کاشت هسته آووکادو به صورت تصویری و مرحله به مرحله

کاشت هسته آووکادو

دفعه بعدی که برای خودتان آووکادو خریدید، هسته‌اش را نگه دارید. کاشت هسته آووکادو کاری بسیار آسان و سرگرم‌کننده است و هر شخصی با هر سنی از پس آن برمی‌آید، چه بخواهید آن را در باغچه بکارید و چه در فضای داخلی و آپارتمان. در ادامه این مقاله روش کاشت هسته آووکادو را به صورت تصویری یاد می‌گیرید. در نظر داشته باشید که با این روش، درختی خواهید داشت که شکوفه می‌دهد، اما میوه نه. اگر می‌خواهید یک درخت آووکادوی واقعی داشته باشید، بهتر است درختی قلمه‌خورده را از پرورشگاه بخرید.

لوازم مورد نیاز برای کاشت هسته آووکادو

پیش از این‌که روش کار را توضیح دهیم، مطمئن شوید به موارد زیر دسترسی دارید:

  • یک عدد آووکادو کامل و رسیده
  • یک استکان یا هر مخزن شیشه‌ای و پلاستیکی شفاف دیگری
  • پنجره‌ای آفتاب‌گیر برای کمک به پرورش دانه
  • چهار عدد خلال دندان
  • آب
  • گلدان
  • سنگ برای زهکشی گلدان
  • خاک

روش اول کاشت هسته آووکادو

هسته را از میوه خارج کنید. با دقت آووکادو را برش بزنید تا آسیبی به هسته آن وارد نشود. برای این کار می‌توانید چاقو را حدود ۱.۵ سانتی‌متر درون آووکادو فرو کرده، میوه را به صورت سراسری برش بزنید و بعد دو نیمه آن را در جهت عکس دیگر بچرخانید تا باز شود. هسته را از گوشت جدا کرده و کنار بگذارید. برای اینکه میوه هدف نرفته باشد، می‌توانید از آن برای طرز تهیه دیپ مکزیکی، طرز تهیه تست تخم مرغ و آووکادو یا طرز تهیه سس آووکادو با کفیر استفاده کنید.

کاشت هسته آووکادو

هسته را تمیز کنید. هسته آووکادو را به آرامی تمیز کنید تا هیچ گوشتی روی آن باقی نمانده باشد. از آب گرم و دستان خود استفاده کنید و به سراغ صابون نروید. مراقب باشید لایه رویی هسته که به رنگ قهوه‌ای روشن است از بین نرود چون به هسته آسیب وارد می‌کند و از احتمال رشد بی‌عیب و نقص آن می‌کاهد.

تمیز کردن هسته

خلال دندان‌ها را درون هسته فرو کنید. بخش «باریک» یا «تیز» هسته را به سمت بالا قرار دهید و چهار خلال دندان را با فواصل یکسان در بخش میانی فرو کنید، صرفا آنقدر که به خوبی سر جای خود بایستند. به این شکل می‌توانید هسته را درون لیوان معلق کنید. هسته باید در ۲٫۵ سانتی‌متر آب قرار گرفته باشد. وقتی خلال دندان‌ها را درون هسته فرو می‌کنید، این موضوع را از یاد نبرید.

کاشت هسته آووکادو

استکان را با آب پر کنید. مخزنی باریک و کوچک (ترجیحا استکان) را تا لبه با آب پر کنید. دهانه استکان باید آنقدر عریض باشد که تمام هسته آووکادو به راحتی درون آن جا بشود، اما در آن عین حال زیادی برای خلال دندان‌ها عریض نباشد.

پر کردن استکان با آب

آووکادو را همراه با خلال دندان‌ها لبه استکان بگذارید. خلال دندان‌ها باید روی لبه استکان بنشینند و حدودا ۲.۵ سانتی‌متر از هسته آووکادو درون آب غوطه‌ور شود. مطمئن شوید که طرف تیزتر هسته، بالا و طرف گردتر آن در آب باشد، در غیر این صورت آووکادو رشد نخواهد کرد.

کاشت هسته آووکادو

صبر کنید تا هسته جوانه بزند. استکان حاوی آووکادو را در جایی با دمای معتدل بگذارید، کنار پنجره یا هر جای دیگری که اجازه می‌دهد نور به گیاه رسیده و ریشه‌دوانی به خوبی پیش برود.

