فواید ماست اسفناج و طرز تهیه بورانی اسفناج با تمام نکات

ماست اسفناج

ماست اسفناج یکی از انواع بورانی های اسفناج است که خود به روش های مختلفی تهیه می‌شود. این روش‌ها اگر چه شباهت‌هایی با هم دارند ولی با توجه به افزودنی‌های متنوعی که به آن اضافه می‌شود، طعم‌های متفاوتی پیدا می‌کنند. این افزودنی‌‌ها با توجه به جغرافیا و سلیقه غذایی مردم آن ناحیه انتخاب می‌شوند.

اکثر افراد از خوردن ماست اسفناج لذت می‌برند، برای همین معمولا مقدار زیادی از اسفناج را پس از  پاک کردن و شست و شو در یخچال یا فریزر ذخیره می‌کنند که البته این کار توصیه نمی‌شود. چون بعد از یکی دو روز ماده اصلی آن تغییر ماهیت می‌دهد و خواص مفید آن از بین می‌رود. پس نکته اول این است که سعی کنید به اندازه مصرف یک یا دو روز اسفناج تهیه کنید و همیشه اسفناج را به صورت تازه مصرف کنید.

ماست اسفناج را می‌توان هم به عنوان پیش غذا و هم میان‌وعده سبک یا عصرانه در نظر گرفت که با توجه به حجم زیاد ماستی که در آن استفاده شده توصیه می‌شود در فصول گرم تهیه و سرو شود.

از فواید ماست اسفناج چه می‌دانید؟

اسفناج، این سبزی پر خاصیت با برگ‌های تیره رنگ، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار غنی را باید یک سبزی کامل نامید. فواید اسفناج برای اعضای داخلی بدن و زیبایی پوست و همچنین لاغری و درمان بیماری های مختلف ثابت شده است و تنها بخشی از خواص بی‌شمار این سبزی هستند.

۱۰۰ گرم اسفناج خام حاوی ۲۰ کالری انرژی، ۹۰ گرم آب، ۳ گرم پروتئین، ۳/۰ گرم چربی، ۴ گرم مواد نشاسته‌ای،  ۹۰ میلی‌گرم کلسیم، ۵۰ میلی‌گرم فسفر، ۲/۳ میلی‌گرم آهن، ۷۰ میلی‌گرم سدیم، ۴۷۰ میلی‌گرم پتاسیم و ۶۰۰ واحد ویتامین آ است.

ماست قابلیت جذب آهن اسفناج را از بین می‌برد؟

بعضی‌ها اعتقاد دارند که با ترکیب ماست و اسفناج قابلیت جذب آهن اسفناج و کلسیم ماست از بین می‌رود اما این مساله به طور کامل اشتباه است؛ درست است که کلسیم و آهن وقتی به طور هم زمان وارد بدن شوند از قدرت جذب همدیگر کم می‌کنند اما اینطوری هم نیست که اگر با هم مصرف شوند، جذب نشده و یکدیگر را خنثی کنند. آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که اگر این فکر صحیح باشد پس تکلیف قرص‌های مولتی ویتامینی که کلسیم، آهن، منگنز و… دارند چه می‌شود؟ !

شاید بدانید که اگر چند میلی‌گرم از آهن و چند میلی‌گرم از کلسیم را جدا کرده و با فاصله بخوریم جذب بهتری صورت می گیرد اما این دلیل نمی‌شود که مصرف هم زمان آن‌ها، جذب هر دو را صفر کند. ممکن است بعضی افراد به هیچ وجه خوردن اسفناج خام یا پخته به صورت تکی را دوست نداشته باشند و از خوردن اسفناج پخته و ماست لذت ببرند. ماستی با درصد چربی مناسب به همراه اسفناج تازه پخته شده (ترجیحا همان روز) برای خوردن اسفناج ترفند مناسبی است.

خواص ماست اسفناج

طرز تهیه بورانی اسفناج

مواد لازم برای تهیه ماست اسفناج برای ۶ نفر

  • ۲ کیلوگرم اسفناج
  • ۵۰۰ گرم ماست سون
  • دو تا سه قاشق غذاخوری روغن
  • نمک و فلفل و سیر (و سایر افزودنی‌ها و ادویه جات با توجه به ذائقه و سلیقه) به مقدار لازم
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر

طرز تهیه ماست اسفناج

۱.اسفناج را  پاک کنید (ساقه‌های سفت آن را جدا کنید)، سپس خوب بشویید.

۲. اسفناج‌ها را درون یک قابلمه ریخته و دو تا سه لیوان آب و مقداری نمک به آن اضافه کنید. قابلمه را روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا زمانی که اسفناج بپزد.

۳. سپس اسفناج‌ها را در یک صافی بریزید و آب آن را بگیرید.

۴. سیر را له یا رنده کنید و در روغن سرخ کنید.

۵. ماست را با مقداری نمک و فلفل و سیر مخلوط  کنید و کاملا بهم بزنید تا یک دست شود.

۶. اسفناج‌های پخته را ساطوری کنید یا آن‌ها را بکوبید.

۷. در نهایت ماست را به اسفناج اضافه کرده و مخلوط کنید.

۸. ماست اسفناج شما آماده سرو است. البته بهتر است چند ساعتی در یخچال بماند و بعد از آن سرو شود.

نکته ۱: برای طبخ ماست اسفناج، به جای جوشاندن اسفناج می‌توان آن را بخار پز کرد که هم خواص اسفناج حفظ شود و هم ماده اگزالیک اسید که در اسفناج خام وجود دارد و باعث جلوگیری از جذب کلسیم می‌شود، از بین برود.

نکته ۲: در صورت تمایل می‌توانید خودتان ماست چکیده درست کنید،  برای این کار، ماست را درون یک کیسه پارچه‌ای تمیز بریزید و آن را آویزان کنید، حالا صبر کنید تا آب ماست کشیده شود. مواد باقی مانده در کیسه، همان ماست چکیده است و می‌توانید از آن برای تهیه این پیش غذا استفاده کنید.

نکته ۳: ماست اسفناج یک پیش‌غذای خوشمزه است اما می‌توانید با کمک ماست و اسفناج یک سوپ مجلسی را هم آماده کنید و با این ترکیب یک پیش‌غذای خاص بسازید.

دیدگاه ها