بهترین خیابان غذا و غذای خیابانی در کجای جهان است؟

بهترین خیابان غذا

بهترین غذای خیابانی دنیا را در کدام گوشه جهان می‌توان پیدا کرد؟ جواب دادن به این سوال آسان نیست. واقعیت این است که غذاهای خیابانی، چیزی فراتر از ترکیب چند ماده اولیه هستند. فضای خیابان، شرایط پخت و سرو غذا و موقعیت هر مصرف کننده در آن گوشه از خیابان، روایتی متفاوتی از «غذا خوردن» را ایجاد می‌کند. خیابان‌های غذا در هر شهر و کشور قصه‌ای متفاوت دارند؛ قصه‌ای که از سرآشپز تا فروشنده و مصرف‌کننده غذا، هر یک بازیگر بخشی از آن هستند.

آسیا؛ سرزمین غذاهای خیابانی

فرقی نمی‌کند که به هند سفر کرده‌اید یا استانبول؛ آسیا سرزمین غذاهای خیابانی است. در کوچه و خیابان‌های شهرهای کوچک آسیایی یا حتی در میانه پایتخت‌های پرزرق و برق این کشورها، می‌توان روایت‌های متفاوتی از خیابان غذا را مشاهده کرد؛ تا جاییکه در برخی از شهرها مثل استانبول، خیابان‌های غذا به جاذبه‌ای توریستی و ابزاری برای معرفی فرهنگ غذایی آن کشور تبدیل می‌شوند.

ایندور پایتخت غذای خیابانی هند

ایندور؛ پایتخت غذاهای خیابانی هند

شهر ایندور یکی از شهرهایی است که از فرهنگ غذایی فوق‌العاده غنی برخوردار است. بازار صرافه یا سارافا که بزرگترین خیابان غذای شبانه این شهر است را می‌توان نماد خیابان غذا یا استریت فود این شهر دانست. این بازار طی صدها سال روزها بازار فروش جواهرات است و از ساعت هشت شب به بعد به یک بازار غذای خیابانی شبانه با شکوه تبدیل می‌شود که تا ساعت دو بامداد فعال است. فروشندگان صرافه، میراث غنی غذایی مرکز هند را در این بازار عرضه می‌کنند و می‌توان گفت ایندور پایتخت غذای خیابانی هند است.

احمدآباد میدان  شاهکارهای آشپزی از غذاهای سنتی گجراتی

احمدآباد؛ شهر بمب‌های طعم و مزه

پس از تاج محل، دومین شگفتی جهانی هند غذای خیابانی آن است. احمدآباد، پایتخت گجرات، طیف گسترده‌ای از بهترین غذاهای خیابانی جهان را ارائه می‌دهد. اگر به احمدآباد هند رفتید حتما به بازار شهرداری سر بزنید. این بازار یک میدان غذایی پرهیاهو است که شاهکارهای آشپزی را با ترکیب کاملی از غذاهای آشپزخانه‌های سنتی گجراتی تا غذاهای مدرن ارائه می‌دهد.

خیابان غذای تایپه تایوان

بازارهای شبانه تایپه؛ زندگی با افسانه‌ها

تایوان سرزمین بازارهای شبانه است و می‌توان آن را مرکز بهترین غذاهای خیابانی جهان دانست. این کشور یکی از کشورهایی است که همیشه می‌توان در آن غذاهای خیابانی ارزان و خوشمزه را امتحان کرد. توصیه می‌شود برای لذت بردن از خیابان‌های غذای تایوان حتما با شکم گرسنه به بازارهای شبانه تایوانی بروید تا بتوانید همه‌چیز را امتحان کنید.

