معرفی ۱۰ مدل غذای نونی خوشمزه و آسان برای شام یا ناهار امروزتان

10 مدل غذای نونی برای شام یا مهمانی

همه شما روزهایی از خودتان پرسیده‌اید شام چی بپزم؟ ناهار چی بپزم؟ امروز برای پاسخ به این سؤالات با ۱۰ رسپی غذای نونی در کنار شما هستیم. امروز می‌خواهیم ۱۰ مدل غذای نونی شامل: غذای محلی، غذای بین المللی و چندین غذای راحت و البته خلاقانه را به شما معرفی کنیم. کافیست یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و دست به کار شوید. حتی اگر به دنبال غذایی برای مهمانی‌تان هستید، باز هم می‌توانید از این غذاهای نونی برای رنگین‌تر شدن سفره غذایتان استفاده کنید. پس همراه ما باشید.

تاکو گوشت

تاکو گوشت یک غذای نونی مکزیکی است که با مواد مختلفی پر می‌شود. ترکیب موادی مانند: گوشت چرخ‌کرده یا میگو و انواع سبزیجات میان نان (نان ذرت) یک تجربه تکرار نشدنی است. اگر گیاه‌خوار هستید، تاکو گیاهی گزینه مناسبی برای وعده غذایی شما است چرا که به جای گوشت می‌توانید از سبزیجات خوشمزه مانند: لوبیا یا بادمجان استفاده کنید.

تاکو گوشت در کم‌تر از یک ساعت آماده می‌شود. می‌توانید تاکو را همراه با سس گوجه فرنگی تند، چیلی تای یا سس خردل میل کنید. حتی می‌توانید تاکو را با سس مکزیکی هم امتحان کنید تا کمی طعم تندی به غذایتان بدهد.

 

یکی از انواع غذای نونی تاکو گوشت است.

فلافل

فلافل را به عنوان یک غذای پرطرفدار جنوبی می‌شناسیم. اما این یک غذای اصیل لبنانی است و به طور کل در کشورهای عربی بسیار محبوب است. البته طرز تهیه فلافل لبنانی کمی متفاوت‌ از فلافلی است که ما در ایران درست می‌کنیم. فلافل در بین گیاه‌خواران و وگان‌ها هم یک غذای نونی محبوب است. چرا که هیچ گوشت یا فرآورده حیوانی در تهیه آن استفاده نشده است، ضمن این که بسیار مقوی است. نخود و سبزیجات، این غذا را تبدیل به منبعی از ویتامین و پروتئین کرده‌ است.

مدت زمان آماده سازی و پخت این غذا حدود یک ساعت و نیم است. در صورتی که زمان کافی برای پخت فلافل ندارید، می‌توانید از فلافل نیمه آماده استفاده کنید. اگر به دنبال یک وعده غذای جنوبی و تند هستید، فلافل یک گزینه مناسب است.

طرز تهیه فلافل به عنوان غذای نونی برای سفره شام

تست فرانسوی

یکی از انواع غذای نونی خوشمزه برای وعده صبحانه تست فرانسوی است. اگر انواع تست را دوست داشته باشید، پس تست فرانسوی یکی از غذاهای محبوب شما خواهد بود. تست فرانسوی را به عنوان صبحانه، عصرانه یا یک وعده غذای سبک می‌توانید میل کنید. زمان آماده‌سازی و پخت این غذای نونی فرانسوی در مجموع حدود ۴۰ دقیقه است. نان، پنیر پارمسان، شیر و تخم مرغ پایه اصلی این تست هستند. تست فرانسوی را در یک چشم به هم زدن آماده کنید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید.

تست فرانسوی یک غذای نونی ساده و خوشمزه

سمبوسه

برای غذای نونی بعدی سراغ یک غذای محلی و گیاهی می‌رویم که نام آن سمبوسه است. سمبوسه را در جنوب کشور و یا در فست‌فودی‌های کوچک شهرهای مختلف دیده‌ایم. سمبوسه به عنوان یکی از غذاهای کشور هند هم شناخته می‌شود.  طرز تهیه سمبوسه بسیار راحت است و مطمئن باشید از پخت آن لذت خواهید برد. نان، سیب زمینی، پیاز و سبزیجات مواد لازم برای تهیه این غذای نونی هستند. آماده‌سازی و تهیه سمبوسه در مجموع حدود ۴۰ دقیقه است. 

سمبوسه یک غذای نونی محلی جنوب ایران

الویه

الویه به عنوان یک غذای نونی که به صورت سرد سرو می‌شود در ایران طرفداران زیادی دارد. الویه نه تنها پای ثابت سفره دورهمی‌های دوستانه است، بلکه این غذا محبوب کودکان هم بوده و به عنوان یکی از ساندویچ‌های خوشمزه کودکان هم شناخته می‌شود. طرز تهیه الویه کار سختی نیست. ضمن این که الویه را در هر وعده غذایی می‌توانید میل کنید.

برای تهیه الویه ، سیب زمینی، هویج، نخودفرنگی، سینه مرغ و خیارشور از ترکیبات اصلی این غذا هستند که با سس مایونز و ادویه طعم‌دار می‌شوند. به الویه می‌توانید ترکیبات جدیدی هم اضافه کنید. به طور مثال، به جای سینه مرغ از ژامبون استفاده کنید و یا جعفری تازه خرد شده را برای خوش‌طعم و خوش‌عطر شدن به مواد اولیه اضافه کنید. مدت زمان آماده‌سازی و پخت الویه حدود یک ساعت و نیم است. 

