طرز تهیه آش ماش

آش ماش از اش های سنتی و اصیل ایرانی است
آسان
۴ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

ماش یکی از حبوبات‌ خوشمزه و متناسب با ذائقه ایرانی است که برای کاهش کلسترول خون و کم خونی بدن بسیار مفید است. با ماش می‌توان انواع غذاها از جمله ماش پلو، کوکوی ماش و غیره را درست کرد. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه آش ماش را به شما آموزش دهیم تا در ایام سرد سال و همچنین مناسبت‌های مختلف مثل ماه مبارک رمضان مهمان سفره‌های افطاری شما باشد.

اگر به درست کردن و میل کردن انواع آش بخصوص در ایام سرد سال علاقه دارید، می‌توانید دستور دیگر آش‌های محلی ایران مانند آش رشته، آش دوغ اردبیل به شیوه سنتی و دیگر آش‌های سنتی مختلف را مثل طرز تهیه آش ماش بدون گوشت را با جستجو در سایت بخوانید.

مواد لازم برای تهیه آش ماش

  • ماشیک پیمانه
  • سبزی آش خرد شدهیک و نیم پیمانه
  • رب گوجه فرنگییک قاشق غذاخوری
  • برنجنصف پیمانه
  • پیازسه عدد
  • نعناع داغبه مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش ماش

مرحله اول

برنج را چند ساعت مانده به زمان پخت آش خیس کنید. نیازی به خیس کردن ماش نیست.

پیاز‌ها را خرد کرده و داخل یک قابلمه با مقداری روغن سرخ کنید. مقداری از پیاز‌ها را کنار گذاشته و مابقی را برای پخت ماش در قابلمه نگه دارید.

ماش را با مقداری نمک و زردچوبه و ۴ لیوان آب به پیاز اضافه کرده و منتظر بمانید تا بپزد.

مرحله دوم

وقتی ماش باز و نیم‌پز شد، برنج خیس خورده را به آن اضافه کرده و کمی دیگر آب اضافه کنید. هر چند دقیقه یک بار مواد را هم می‌زنیم تا ته نگیرد. وقتی برنج حسابی نرم شد، سبزی آش که شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج است را اضافه کنید.

مرحله سوم

در ادامه رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل را با کمی روغن تفت داده و به قابلمه اضافه کنید سپس ادویه آش را اضافه کرده و منتظر بمانید تا آش جا بیفتد. در این هنگام داخل یک تابه نعناع خشک را به روغن داغ اضافه کرده و هم بزنید سپس از روی حرارت بردارید تا سیاه نشود.

وقتی آش کاملا جا افتاد، آن را در ظرفی مناسب سرو کرده و روی آن را با پیازداغ، نعناع داغ و کشک تزیین کنید.

معمولا داخل این آش سیر داغ ندارد، اما اگر مایلید می‌توانید استفاده کنید.

همچنین اگر به آش‌های محلی کمتر شناخته شده علاقه دارید خوب است دستورهایی مثل آش شولی یزد، آش سورانه کرمانشاهی، آش قلیه گیلانی و آش آبادانی را هم امتحان کنید.

دیدگاه ها