مروری بر خواص شیر فندق گیاهی: شیر مقوی بدون گلوتن

خواص شیر فندق

بسیاری از خواص شیر فندق، از جمله: پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم عصبی و همینطور مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌، این شیر گیاهی را به یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌ های شیر لبنی بدل کرده است. شیر فندق بیشتر در تهیه انواع دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به تنهایی و بدون افزودن طعم‌دهنده‌های دیگر هم خوشمزه است. ضمن این که می‌تواند به عنوان جایگزین شیر گاو برای دریافت مواد مغذی روزانه هم استفاده شود.

ته مزه شیرین شیر و طعم ملایم فندق باعث شده تا شیر فندق از سوی بسیاری از افراد که امکان مصرف شیر گاوی را ندارند، یک جایگزین گیاهی پرطرفدار به حساب بیاید. شیر فندق به ویژه برای کودکانی که حساسیت به لاکتوز دارند، جایگزین مناسب شیر لبنی است. در این مقاله، قصد داریم تا مروری بر خواص شیر فندق، این شیر گیاهی پرطرفدار، داشته باشیم. اگر وگان، حساس به گلوتن یا دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. پس با ادامه مطلب همراه ما باشید.

شیر فندق چیست؟

فندق نوعی میوه خشک مناسب آب و هوای معتدل نیمکره شمالی، به ویژه مناطقی با زمستان‌های معتدل و تابستان‌های خنک، است. این شرایط آب و هوایی به خصوص با اقلیم مناطق ساحلی بسیار سازگار است. از جمله بهترین مناطق برای کاشت فندق ترکیه (در کناره دریای سیاه)، اسپانیا و فرانسه (در کناره اقیانوس اطلس) و ایالت اورگان در ایالات متحده (در کناره اقیانوس آرام) هستند.

فندق سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که به حفظ سلامتی کمک می‌کند. شیر فندق به خاطر خواص بسیاری که در میوه فندق وجود دارد، جایگزین مناسبی برای شیر گاو است. نوشیدن شیر فندق به حفظ سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، قلب و معده کمک می‌کند. علاوه بر آن، کنترل کلسترول بد، قند خون، وزن، التهابات و علائم یائسگی از دیگر خواص شیر فندق است.

برای بسیاری شنیدن نام شیر فندق معادل شیر با طعم فندق است اما اینطور نیست. شیر فندق ترکیبی از افشره فندق آسیاب شده و آب است. این نوشیدنی طعم سبک و دلپذیری دارد و از نظر ظاهری درست مثل شیر لبنی سفید رنگ است. علاوه بر آن، شیر فندق به دلیل دارا بودن مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها، ارزش غذایی بالایی دارد. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های شیر فندق نداشتن لاکتوز است. این ویژگی باعث شده است تا شیر فندق به جایگزین مناسب شیر برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، بدل شود.

بررسی ارزش غذایی شیر فندق

شیر فندق حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. با این حال، ارزش غذایی شیر فندق می‌تواند بسته به نحوه فراوری آن و مواد افزوده شده به شیر فندق اندکی متفاوت باشد.

ماده غذاییمقدار
کالری۶۲۸ کیلو کالری
آب۵/۳۱ گرم
پروتئین۱۴/۹۵ گرم
چربی۶۰/۷۵ گرم
کربوهیدرات۱۶/۷ گرم
فیبر غذایی۹/۷ گرم
قندها۴/۳۴ گرم
پتاسیم۶۸۰ میلی‌گرم
فسفر۲۹۰ میلی‌گرم
منیزیم۱۶۳ میلی‌گرم
کلسیم۱۱۴ میلی‌گرم
آهن۴/۷ میلی‌گرم
روی۲/۴۵ میلی‌گرم
سلنیوم۲/۴ میلی‌گرم
مس۱۷۲۵ میلی‌گرم
تیامین (ویتامین ب۱)۰/۶۴۳ میلی‌گرم
ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)۰/۱۱۳ میلی‌گرم
نیاسین (ویتامین ب۳)۱/۸ میلی‌گرم
پیریدوکسین (ویتامین ب۶)۰/۵۶۳ میلی‌گرم
فولات (ویتامین ب۹)۱۱۳ میلی‌گرم
اسید اسکوربیک (ویتامین سی)۶/۳ میلی‌گرم
آلفا توکوفرول (ویتامین ای)۱۵/۰۳ میلی‌گرم
فیلوکینون (ویتامین کا)۱۴/۲ میلی‌گرم
کولین۴۵/۶ میلی‌گرم
لوتئین و زآگزانتین۹۲ میلی‌گرم
ارزش غذایی شیر فندق در ۱۰۰ گرم