بالی؛ شهری با غذاهای خیابانی تمیز

اگر می‌خواهید غذاهای خیابانی تمیز و مطمئن را امتحان کنید، حتما بالی را در لیست خود قرار دهید. برای امتحان کردن غذاهای خیابانی بالی می‌توانید تقریبا در همه جای این شهر روی چرخ دستی‌هایی که در هنگام غروب خورشید فعالیتشان را شروع می‌کنند غذای خیابانی میل کنید یا حتی به وارونگ‌ها (Warung) که رستوران‌های کوچک سنتی اندونزیایی هستند بروید. بیشتر غذاهای این شهر بر اساس یک دستور پخت سنتی منحصر به فرد طبخ می‌شوند و غیرعادی نیست که مردم در سراسر جزیره فقط برای خوردن غذایی که یک وارانگ خاص به آن معروف است، سفر کنند.

چیانگ مای تایلند بهترین شهر خیابان غذای خانگی

چیانگ مای؛ بهترین شهر غذاهای خانگی

اکثر افرادی که اهل غذای خیابانی هستند و خیابان‌های غذا و استریت فودهای متعدد را تجربه کرده‌اند، می‌گویند تایلند باید در صدر لیست غذاهای خیابانی باشد؛ چون تقریبا غیرممکن است که غذای بدی در این شهر بخورید. فرقی هم ندارد غذا را از بازارهای شبانه بزرگ این شهر بگیرید یا از غرفه‌های غذای مستقل و معمولی در گوشه خیابان، اما قطعا یکی از بازارهای غذای معروف تایلند چیانگ مای است.

بانکوک شهر بازارهای غذای متنوع

بانکوک؛ شهری هزار طعم

در بانکوک تقریبا در هر گوشه شهر می‌توانید خوراکی‌ها و غذاهی خوشمزه پیدا کنید و حتی می‌توانید هر شب در یک مرکز غذای خیابانی متفاوت شام بخورید. محله چینی‌ها، بنای یادبود پیروزی و مکان‌های بی‌شمار دیگری در سرتاسر این شهر وجود دارد که هر کدام حال‌وهوای خاص خود را دارند.

پنانگ مالزی بازاری برای غذاهای دریایی

پنانگ؛ بازاری برای غذاهای دریایی خیابانی

مالزی یکی از مقاصد عالی برای خوردن غذاهای خیابانی است که ترکیبی از غذاهای مالایی، چینی و هندی را عرضه می‌کند. مالزی کشوری است که غذا خوردن آن‌قدر مهم و جدی است که بسیاری از سفرهای مردم این کشور فقط برای صرف یک غذا خاص انجام می‌شود. اما جزیره پناگ که در سواحل شمالی کوالالامپور قرار دارد در صدر فهرست غذاهای خیابانی این کشور است و همان‌طور که احتمالا از یک جزیره انتظار می‌رود، این جزیره مالزی یکی از بهترین مکان‌ها برای امتحان غذاهای دریایی در خیابان است.

کلمبو سریلانکا شهر خوش آب و هوا

کلمبو؛ بهشت غذاهای خیابانی

در کلمبوی سریلانکا در تمام طول روز می‌توانید از مغازه‌های کوچک کنار جاده از برنج و کاری گرفته تا هر میان‌وعده دیگری را پیدا کنید. اسنک‌های این شهر محبوبیت خاصی دارند و هر نوع شیرینی که بخواهید را هم می‌توانید در کیوسک‌ها و مغازه‌های کنار جاده‌ای این شهر پیدا کنید. فقط دقت داشته باشید که بیشتر تنقلات این منطقه سرخ شده هستند، پس اگر به سایز دور کمرتان اهمیت می‌دهید، با دقت بیشتری غذا انتخاب کنید.

توکیو؛ یک بشقاب خلاقیت

معمولا اکثر افراد توکیو را شهری برای لذت بردن از غذاهای خیابانی نمی‌دانند اما این تصور درست نیست و باید از اذهان پاک شود. توکیو از محله‌ها و مناطق منحصربه‌فردی تشکیل شده که هر یک از این مناطق کوچک پر از موزه‌ها و غذاهای خیابانی خاص هستند. با قدم زدن در منطقه شلوغ و تا حدودی توریستی آکاساکا که یک منطقه اختصاص داده شده به غذا است، می‌توانید تجربه متفاوتی از غذاهای لذیذ ژاپنی را در خیابان کسب کنید.

