طرز تهیه بستنی قهوه خانگی

آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

بسیاری از ما عاشق بستنی هستیم و بسیاری هم عاشق بستنی با طعم قهوه اما مصرف کافئین مشکلاتی را برای برخی از ما ایجاد می‌کند. به طور مثال اگر بعد از شام قهوه یا موکا بخوریم تا نزدیکی‌‌های صبح مضطرب و ناآرام هستیم. اما می‌توان برای این مشکل چاره‌ای اندیشید. اگر بستنی قهوه‌ تان را خودتان درست کنید می‌توانید از قهوه بدون کافئین (دی‌کف) استفاده کنید و شب‌ راحت بخوابید. در این صورت می‌توانید هم از درست کردن قهوه توسط خودتان لذت ببرید و هم از درست کردن یک بستنی خانگی برای روزهای گرم تابستانی. قبل تر در مورد مزایای درست کردن قهوه‌های سرد صحبت کرده بودیم و قصد داریم از دستور تهیه دسرها، بستنی‌ها و نوشیدنی‌های سرد بیشتری با پایه قهوه صحبت کنیم. در این مطلب می‌خواهیم با استفاده از شیر، خامه و دانه‌های درشت قهوه یک بستنی قهوه خانگی درست کنیم.

مواد لازم برای تهیه بستنی قهوه خانگی

  • شیریک‌ونیم فنجان
  • شکرسه‌چهارم پیمانه
  • قهوه دانه درشت (در صورتی که به کافئین حساسیت دارید از نوع دی‌کف استفاده کنید)یک‌ونیم فنجان
  • نمکیک سر انگشت
  • خامه غلیظیک‌و‌نیم فنجان
  • زده تخم مرغپنج عدد
  • پودر وانیلیک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • قهوهیک‌چهارم قاشق چای‌خوری (آسیاب و الک شده)

طرز تهیه بستنی قهوه خانگی

مرحله اول

شیر را به همراه شکر، دانه‌های قهوه، نمک و نصف فنجان خامه داخل یک قابلمه متوسط گرم کنید تا کاملا گرم شده و بخار آن بلند شود اما به جوش نیاید. وقتی شیر گرم شد، در قابلمه را بگذارید، ظرف را از روی اجاق بردارید و بگذارید به مدت یک ساعت در دمای اتاق بماند.

مرحله دوم

خامه باقی مانده را داخل یک کاسه فلزی متوسط بریزید. در یک کاسه فلزی بزرگ‌تر آب یخ بریزید، کاسه کوچک‌تر را داخل آن قرار دهید و یک الک روی هر دو کاسه قرار دهید. ظرف‌ها را کنار بگذارید

مرحله سوم

مخلوط شیر و قهوه را روی حرارت متوسط گرم کنید تا دوباره گرم شود (مراقب باشید به جوش نیاید!). در یک کاسه جداگانه، زرده تخم مرغ را هم بزنید. مخلوط شیر و قهوه گرم شده را روی زرده تخم مرغ بریزید و مرتب هم بزنید تا دمای زرده‌ها با مخلوط شیر و قهوه یکی شود اما نپزند! حالا مواد را به قابلمه برگردانید.

مرحله چهارم

یک شعله پخش کن زیر قابلمه بگذارید و مخلوط شیر، قهوه و زرده تخم مرغ را روی حرارت متوسط قرار دهید و مواد را طوری هم بزنید که ته‌نشین نشود. به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط آنقدر سفت شود که به هم‌زن دستی بچسبد. این کار ممکن است ۱۰ دقیقه طول بکشد.

مرحله پنجم

مخلوط به دست آمده را داخل صافی بریزید و انقدر هم بزنید تا کاملا خامه‌ای شود. دانه‌های قهوه داخل صافی را فشار دهید تا جایی که طعم قهوه کاملا خارج شود. حالا می‌توانید قهوه‌ها را دور بریزید. پودر وانیل و قهوه آسیاب شده را داخل مواد بریزید و آنقدر هم بزنید تا کاملا خنک شود.

مرحله ششم

حالا ظرف را داخل یخچال بگذارید تا خنک شود، سپس مواد را داخل دستگاه بستنی‌ساز بریزید و طبق دستورالعمل دستگاه عمل کنید تا بستنی قهوه شما آماده شود.

دیدگاه ها