جوانه زدن هسته

آب را هر دو روز یک‌بار عوض کنید. با انجام دادن این کار اطمینان حاصل می‌شود که آلاینده‌های مختلف (مانند کپک و باکتری) روند جوانه‌زنی آووکادو را مختل نمی‌کنند. حواس‌تان باشد که بخش زیرین هسته آووکادو را همواره مرطوب و غوطه‌ور در آب نگه دارید.

صبوری کنید تا هسته ریشه بدواند. طی دو الی سه هفته آینده، لایه بیرونی و قهوه‌ای‌ رنگ آووکادو خشک و چروک می‌شود و در نهایت می‌افتد. مدت کوتاهی بعد از این، هسته باید از بالا و پایین قاچ بخورد. بعد از سه تا چهار هفته، ریشه‌ای عمودی از زیر هسته خارج می‌شود.

کاشت هسته آووکادو

آب دادن به گیاه را ادامه دهید. حواس‌تان باشد که هیچ آسیبی به ریشه عمودی وارد نشود. اندکی دیگر به هسته آووکادو وقت بدهید که ریشه‌های خود را تثبیت کند. بعد آووکادو از بالا جوانه می‌زند و برگی را آزاد می‌کند که در گذر زمان باز می‌شود.

برگ گیاه آووکادو

جایی برای نگهداری گیاه پیدا کنید. درخت آووکادو نیازمند اقلیم و شرایطی به‌خصوص و ایده‌آل است تا به‌خوبی رشد کند. اکثر اوقات درخت آووکادو را باید درون گلدان کاشت و سپس جابه‌جایش کرد تا گیاه همواره در محیطی کنترل‌شده باقی بماند. ناگفته نماند که درختان آووکادو برای پرورش نیاز به دمای ۱۵.۶ تا ۲۹.۴ درجه سانتی‌گراد دارند،‌ اما درختان تثبیت‌شده تا دمای ۲.۲- درجه سانتی‌گراد را هم تحمل می‌کنند.

خاک را آماده کنید. کاشت هسته آووکادو در هر خاکی با هر میزان پ هاش (PH) امکان‌پذیر است، اما خاک باید شوری اندک داشته باشد و به دفعات زهکشی شود. خوشبختانه تا پیش از گذشت حدود یک سال از عمر درخت، نیازی به کود دهی خاک نیست. اما وقتی آن روز رسید، باید خاک را امتحان کنید تا مشخص شود چه موادی در آن وجود دارند و چه موادی نه. سپس می‌توانید کود را براساس این اطلاعات انتخاب کنید.

کاشت هسته آووکادو

بد نیست که دو بار در سال هم از کود همه‌منظوره ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید تا به پرورش درخت کمک کرده باشید. به عنوان یک قاعده کلی می‌توانید از خاک گلدان معمولی استفاده کنید و مقداری سنگ ته گلدان بگذارید تا آب اضافی تخلیه شود.

گلدان را آماده کنید. به سراغ یک گلدان سفالی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری بروید و تا فاصله ۲ سانتی‌متری از لبه آن را با خاک پر کنید. معمولا با ترکیب ۵۰/۵۰ از روخاک و کوار (فیبر نارگیل) می‌توانید به بهترین نتیجه ممکن برسید. خاک را به شکلی آرام متراکم کنید و هر زمان لازم بود، خاک بیشتری بریزید. سپس سوراخی باریک درون خاک ایجاد کنید تا بتوان ریشه‌ها و هسته آووکادو را در آن جای داد.

گلدان گیاه

دانه را آماده کنید. زمانی که درخت به ارتفاع حدودا ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری رسید، آن را هرس کنید تا حدودا ۸ سانتی‌متر بشود. زمانی که برگ‌ها دوباره رشد کنند، برای کاشت هسته آووکادو آماده خواهیم بود. هسته را از استکان بیرون بیاورید و خلال دندان‌ها را به آرامی از آن خارج کنید.

کاشت هسته آووکادو

دانه آووکادو را بکارید. به آرامی هسته آووکادو را درون خاک قرار دهید، طوری که نیمه بالایی هسته اندکی از سطح خاک بیرون باشد. به این ترتیب مطمئن می‌شویم نهال آووکادو در زیر خاک نمی‌گندد. سپس خاک اطراف هسته را به آرامی دور آن متراکم کنید.