سایگون ویتنام شهری پر ادعا در غذاهای خیابانی

سایگون؛ قدم زدن روی مزه‌ها

سایگون پایتخت غذاهای خیابانی ویتنام و یکی از پر مدعی‌ترین شهرهای معروف در زمینه غذاهای خیابانی است. همه کوچه‌ها، گوشه‌های خیابان و بازار این شهر پر از غرفه‌های سوپ و چرخ دستی‌های ساندویچ است و نکته جالب این است که غذاهای ویتنامی از آن دسته غذاهایی هستند که می‌توان در حال حرکت هم خورد.

پکن؛ شهر غذاهای عجیب و غریب

غذاهای خیابانی پکن معمولا برای آنهایی که برای بار اول به چین سر می‌زنند عجیب و حتی شوکه‌کننده هستند. عقرب یا حشرات بزرگ فقط بخشی از غذاهای رایجی است که در این شهر در خیابان‌ها می‌بینید اما فراتر از انتخاب‌های غیرمعمول، پکن بهترین تنقلات خیابانی را هم دارد.

چنگدو چین اولین شهر غذاشناسی آسیا

چنگدو؛ مرکز غذاشناسی آسیا

وقتی صحبت از غذاهای خیابانی به میان می‌آید، چنگدو در مرکز استان سیچوان، به تنهایی در بالاترین سطح فرهنگ غذایی قرار می‌گیرد. چنگدو دارای بیشترین تراکم رستوران در بین شهرهای جهان است اما انگار این کافی نیست و این شهر به غذاهای خیابانیش هم شناخته شده است. تنوع غذا در این شهر فوق‌العاده بالاست و بازارهای خیابانی این کشور پر از میوه و شیرینی است و همه این عوامل دلیل کافی برای این بوده که یونسکو در سال ۲۰۱۰ چنگدو را به عنوان اولین شهر غذاشناسی در آسیا یا شهر خلاق غذاشناسی تعیین کرده است.

غذای خیابانی در ایران

تهران؛ از یرالما تا کنافه

شاید تا چند دهه پیش، غذاهای خیابانی در شهرهای مختلف ایران، نشان‌دهنده فرهنگ غذایی آن شهر بودند؛ اما در سال‌های اخیر از غذاهای بین‌المللی گرفته تا غذاهایی از فرهنگ‌های مختلف را می‌توان در خیابان‌های غذای تهران پیدا کرد. در راسته خیابان جمهوری، سیب‌زمینی و تخم‌مرغی که پیش از این فقط در شهرهای آذربایجان پیدا می‌شد سرو می‌شود و در بام تهران، از کورن داگ گرفته تا لقمه‌های کوچک فصلی. خیابان سی‌تیر که به درست یا غلط به عنوان نماد «خیابان غذا» در تهران شناخته می‌شود، ترکیبی از فست‌فودی‌ها، کافه‌ها و ماشین‌های غذا را در خود جا داده و در بازار تهران هم هنوز رد پای طعم‌های ساده و قدیمی که روی چرخ‌ها در حال حرکت هستند پیدا می‌شود.

غذای خیابانی در ایران، به تهران محدود نمی‌شود. خیابان غذای عشرت آباد اهواز هنوز هم از معروف‌ترین استریت فودهای ایرانی است و با آوردن نام استریت فود، نمی‌توان نامی از میدان شهرداری رشت نیاورد.

استانبول، ترکیه شهر خوشمزه‌های ترکی

استانبول؛ معبد عاشقان غذای خیابانی

اگر استانبول ترکیه رفتید، صبح‌های خود را با یک چای داغ و سیمیت تازه شروع کنید. استانبول یک معبد واقعی برای عاشقان غذا است. شاید در خیابان‌های استانبول، بوی قهوه شما را به خود جلب نکند و هوس خوردن کنافه به سرتان نزند؛ اما بعید است که بتوانید به ایستگاه‌های فراوان دونر یا لقمه‌های کوچک دریایی نه بگویید.