طبق جدول ارزش غذایی شیر فندق، بیشترین سهم مواد غذایی این شیر گیاهی به شرح زیر است:

  • اسیدهای چرب ضروری (ماده غذایی مورد نیاز برای تشکیل سلول‌های بدن)
  • ویتامین‌ آ، ب و ای (ویتامین آ بیشتر به تاثیرات مثبتی که بر قوه بینایی دارد، ویتامین ب در تقویت سیستم ایمنی و تقویت سیستم ایمنی و ویتامین ای به خاصیت آنتی اکسیدانی و نقش موثری که در خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد در بدن دارد، شناخته می‌شوند.)
  • فیبر رژیمی شامل ۸۳ درصد فیر نامحلول و ۱۷ درصد فیبر حلال)
  • فندق منبع خوب فولات است. فولات (ویتامین ب۹) در تشکیل سلول‌های بدن از جمله گلبول‌های قرمز نقش دارد. این ویتامین در بازسازی دی ان ای و آر ان ای، عملکرد درست سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن و همینطور در التیام زخم‌ها و جراحات نقشی کلیدی دارد. به این دلیل که فولات در تشکیل سلول‌های جدید نقشی کلیدی ایفا می‌کند، دریافت مقدار کافی از این ماده مغذی در مراحل رشد جنین اهمیت زیادی دارد.
  • با وجود خواص شیر فندق که در بالا ذکر شد، گنجاندن این شیر گیاهی در رژیم غذایی روزانه اهمیت زیادی دارد. نوشیدن روزانه این شیر گیاهی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی موثر است. از دیگر فواید شیر فندق می توان به کاهش کلسترول و جلوگیری از یبوست به دلیل مقادیر بالای فیبر اشاره کرد. به دلیل عدم وجود گلوتن در ساختار شیر فندق، این شیر برای افراد حساس به گلوتن و با مشکل عدم تحمل لاکتوز مناسب است.
  • نکته قابل توجه درباره شیر فندق، میزان بالای آنتی اکسیدان‌های این شیر است. آنتی اکسیدان‌ها باعث کاهش تولید رادیکال‌های آزاد بدن و جلوگیری از اثرات مخرب آن‌ها در ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها می‌شود.
مروری بر خواص شیر فندق

مروری کوتاه بر خواص شیر فندق

  • شیر فندق به طور طبیعی فاقد گلوتن و لاکتوز است.
  • کالری کمی دارد و حاوی کلسترول یا چربی‌های اشباع نشده است.
  • منبع خوب ویتامین‌های گروب ب شامل: ب۱، ب۲ و ب۶ است. این گروه از ویتامین‌ها در تشکیل پلاکت‌های خونی ضروری هستند.
  • سرشار از آنتی‌اکسیدان طبیعی ویتامین ای است. ویتامین ای (ویتامین E) به حفظ سلامت پوست و مو و همینطور تقویت ماهیچه‌های قلب کمک می‌کند.
  • مصرف روزانه فندق از ابتلا به کم خونی، سرطان و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.
  • سرشار از اسیدفولیک است که در رشد نوزادان نقشی کلیدی ایفا می‌کند. اسیدفولیک به تولید گلبول‌های قرمز خون و انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌کند.
  • شیر فندق حاوی مقادیر خوبی از کلسیم و فسفر است. این ویژگی شیر فندق را به یک ماده غذایی ایده‌آل برای کودکان در سنین رشد تبدیل کرده است.
  • فندق سرشار از پروتئین است.
  • از خواص شیر فندق مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کنترل کلسترول و فشار خون کمک می‌کند.
  • کاربرد گسترده در آشپزی و تهیه انواع نوشیدنی گرم به عنوان جایگزین شیر لبنی برای افراد به ویژه کودکان حساس به لاکتوز یا حساس به گلوتن.
  • طعم شیرفندق به شیرلبنی هیچ شباهتی ندارد. طعم این شیر بیشتر به مزه آجیل نزدیک است و نسبت به شیر بادام به مراتب مزه قوی‌تری دارد.
  • گذشته از طعم ملایم فندق و شیرینی دلنشینی که دارد، مصرف آن برای افراد حساس به لاکتوز و افراد حساس به گلوتن توصیه می‌شود.
از جمله خواص شیر فندق

شیر فندق و کاهش التهابات

شیر فندق یک نوشیدنی غنی از آنتی اکسیدان است که خواص ضد التهابی دارد. نوشیدن روزانه شیر فندق برای افرادی که دارای مشکلات التهابی مانند التهاب مفاصل هستند توصیه می شود. نوشیدن این شیر درد را تسکین می دهد.