الویه یک غذای نونی خوشمزه

یتیمچه

اگر به دنبال طرز تهیه یک غذای نونی رژیمی هستید، یتیمچه گزینه مناسبی است. یتیمچه یک غذای محلی شمال شرق ایران است. بادمجان، سیب زمینی، گوجه فرنگی از ترکیبات اصلی این غذا هستند، اما در شهرهای مختلف ترکیبات این غذا کمی با هم متفاوت است. به عنوان مثال: در یتیمچه شیرازی به جای بادمجان از کدوسبز برای پخت این غذا استفاده می‌شود. یتیمچه کدو در بسیاری از شهرهای دیگر مانند تبریز و اصفهان هم پخته می‌شود.

زمان آماده سازی و پخت یتیمچه حدود ۲ ساعت است. البته نگران نباشید؛ زیرا تهیه این غذا بر خلاف زمان تهیه آن بسیار راحت است. ‌این غذا را چه برای وعده ناهار و چه به عنوان یک شام سبک می‌توانید میل کنید.

 

یتیمچه یک غذای نونی رژیمی

میرزا قاسمی

آوازه غذاهای گیلانی را بارها شنیده‌اید. شهری که تنوع غذای بالایی دارد و برای هر سلیقه در منوهای خود غذای لذیذی معرفی می‌کند. میرزا قاسمی از پرطرف‌دارترین غذاهای نونی گیلانی است. ترکیب بادمجان کبابی، تخم مرغ و گوجه فرنگی و البته سیر، به عنوان پای ثابت غذاهای شمالی، طعم منحصر به فردی را به این غذا می‌دهد. میرزا قاسمی غذایی است که در مدت زمان کم آماده می‌شود و پخت آن بسیار آسان است. میرزا قاسمی را می‌توانید هم به عنوان پیش غذا و هم در وعده ناهار یا شام میل کنید. 

میرزا قاسمی یک غذای نونی محلی شمالی

کباب تابه‌ای

پایه ثابت سفره‌های ایرانی کباب و نان سنگک و دوغ است. ما به شما دوغ سون را پیشنهاد می‌کنیم که با طعم ترشی که دارد طعم کباب را لذت‌بخش‌تر می‌کند. در این میان، کباب تابه‌ای به عنوان غذای خانگی از آن دسته غذاهای محبوب ایرانی است که هم به عنوان غذای نونی و هم همراه با برنج در مجالس و مهمانی‌ها سرو می‌شود.

کباب تابه‌ای را عمدتاً با گوشت می‌پزند اما کباب تابه‌ای با مرغ هم بسیار خوشمزه است. اگر به دنبال طرز تهیه غذای نونی با مرغ هستید، این بهترین گزینه است. کباب تابه‌ای ایرانی شباهت بسیاری به سوسیس بالکان صربستان دارد. زمان آماده‌سازی و پخت این غذا حدود یک ساعت و نیم است. می‌توانید کباب کوبیده را در فر بپزید تا کم روغن و رژیمی باشد.

کباب تابه ای یک غذای نونی ایرانی

سوسیس بندری

سوسیس بندری یک فست فود پرطرفدار با طعم تند است. همانطور که از اسمش هم برمی‌آید سوسیس بندری یک غذای جنوبی است. این غذای نونی اساساً با نان‌های حجیم سرو می‌شود. ترکیب سوسیس کوکتل، سیب زمینی، پیاز و رب گوجه فرنگی اصلی‌ترین مواد برای تهیه این غذا است. البته گاهی بسیاری از افراد خلاقیت به خرج می‌دهند و قارچ یا پنیر ورقه‌ای هم به مواد این غذا اضافه می‌کنند. زمان آماده‌سازی و پخت سوسیس بندری حدود یک ساعت است.

در کنار سوسیس بندری، یک نوشیدنی سرد و گازدار خیلی می‌چسبد. پیشنهاد ویژه ما به شما نوشابه لاکیدو یا بهتر بگوییم نیوشابه لاکیدو است. این نوشیدنی از این بابت پیشنهاد ویژه‌ای است که به عنوان یک نوشابه بر پایه شیر است. لاکیدو حاوی ویتامین‌های شیر و البته اسیدلاکتیک حاصل از فراوری شیر است.

ساندویچ بندری یک غذای نونی خوشمزه جنوبی

کشک بادمجان

کشک بادمجان غذایی صد در صد ایرانی و اصیل بوده که به عنوان پای ثابت بسیاری از سفره‌‌های ایرانی چه به عنوان غذای مهمانی، پیش غذا و یا یک وعده ساده است. پایه اصلی این غذا بادمجان است. وجود بادمجان، گردو و کشک در این غذای نونی ، کشک بادمجان را به یک وعده غذایی با ارزش غذایی بالا تبدیل کرده است.

اگر رژیم دارید، می‌توانید بادمجان‌های کشک بادمجان را کباب کنید و از طعم زغالی غذا لذت ببرید. اما اگر کشک بادمجان مجلسی و چرب می‌خواهید بهتر است آن‌ها را سرخ کنید. مدت زمان آماده سازی و پخت این غدا به طور کلی حدود یک ساعت است.

کشک بادمجان یک غذای نونی لذیذ

در این مطلب ۱۰ نوع غذای نونی خوشمزه و آسان را برای وعده شام یا ناهار امروز شما معرفی کرده‌ایم. می‌توانید تجربه خودتان را از پخت هر کدام از غذاهای بالا با در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر هم پیشنهادی برای غذای نونی دارید، می‌توانید نام آن را در نظرات برای ما بنویسید تا در مطالب بعدی طرز تهیه‌اش را معرفی کنیم.

دیدگاه ها