بهترین و ساده‌ترین دستور تهیه ماست یخ زده (بستنی ماست)

ماست یخ زده
آسان
۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

حتما می‌پرسید ماست یخ زده چیست؟ خیلی ساده، این هم یک نوع بستنی است که به جای شیر و خامه، از ماست برای تهیه‌اش استفاده شده است. شما، اگر دوست داشته باشید، می‌توانید این نوع بستنی را فقط با ماست تهیه کنید، روش کار هم بسیار ساده است. اما در صورت تمایل، امکان طعم‌دهی به آن هم وجود دارد.

کافی است ماست پر-چرب ساده را در دستگاه بستنی‌ساز خانگی بگذارید و ۲۰ دقیقه بعد یک دسر سرد داشته باشید که با کمی نمک، روغن زیتون، سرکه بالزامیک یا دیگر طعم‌دهنده‌ها بسیار خوشمزه می‌شود (هیچ نگران نشوید و به خواندن ادامه دهید، بدون دستگاه بستنی‌ساز هم می‌شود بستنی ماستی درست کرد).

بستنی ماست، فقط از ماست پر-چرب و شکر تشکیل شده و بعد از تهیه همه طعم‌های طبیعی ماست را در خود دارد.

ماست پر-چرب باعث می‌شود بستنی همزمان حالت خامه‌ای و کم غلظت داشته باشد و یک پیمانه شکر به ازای هر لیتر ماست، شیرینی و بافت مناسبی به این بستنی می‌دهد.

مواد لازم برای تهیه تهیه ماست یخ‌زده

  • ماست پرچرب سونیک لیتر
  • شکریک پیمانه
  • نمکیک چهارم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه ماست یخ‌زده

مرحله اول

شکر و نمک را داخل ماست ریخته و هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. سپس آن را با ظرف در یخچال یا فریزر بگذارید تا دمای آن یکدست  به ۷ درجه سانتیگراد برسد.

مرحله دوم

در مرحله بعد بهتر است از ماشین بستنی‌ساز استفاده شود. اما تقریبا اکثر ما آن را در خانه نداریم، پس توصیه می‌کنیم سخت نگیرید و از یک همزن دستی یا محفظه‌ای کمک بگیرید و مخلوط ماست را پس از خروج از یخچال، همان‌طوری سرد برای ۱۰ دقیقه هم بزنید.

در آخر آن را داخل ظرفی در بسته بگذارید و به فریزر منتقل کنید تا کاملا یخ بزند و آماده شود. شاید یخچال شما آنقدر کارآمد باشد که بعد از ۴۵ دقیقه بستنی ماست آماده میل شود، ولی بهتر است ۴ تا ۵ ساعت صبر و سپس آن را با اسکوپ آمادهٔ سِرو کنید.

طعم‌دهی

اگر مایل بودید بستنی ماست طعم‌دار باشد، یک راهش این است که قبل از هم‌زدن مخلوط، آب لیمو یا آب پرتقال طبیعی (به مقدار دلخواه) داخل آن بریزید و قبل از هم‌زنی (مرحله ۳) یکی دو ساعت در یخچال بگذارید. همچنین می‌توانید مقداری برگ نعناع یا زنجبیل داخل آن بریزید و یک شب تا صبح در یخچال بگذارید و سپس هم‌زنی را انجام دهید.

از خلاقیت در طعم‌دهی نترسید. شما حتی می‌توانید تا (حداکثر) نصف ماست را با طعم‌دهنده‌هایی مثل مربا یا آب‌میوه جایگزین کنید. البته بهتر است بدانید که پروتئین‌های داخل شیر بقیه طعم‌ها را کمرنگ می‌کنند، پس مقدار طعم‌دهنده‌ها را کمی بیشتر از آنچه کافی می‌دانید، استفاده کنید.

روش دیگر طعم‌دادن نیز استفاده از تزئین بر روی بستنی است. می‌توان از میوه‌هایی مثل گیلاس، آلبالو، انار، یا روغن زیتون، سرکه بالزامیک، مغز پسته، آجیل‌ها، تکه‌های مرکبات و … استفاده کرد.در موقع طعم‌دهی این قاعدهٔ سرانگشتی را به خاطر داشته باشید: بهتر است افزودنی‌ها طعمی ترش یا قوی داشته باشند تا شیرینی داخل بستنی را متعادل کنند.

ترش و شیرین، تازه و خامه‌ای، میوه‌ای و لبنی. چه چیزی بهتر از این ترکیبات برای تهیه یک بستنی خانگی خوشمزه؟

دیدگاه ها