مصرف شیر فندق به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

شیر فندق به دلیل داشتن ویتامین ای زیاد یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها به کنترل رادیکال های آزاد و اکسیداسیون در سلول‌ها کمک می کند. با مصرف روزانه شیر فندق می‌توانید از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری کرده یا واکنش سیستم ایمنی بدن را نسبت به روند درمان تقویت کنید.

تقویت استخوان با مصرف شیر فندق غیرلبنی

شیر فندق حاوی مقادیر زیادی کلسیم، فسفر و منیزیم است که به داشتن دندان‌های سالم و محکم و بافت متراکم استخوان کمک می‌کند. نوشیدن روزانه شیر فندق به ویژه برای افرادی که از بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان رنج می‌برند، توصیه می‌شود.

از خواص شیر فندق حفظ سلامت قلب و کنترل کلسترول خون

این شیر گیاهی سرشار از ویتامین‌های ب۶ و ب۹، منیزیم، پتاسیم و اسیدهای چرب غیر اشباع است که به کنترل فشار خون بالا کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف شیر فندق می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و کنترل کلسترول بد کمک کند. به همین دلیل مصرف مرتب آن به افرادی که مشکلات قلبی دارند توصیه می‌شود.

از خواص شیر فندق کمک به کنترل قند خون

با توجه به مقادیر بالای منیزیم موجود در شیر فندق، مصرف روزانه این شیر گیاهی می‌تواند به کنترل سطح گلوکز خون یا همان قند خون کمک کند. علاوه بر این، مقدار قند و کربوهیدرات شیر فندق در مقایسه با انواع دیگر شیرهای گیاهی کمتر است. نوشیدن روزانه شیر فندق برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.

مصرف شیر فندق به کنترل علائم یائسگی کمک می‌کند

شیر فندق یک نوشیدنی گیاهی غنی از ایزوفلاون است. ایزوفلاون‌ها گونه‌ای از فیتواستروژن هستند که در بدن مانند استروژن عمل می‌کنند. حضور آن‌ها در بدن به کنترل علائم یائسگی کمک می‌کند. به همین دلیل با مصرف مرتب آن‌ها متوجه کاهش تعریق و کاهش احساس گُرگرفتگی می‌شوید. این کاهش علائم در بهبود خلق و خوی شما به شدت اثر می‌گذارد.

از خواص شیر فندق کمک به تسهیل هضم غذا و جلوگیری از یبوست

شیر فندق یک شیر گیاهی سبک با مقادیر قابل توجهی از فیبر غذایی است که می‌تواند به بهبود هضم غذا کمک کند. به دلیل مشابه، نوشیدن روزانه شیر گیاهی فندق از اختلالات معده مانند: ورم معده، یبوست و سوزش معده جلوگیری می‌کند.

مصرف شیر فندق، عملکرد حافظه، سیستم عصبی و ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد

وجود فسفر، منیزیم، لوتئین، زآگزانتین و ویتامین ب در شیر فندق به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند. این مواد معدنی همینطور به رشد ماهیچه‌ها و بهبود ارتباط بین اعصاب و نورون‌ها کمک می‌کند. ارتباط قوی‌تر بین نورون‌ها، بهبود عملکرد حافظه و افزایش قدرت یادگیری را به همراه دارد.

نوشیدن شیر فندق و کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

شیر فندق سرشار از ویتامین ث و اسید آمینه آرژنین است. وجود مقادیر بالا از این دو ماده مغذی به بدن کمک می کند تا واکنش بهتری نسبت به عوامل بیماری زا نشان دهد. به همین دلیل، به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا کمک می‌کند. نوشیدن روزانه شیر فندق همینطور به افزایش متابولیسم کمک می کند.

