع گرم و تر است و سفیده آن طبع سرد و تر دارد که این باعث می‌شود تخم‌مرغ با هر طبعی سازگار باشد.

خواص تخم مرغ

تخم مرغ یک نوع غذای ازت‌دار متراکم است که ۷۵ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. علاوه بر این در تخم مرغ پروتئین، لیپید، گلوسید، لستین، کلسترول، مواد رنگی، مقدار زیادی فسفر، ویتامین‌های A, D, B1 ,B2 ,PP ,B6، هورمون‌ها و آنزیم‌های مختلف وجود دارد.

هضم تخم مرغ پخته با حرارت ملایم بسیار آسان‌تر از تخم مرغ خام است چون پروتئین موجود در تخم‌مرغ خام مانع جذب بیوتین می‌شود. روش پخت دیگری وجود دارد که اصطلاحا به آن تخم مرغ عسلی گفته می‌شود که در این روش زرده تخم‌مرغ بسیار مغذی بوده و خون سالم در بدن تولید می‌کند. این شکل از تخم‌مرغ، به‌راحتی جذب بدن می‌شود و مواد دفعی بسیار کمی دارد.

خواص و طبع زرده تخم مرغ

طبع گرم زرده تخم مرغ برای موارد بسیاری کاربرد دارد که از جمله آنها می‌توان به:

  • مناسب افراد با مزاج سودآوی است بنابراین به طور کلی می‌توان گفت تخم‌مرغ برای تقویت قلب و مغز بسیار خوب است.
  • افرادی که دوره خونریزی شدیدی را از سر گذرانده‌اند می‌توانند برای جبران خون از دست داده از زرده تخم‌مرغ استفاده کنند.
  • خاصیت گرم بودن زرده تخم مرغ برای افرادی که مشکل قوای جنسی دارند بسیار کاربردی است.
  • به طور کلی برای افرادی که دوران نقاهت بیماری را می‌گذرانند، زرده تخم مرغ به تقویت قوای جسمی کمک شایانی می‌کند.
  • از دیگر خواص زرده تخم‌مرغ می‌توان به افزایش قوه بینایی و جلوگیری از آب مروارید اشاره کرد.

خواص و طبع سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرع با طبع سرد و ترش خواص بسیاری دارد. این ماده غذایی برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • زرده تخم مرغ به‌خاطر داشتن ویتامین B12 برای جلوگیری از خشکی پوست کاربرد دارد.
  • زرده تخم‌مرغ بخصوص در کودکان و نوجوانان تقویت‌کننده قوای جسمی است.
  • در پیشگیری از انواع سرطان موثر است.
  • برای جلوگیری از تحلیل عضلات موثر است بخصوص در سالمندان که به مرور عضلات تحلیل می‌رود.
  • استفاده از آن به عنوان ضماد سوختگی هم بسیار موثر است.

برای بهره بردن از خواص تخم مرغ می‌توانید این ماده غذایی را در غذاهایی زیر مصرف کنید:

طرز تهیه نیمرو به ۸ روش مختلف

طرز تهیه تخم مرغ عسلی و زمان آن

مضرات و موارد منع مصرف تخم مرغ چیست؟

مضرات و موارد منع مصرف تخم مرغ

درست است که مصرف تخم‌مرغ با وجود خواص و طبعش بسیار لازم است اما نکته مهم در مصرف آن استفاده درستش است. یک یاز نکاتی که در خصوص مصرف تخم مرغ باید رعایت کنید این است که این ماده غذایی را نباید با برخی مواد غذایی دیگر همراه کنید. از جمله موادی که نباید همراه با تخم مرغ مصرف شود می‌توان به محصولات لبنی مانند شیر و پنیر اشاره کرد چون مصرف هم‌زمان این مواد باعث مشکلات معده و دستگاه گوارش می‌شود. پروتئین یکی از دیر هضم‌ترین غذاها است و با توجه به این موضوع که تخم مرغ و لبنیات دارای پروتئین بسیار زیادی هستند، ترکیب این دو می‌تواند تاخیر در هضم را به وجود بیاورد که این تأخیر در هضم باعث مشکلات متعدد گوارشی از جمله یبوست خواهد شد. علاوه بر آن خوردن تخم مرغ و پنیر در کنار یکدیگر باعث ایجاد خواب‌آلودگی می‌شود.

مصلحات تخم مرغ چیست؟

مصلح در واقع همان معتدل‌کننده و حتی تاحدودی خنثی‌‎کننده اثر برخی از مواد غذایی است. مصلح تخم مرغ نمک، ادویه‌های گرم و سبزیجاتی مانند آویشن، فلفل و دارچین هستند. به طور کلی طبق اصول طب سنتی، مصلح‌های تخم مرغ به هضم بهتر تخم مرغ و در نهایت عدم ابتلا به بیماری‌های گوارشی کمک می‌کنند.مصلح تخم مرغ چیست؟

از دیگر مصلحات تخم مرغ می‌توان به پیاز هم اشاره کرد. پس اگر می‌خواهید وقتی تخم‌مرغ می‌خورید دچار مشکلات گوارشی و نفخ نشوید حتما از پیاز یا نمک و ادویه‌های گرمی که اشاره کردیم استفاده کنید.

طبع تخم مرغ چیست؟

به طور کلی طبع تخم مرغ هم سرد و هم گرم است و همین معتدل بودنش باعث شده که همه بتوانند آن را مصرف کنند.

طبع زرده تخم مرغ و سفیده تخم مرغ چیست؟

زرده تخم مرغ طبعی گرم و تر دارد و سفیده تخم مرغ طبعی سرد دارد.

مصلح تخم مرغ چیست؟

نمک و ادویه‌های گرم مثل آویشن، فلفل و دارچین در کنار پیاز جزو مصلحات تخم مرغ به شمار می‌روند.

نویسنده

حبیبه مجیدی

مترجمی بودم که دوست داشت روزنامه‌نگار باشد؛ روزنامه‌نگاری شدم که به دنیای روابط عمومی آنلاین کشیده شد و در نهایت نویسنده‌ای شدم تا همچنان بیاموزم.

بیشتر بخوانید

دیدگاه ها