مانیل فیلیپین شهر غذاهای برشته شده

مانیل؛ شهر غذاهای برشته شده

فیلیپین قطعا یک کشور فوق‌العاده موفق در ارائه بهترین غذاهای خیابانی است. در هر گوشه‌ای از مانیل که یکی از شهرهای مهم فیلیپین است می‌توانید از خوردن غذاهای خیابانی که اکثرا برشته شده هستند، لذت ببرید.

کامپالای اوگاندا از آن دسته کشورهایی است که استریت فودها بخش اصلی تامین غذا برای عموم مردم این کشور است چون معمولا رستوران‌های آفریقایی برای افراد ثروتمند، مهاجران و کارگران بخش‌های خصوصی در نظر گرفته شده است.

بهترین خیابان غذای در اروپا

آسیا بهشت غذاهای خیابانی است؛ اما معنای این حرف محدود شدن غذای خیابانی به این قاره نیست. در اروپا، به جای چرخ‌ها و گاری‌ها، می‌توانید ایستگاه‌های غذای خیابانی متنوع، ون‌های غذا و دکه‌های مختلفی را ببینید که برای سرو انواع عصرانه‌ها و وعده‌های غذایی بنا شده‌اند.

بازار غذای خیابانی لندن

لندن؛ آرامش با چاشنی غذا

محبوب‌ترین بازار مواد غذایی در لندن بازار بورو است. اگر به دنبال تجربه خوردن بهترین غذاهای خیابانی در لندن هستید قطعا باید به نزدیکی ایستگاه پل لندن یعنی بازار بورو بروید تا انواع مختلفی از غذا از محصولات تازه گرفته تا غذاهای آماده را امتحان کنید.

درسدن آلمان شهر غذاهای خیابانی از آسیا و اروپا

درسدن؛ از لقمه‌های آسیایی تا غذاهای اروپایی

شهر درسدن بخشی از آلمان شرقی سابق است و غذاهای خیابانی آن مشابه غذاهایی است که در برلین یافت می‌شود. در این شهر می‌توانید از دونر کباب تا ساندویچ کوری ورست (Currywurst) را امتحان کنید.

کلن آلمان، شهر سوسیس

کلن؛ پنجشنبه‌های غذایی

وقتی مردم به آلمان و به بهترین غذاهای خیابانی آن فکر می‌کنند، قطعا اولین چیزی که به ذهن‌شان می‌رسد سوسیس است. اما صحنه غذاهای خیابانی در شهر هیجان‌انگیز کلن بسیار متنوع‌تر از این است. ماهیت بین‌المللی شهر در غذاهای خیابانی آن منعکس شده است و شما می‌توانید هر پنج‌شنبه عصر در میدان رودولف‌پلاتز در Meet and Eat غذاهای مختلف بین‌المللی را امتحان کنید.

ریکیاویک ایسلند شهر بهترین هات داگ‌های جهان

ریکیاویک؛ شهر بهترین هات داگ‌های جهان

هات داگ Baejarins Betsu Pylsur که یکی از بهترین هات داگ‌های جهان است از آن دسته هات‌داگ‌هایی است که مورد تایید افراد معروفی از جمله بیل کلینتون و آنتونی بوردین که یک سلبریتی غذاست قرار گرفته است. اما شهر ریکیاویک چیزی فراتر از هات داگ‌های ساده است. این شهر به سرعت به عنوان یک مقصد غذاخوری و مکانی برای خوردن بهترین غذاهای خیابانی هم شناخته شده است.