کاشت دانه در گلدان

دائم به درخت آب بدهید. به صورت روزانه به گیاه خود آب برسانید تا خاک همواره مرطوب باقی بماند. اما آنقدری آب نریزید که خاک تبدیل به گل شود. اگر نوک برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای درآمد یعنی درخت به آب بیشتری نیاز دارد و اگر هم به رنگ زرد درآمدند، یعنی باید یک یا دو روز صبر کنید تا رطوبت اضافه از بین برود.

کاشت هسته آووکادو

به درخت آووکادو رسیدگی کنید. در نهایت به رسیدگی به آووکادوی خود ادامه دهید تا ظرف چند سال، درختی مستحکم گیرتان بیاید که از جایی به بعد، نیاز چندانی به رسیدگی ندارد.

رسیدگی به درخت آووکادو‌

روش دوم کاشت هسته آووکادو

خاصیت آووکادو به‌گونه‌ای است که با قرار دادن هسته آن در آب، درختی بزرگ و بلندقامت پرورش خواهید داد که میوه هم نمی‌دهد. اگر می‌خواهید چنین اتفاقی نیفتد، می‌توانید دانه را بدون خیس کردن و به صورت مستقیم در خاک بکارید.

یک آووکادوی با کیفیت تهیه کنید. گوشت میوه را از هسته آن جدا کنید. آسان‌ترین روش، دو نیم کردن آووکادو از طول آن است. سپس با چرخاندن دو قسمت میوه، قادر به باز کردن آن و خارج کردن هسته با چاقو خواهید بود.

کاشت هسته آووکادو

طرف تیز هسته را پیدا کنید. این طرف، قسمت بالایی هسته است.

پیدا کردن طرف تیزتر هسته

جایی برای کاشت گیاه بیابید. روش قبلی کاشت هسته آووکادو را مطالعه کنید تا متوجه شوید خاک مناسب آووکادو چه ویژگی‌هایی دارد. زمین را از هر چیزی خالی کنید و اگر امکانش بود، دو درخت‌ بکارید. این گیاهان از هم‌نشینی باهم لذت می‌برند.

زمین کاشت گیاه آووکادو

طرف تخت هسته را در خاک بگذارید. از دستان خود برای جمع کردن خاک دور هسته استفاده کنید. به هیچ وجه با پای خود روی خاک نکوبید چون ممکن است به هسته آووکادو آسیب وارد شود.

کاشت هسته آووکادو

ترفندهای پرورش روش قبلی را دنبال کنید. هر زمان که گیاه‌تان از سطح زمین بالاتر آمد، وقت کود دهی به خاک می‌رسد. ولی در کود دهی عجله نکنید، زیرا ممکن است ساختمان ریشه گیاه به خوبی شکل نگیرد. در نهایت با گذشت سه یا چهار سال می‌توانید منتظر میوه دادن درخت باشید.

کاشت هسته آووکادو

مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید

اگرچه کاشت هست آووکادو و پرورش درخت آن کاری نسبتا آسان است، اما هرچه ترفندهای بیشتری بلد باشید، کمتر هم با دردسرهای گوناگون مواجه خواهید شد.

