مکمل پروتئین و آشنایی با انواع آن و کاربردها

منظور از مکمل موادی است که برای جلوگیری از یک کمبود استفاده شده و جنبه درمانی ندارد. به طور کلی مکمل‌ها به سه گروه سوخت و ساز، افزایش دهنده توده عضلانی و تندرستی تقسیم می‌شوند. امروزه در انواع مختلف، مکمل‌های پروتئینی برای افزایش بافت عضلانی، بهبود عملکرد ورزشکاران و حتی کسانی که فعالیت روزانه بالایی دارند به بازار عرضه می‌شوند. یکی از مشکلات اساسی، انتخاب مکمل پروتئینی صحیح است. با ما همراه باشید تا با انواع مکمل پروتئین و مواد تشکیل دهنده هر کدام آشنا شوید.

انواع و کاربرد مکمل پروتئین

۱. پروتئین وی

پروتئین وی (۲۰٪) و کازئین (۸۰٪) دو پروتئین اصلی شیر گاو هستند. پروتئین وی هنگام فرایند ساخت پنیر به صورت پروتئین محلول در شیر یا همان آب پنیر جدا می‌شود. این پروتئین حاوی قند لاکتوز، ویتامین، پروتئین و مقدار ناچیزی چربی است. پروتئین وی به سه صورت در بازار عرضه می‌شود.

کنسانتره وی

کنسانتره وی در مقایسه با سایر انواع پروتئین، چربی و لاکتوز بیشتری داشته و ارزان‌تر است. معمولا حدود ۳۰ تا حداکثر ۹۰ درصد وی کنسانتره را پروتئین تشکیل می‌دهد.

ایزوله وی

وی ایزوله حاوی حداقل میزان چربی، لاکتوز و کلسترول است. به طوری که بیش از ۹۰ درصد آن پروتئین خالص است. بنابراین وی ایزوله برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و ترجیح می‌دهند بدن را خشک نگه‌ دارند بسیار مناسب است.

هیدرولیزه شده وی

پروتئین وی هیدرولیزه شده در مقایسه با دو نمونه دیگر بسیار راحت‌تر هضم شده و سریع در بدن متابولیزه می‌شود. تکنولوژی هیدرولیز آخرین تکنولوژی خلوص پروتئین‌ها است که در فرایند آن ذرات پروتئین به ذرات بسیار ریزتری به نام علمی پپتاید تبدیل می‌شوند. این پروتئین به خاطر کیفیت بسیار بالایی که دارد، با قیمت گران‌تری به بازار عرضه می‌شود.

مکمل پروتئین

غذاهای دارای کربوهیدرات بالا باعث افزایش قند خون یا افت ناگهانی آن می‌شوند. هنگامی که شما پروتئین مصرف می‌کنید، مقدار کم‌تری انسولین ترشح شده در نتیجه گلوکز با سرعت کم‌تری از جریان خون عبور می‌کند و از افت ناگهانی قند خون جلوگیری می‌شود. به طور خلاصه مصرف فراورده‌های پروتئینی نسبت به کربوهیدرات شما را در مدت زمان بیشتری سیر نگه می‌دارد که این خود از عوامل کاهش وزن است.

اثرات مثبت پروتئین وی روی بدن

  • مقدار زیاد اسید‌آمینه موجود‌ در پروتئین وی به ویژه لوسین موجب سنتز عضله و ریکاوری عضلات می‌شود.
  • وی با کمک به ساخت گلوتامین، سوخت مورد نیاز برای سیستم ایمنی بدن را تامین می‌کند.

۲. پروتئین کازئین

حدود ۸۰ درصد پروتئین شیر را کازئین تشکیل می‌دهد. در ساختار  پروتئین کازئین حدود ۲۰ آمینواسید وجود دارد. این مکمل با توجه به ساختارش حدود پنج تا هفت ساعت زمان برای جذب نیاز دارد. بنابراین اگر به دنبال مکملی هستید که مدت زمان طولانی‌تری پروتئین بدن‌تان را پوشش دهد، پروتئین کازئین بهترین انتخاب است به خصوص در وعده قبل از خواب که بدن در شرایط بی‌غذایی قرار می‌گیرد.

۳. پروتئین آلبومین (تخم مرغ)

پروتئین سفیده تخم مرغ تا سال‌ها به عنوان بهترین مکمل پروتئینی شناخته می‌شد تا وقتی که مکمل‌های پروتئینی مشتق شده از شیر به علت طعم بهتر و قیمت مناسب‌تر جایگزین آن‌ها شدند. پروتئین سفیده تخم مرغ که مقدار قابل توجهی از پروتئین آلبومین بدن را تامین می‌کند، فاقد کلسترول بوده و بهترین انتخاب برای افرادی است که تمایل به استفاده از مواد لبنی ندارند.

۴. پروتئین‌های گیاهی مثل سویا

پروتئین‌های گیاهی مثل سویا، پروتئین برنج، لوبیا و نخودفرنگی بهترین گزینه برای افراد گیاه‌خوار و حساس به لاکتوز به حساب می‌آیند. پروتئین سویا به دلیل داشتن ۸ آمینو اسید ضروری، پروتئینی منحصر به فرد بوده هم‌چنین تاثیرات خوبی روی کلسترول بدن دارد و با بالا بردن ترشح هورمون‌های تیروئید باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود.

۵. پروتئین گوشت گاو

مکمل پروتئین گوشت گاو نوعی مکمل غذایی است که از گوشت گاو با جداسازی چربی‌ها، کلسترول و مواد اضافه برای رشد عضلات تهیه شده است. این پروتئین از مدل‌های پروتئین سنگین و سخت‌هضم است که مصرف این ماده را دچار مشکل کرده است. اما امروزه مکمل‌های غذایی بیف به صورت هیدرولیزه شده تهیه شده که این امر به هضم سریع این پروتئین کمک زیادی می‌کند.

دیدگاه ها

    1. پرومیلک کاله رو از سایت دیجی کالا یا مراکز فروش محصولات کاله پرو که در پیج اینستاگرامشون معرفی می‌کنند، می‌تونید تهیه کنید.