هلسینکی فنلاند شهری با روز ویژه‌ای به نام روز رستوران

هلسینکی؛ روزی به نام روز رستوران

روز رستوران برای اولین بار در فنلاند پایه‌گذاری شد و این ایده به این خاطر شکل گرفت که بسیاری از مردم از بوروکراسی صنعت رستوران‌داری ناامید شده بودند. اکنون در فنلاند چهار بار در سال در روزهای خاص ، مردم به خیابان‌ها می‌روند، چادرهای غذایی خود را برپا می‌کنند، غذا می‌پزند و می‌فروشند. خوب است اگر می‌خواهید به این شهر بروید این تاریخ‌ها را در برنامه خود بگنجانید.

سن ایگناسیو بلیز شهر غذای قدیمی

سن ایگناسیو بلیز؛ شهر غذای قدیمی

سن ایگناسیو بلیز یکی از شهرهای اسپانیا است که در آن می‌توانید غذاهای قدیمی اسپانیا را بخورید و لذت ببرید. غرفه‌های تنگ بازار روباز سان ایگناسیو به خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده‌ای می‌رسد که هر کدام جمع کثیری از دست‌فروشان و کشاورزان خیابانی را در خود جای داده است. این شهر جنگلی ترکیبی از فرهنگ‌های اسپانیایی، آلمانی، چینی، مایا و منونیت را در خود دارد و تاریخ مهاجرتی غنی این کشور فرصتی برای مسافران این شهر فراهم کرده است تا بتوانند خوشمزه‌ترین و غیرمنتظره‌ترین غذاهای خیابانی را در اطراف و جای‌جای شهر پیدا کنند.

بهترین خیابان غذا در قاره آمریکا

گرچه در بسیاری از شهرهای آسیایی، غذاهای خیابانی بوی سنت می‌دهند؛ سرعت، سرگرمی و تنوع از ویژگی‌های اصلی خیابان‌های غذای آمریکایی به‌شمار می‌رود.

غذای خیابانی در نیواورلئان

نیواورلئان؛ سرزمین جاز و غذا

نیواورلئان در لوئیزیانای آمریکا یکی از بهترین مکان‌های غذاخوری در جنوب شرقی ایالات متحده است. در مقایسه با سایر شهرهای آمریکا، نیواورلئان از آن دسته شهرهای آمریکایی است که فرهنگ غذای خیابانی و فودتراک نسبتا جدید است. با این حال، این مفهوم به خوبی با فرهنگ غذاخوری شهر مطابقت دارد و در نیواورلئان، غذای خوب لزوما غذای گران نیست.

کامیون‌های مواد غذایی دالاس آمریکا

دالاس؛ قصه کامیون‌های غذا

دالاس شهری است که کامیون‌های مواد غذایی از دهه ۱۸۰۰ در آن فعال هستند و غذا سرو می‌کنند. در قسمتی از شهر دالاس ۲۰۰ کامیون غذا وجود دارد که هر روز غذاهای خوشمزه و متنوع را سرو می‌کنند. چیزی که کامیون‌های مواد غذایی دالاس را منحصر به فرد می‌کند، تنوع فرهنگی و مردمی شهر است. مردم از سرتاسر جهان دالاس را خانه خود می‌خوانند و دستور پخت‌های مورد علاقه‌شان را که از نسل‌های قبل به آنها منتقل شده است را بعد از سکونت در خیابان‌های این شهر عرضه می‌کنند.

پورتلند اورگان، مرکز کیوسک‌های غذا

پورتلند؛ مرکز کیوسک‌های غذا

پورتلند اورگان که بیشتر به‌خاطر آبجوسازی‌های دستی‌اش معروف است، یک بهشت ​​غذای خیابانی است. بیش از ۵۰۰ چرخ دستی و کانکس غذا با طیف گسترده‌ای از غذاهای بین‌المللی از مرکز این شهر تا دورترین نقاط آن از جمله فرودگاه، غذاهای خیابانی ارائه می‌دهند.