  • موضوعی که ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول می‌کند این است که آیا برای دگر گرده‌افشانی نیاز به دو درخت داریم یا خیر. حداقل در برخی از نژادهای آووکادو، درخت هم سلول‌های زایشی ماده دارد و هم سلول‌های نر. بنابراین «خود گرده‌افشان» به حساب می‌آید.
  • صبور باشید. درست زمانی که فکر می‌کنید درخت آووکادو قرار نیست رشد کند، ناگهان قد می‌کشد. دانه شما پیش از اینکه برگ بدهد، می‌تواند به ارتفاع ۱۵ الی ۲۰ سانتی‌متر هم برسد.
  • در زمستان و اقلیم‌های سرد، بهتر است که نهال آووکادو را به جای خاک، درون گلدانی متوسط بکارید. سپس گیاه را پشت پنجره‌ای آفتاب‌گیر گذاشته و خاک را مرطوب نگه دارید، اما زیادی هم به آن آب ندهید.
  • برخلاف درخت‌های پیوند خورده، درختان آووکادویی که از دانه پرورش یافته‌اند، بسیار بلند قامت می‌شوند. شاخه‌های آووکادو بسیار شکننده هستند و هیچ وزنی را تحمل نمی‌کنند. بنابراین چیزهایی مانند ننو را از شاخه‌ها آویزان نکنید که باعث شکستن‌شان می‌شود.
  • نور کم و آب‌رسانی نامناسب باعث می‌شود شاخه‌ها و ساقه‌هایی ضعیف داشته باشید و گیاه در نهایت زیر وزن خودش در هم خواهد شکست.
  • اگر اجازه دهید بخش زیری هسته آووکادو کاملا خشک شود، به احتمال زیاد از جوانه زدن صحیح گیاه جلوگیری خواهد شد.
  • پرورش دادن درخت آووکادو با هسته آووکادویی که از میوه‌فروشی خریده‌اید کار دشواری خواهد بود. اگرچه آووکادوهای فروشگاهی از نظر ژنتیکی دستکاری نشده‌اند اما باید شرایط بسیار ویژه‌ای فراهم بیاورید تا درخت‌تان میوه بدهد.
  • هرس کردن زیادی (چه به دفعات زیاد و چه در حجم زیاد) می‌تواند رشد برگ‌ها را متوقف کند. بعد از اولین نوبت هرس، جوانه‌های برگ را فقط از نقطه اتصال‌شان به ساقه‌ها یا شاخه‌ها ببرید. هرس کردن صحیح باعث می‌شود هم شاخه‌های پرتر داشته باشید و هم برگ‌های قطورتر و قوی‌تر.
  • گیاه خود را از باد سرد، جریان هوایی که از میان در عبور می‌کند و همینطور شیشه‌های سرد پنجره دور نگه دارید. اگر درخت را درون گلدان کاشته‌اید، آنقدر آن را در فضای داخلی نگه دارید تا دما بالاتر برود. هنگامی که دما افت می‌کند، برگ‌های درخت آووکادویی که در زمین یا در گلدان کاشته‌اید را با پتو یا پلاستیک سنگین بپوشانید. درخت‌های آووکادویی که به خوبی ریشه دوانده باشند می‌توانند از دمای نزدیک به صفر هم جان سالم به در ببرند.
  • عدم تعویض آب یا رساندن آب کافی به هسته آووکادو باعث می‌شود آلایند‌ه‌های مختلف درون آب یا حتی ریشه‌های گیاه شکل بگیرند. کپک‌ها، ریشه‌های فاسد، قارچ‌ها و آب تخمیر‌کننده می‌توانند خیلی سریع تمام گیاه را مسموم کنند. بنابراین آب را تازه و در مقادیر مناسب باقی نگه دارید.
  • تا زمانی که درخت به خوبی درون گلدان ریشه ندوانده، آن را مستقیما در زمین نکارید. بهترین موقع برای کاشت هسته آووکادو در محیط بیرون،‌ زمانی است که ساختمان ریشه به خوبی شکل گرفته و خاک هم شل شده است.
بهترین جا برای کاشتن درخت آووکادو کجاست؟

بهترین جا برای درخت آووکادو، جایی است که نور کامل خورشید به آن برسد و از باد و سرما در امان باشد. علاوه بر این، مهم است که فضای کافی برای زهکشی آب وجود داشته باشد.

بهترین پنجره برای گیاه آووکادو چیست؟

وقتی گیاه آووکادو را درون محیطی سربسته پرورش می‌دهید، بهتر است آن را کنار پنجره‌ای رو به جنوب یا غرب بگذارید. به این شکل گیاه شما روزانه حداقل ۶ ساعت آفتاب خواهد خورد و دما هم مناسب خواهد بود. آووکادو نیاز به خاک خشک و رطوبت نسبتا زیاد دارد.

آووکادو میوه است یا سبزی؟

آووکادو نوعی میوه به حساب می‌آید، زیرا تمام مشخصه‌های لازم برای قرار گرفتن در خانواده میوه‌های «بری» (Berry) را دارد. میوه‌های بری بافتی گوشتی و تنها یک هسته دارند و روی درخت پرورش پیدا می‌کنند.

دیدگاه ها