جلوگیری از گرفتگی و ضعف عضلانی با مصرف روزانه شیر فندق

این نوشیدنی سرشار از منیزیم است. منیزیم یک ماده معدنی است که در جلوگیری از گرفتگی ماهیچه‌ها نقش موثری دارد. به دلیل مقادیر بالای منیزیم در شیر فندق، نوشیدن این شیر گیاهی به صورت روزانه به کاهش فشار عضلانی و جلوگیری از گرفتگی عضلات کمک می‌کند.

از خواص شیر فندق، کمک به کنترل وزن

از خواص شیر فندق وجود فیبر، مقدار کم کلسترول و چربی است که به کنترل وزن کمک می‌کند. علاوه بر آن، کالری و فسفر موجود در شیر فندق به تسهیل فرایند شکستن مولکول‌های کربوهیدرات و تبدیل آن‌ها به انرژی کمک می‌کند.

شیر فندق و مراقبت از پوست

به دلیل مقادیر بالای ویتامین ای، پتاسیم و فسفر که در شیر فندق وجود دارد، نوشیدن روزانه آن از پیری زودرس سلول‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن، به دلیل کنترل اکسیداسیون سلولی، حفظ و بازسازی سلول‌ها مصرف شیر فندق باعث شادابی و طراوت پوست می‌شود.

نوشیدن شیر فندق و پرادراری

شیر فندق سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یکی از مواد معدنی کلیدی در بدن است که به تعادل آب در بدن کمک می‌کند. از آنجا که پتاسیم مدر است، مصرف پتاسیم به ویژه برای افرادی که کمتر کلیه‌هایشان کار می‌کند، به دفع راحت‌تر مایعات اضافی کمک می‌کند. قابل ذکر است افرادی که دچار اختلالات کلیوی هستند می‌بایست در مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد پتاسیم دقت بیشتری به خرج بدهند. این احتیاط به دلیل ضعف کلیه‌ها در حذف پتاسیم اضافی خون است.

مصرف شیر فندق و تقویت بینایی

لوتئین و زآگزانتین دو کاروتنوئید قوی در شیر فندق هستند که مصرف مداوم آن‌ها به پیشگیری و کنترل دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند. دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد نوعی بیماری چشمی در افراد مسن است که می‌تواند منجر به کوری در فرد شود. یکی از فواید شیر فندق کمک به پیشگیری از ابتلا به این بیماری در افراد مسن است. به همین دلیل مصرف روزانه یا مداوم شیر فندق به ویژه برای افراد مسن توصیه می شود.

مصرف روزانه شیر فندق و کمک به باروری

شیر فندق حاوی مقادیر زیادی روی است که در باروری مردان و زنان نقش مهمی دارد. در واقع، روی به کنترل چرخه قاعدگی و تولید اسپرم کمک می‌کند و از این رو، نوشیدن شیر فندق به صورت مرتب برای افرادی که مشکل باروری دارند مفید است.

شیر فندق مناسب زنان باردار

شیر فندق به دلیل داشتن ویتامین ب۹ می تواند از مشکلاتی که ممکن است در هنگام تشکیل جفت یا رشد جنین بوجود می آید جلوگیری کند. علاوه بر آن، ویتامین ب۹ در تشکیل گلبول های قرمز خون و فرایندهای بازسازی دی ان ای نقش موثری را دارد. گنجاندن ویتامین ب۹ در رژیم غذایی زنان باردار در حفظ سلامت جنین امری ضروری است. این لزوم، مصرف شیر فندق به صورت روزانه را برای زنان باردار به خوبی توجیه می کند.

موارد منع مصرف

با وجود خواص شیر فندق، مصرف این شیر گیاهی برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی‌شود. دلیل اصلی آن امکان ایجاد حساسیت در کودک است.

سخن آخر

شیر فندق یکی از انواع شیر گیاهی و مملو از مواد مغذی است که به حفظ سلامت کمک می‌کند. به واسطه طعم دلپذیر و نوع بافتی که شیر فندق دارد، برای تهیه انواع اسموتی، قهوه و دسر مناسب است. به خاطر تمامی خواص شیر فندق که در بالا ذکر شد، نوشیدن روزانه آن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ضعف سیستم عصبی، ضعف ماهیچه‌ها و پوکی استخوان توصیه می‌شود. علاوه بر این موارد، نوشیدن شیر فندق به کاهش استرس و همینطور کاهش التهابات و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

دیدگاه ها