نیویورک، شهر غذاهای متنوع

نیویورک؛ از هر دری سخنی

این شهر چند فرهنگی که مرکز مهاجران از کشورهای مختلف است، یکی از بهترین شهرها در زمینه غذاهای خیابانی است. نیویورک که دروازه ورود به ایالات متحده است، مکانی است که مهاجران زیادی از کشورهای مختلف را در خود جای داده است بنابراین تنوع غذاهای خیابانی در آن بسیار زیاد است.

مریدا؛ شهری با تاریخ آشپزی متمایز

مکزیک به خاطر غذاهای معروف خود در جهان شناخته شده است، اما آیا می‌دانستید که منطقه یوکاتان تاریخ آشپزی متمایز به خود را دارد و بهترین تنوع غذاهای خیابانی جهان را ارائه می‌دهد؟ بله، مریدا جایی است که می‌توانید برخی از بهترین غذاهای خیابانی را در آن پیدا کنید.

اکثر افرادی که به مراکش سفر می‌کنند معتقدند که غذاهای رستوران‌های مراکشی غذاهای متوسطی هستند. دلیلش هم این است که اصولا مراکشی‌ها ترجیح می‌دهند غذایشان را در خانه بخورند و اگر قرار باشد در خیابان چیزی بخورند فقط لقمه‌های کوچک خریداری می‌کنند.

شهر شما چه طعمی دارد؟

خوردن غذا در کشورهای مختلف هیچ محدودیتی ندارد؛ این روزها به واسطه امکان تعامل بیشتر، تقریبا در همه جای دنیا هر غذایی که بخواهید را می‌توانید در خیابان‌های غذا پیدا کنید و از آن لذت ببرید. برخی از غذاهای خیابانی معروفی که در بهترین خیابان غذا در سطح دنیا محبوب هستند و تقریبا در همه جا می‌توان آن‌ها را خورد و لذت برد شامل سیب زمینی پخته یا سیب زمینی سرخ شده، باقلوا، انواع برگر، بال مرغ کبابی، قهوه و چای، ذرت، دونات، فلافل، ماهی و چیپس، انواع سوسیس، هات داگ، بستنی، شیک، سمبوسه، ساندویچ، سوشی و انواع شیرینی است.

اما برخی غذاهای خیابانی مخصوص شهرهای خاص هستند و بهتر است حتما در شهری که مبدا و خاستگاه آن است خورده شود. این غذاهای خاص که در خیابان‌های غذا سرو می‌شوند و معروف هستند شامل مرغ تند جامائیکایی، خرچنگ فلفلی سنگاپور، دسر هالو هالو فیلیپین، پیروگی لهستان، بان می ویتنام، پوتین کبک کانادا، نان سیمیت ترکیه، بستنی ژلاتو ایتالیا، توستاداس مکزیک، سامبال و باکسو اندونزی، کیمباپ کره‌ای که نوعی سوشی خوشمزه است، بهل پوری بنبئی هند، چوروس اسپانیا می‌شود. اما اصلا چرا بخواهیم راه دور برویم وقتی خیابان‌های غذای ایرانی با غذاهایی مثل یرآلما یومورتا، سوسیس بندری، دل و جگر یا همون جغور بغور، آش، لبو و باقالی در نزدیکی‌مان است.

هر شهر و هر گوشه از دنیا، قصه متفاوتی را با غذاهای خیابانی‌اش بیان می‌کند. از داستان اغذیه‌فروشی‌های کوچک و سنتی خانوادگی گرفته تا قصه فروشگاه‌های زنجیره‌ای غذاهای خیابانی! شما دلتنگ کدام طعم خیابانی هستید؟

نویسنده

حبیبه مجیدی

مترجمی بودم که دوست داشت روزنامه‌نگار باشد؛ روزنامه‌نگاری شدم که به دنیای روابط عمومی آنلاین کشیده شد و در نهایت نویسنده‌ای شدم تا همچنان بیاموزم.

بیشتر بخوانید

دیدگاه ها