طرز تهیه بورک سیب زمینی ترکیه ای ساده، خوشمزه و تصویری

طرز تهیه بورک سیب زمینی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

بورک از جمله غذاهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ترکیه‌ای است که می‌توان تا حدی معادل اسپرینگ رول محسوب کرد. داخل بورک با مواد مختلفی پر می‌شود و بر همین اساس انواع مختلفی هم از جمله بورک اسفناج و بورک گوشت و قارچ دارد. در این مطلب، طرز تهیه بورک سیب زمینی به روش ترکیه‌ای را آموزش می‌دهیم. این بورک‌ها را می‌توانید به عنوان وعده غذایی اصلی برای شام یا صبحانه، یا حتی به عنوان میان‌وعده در مهمانی‌ها سرو کنید. این دستور پخت برای ۲۲ بورک مناسب است و اگر هر ۲ بورک را برای یک نفر در نظر بگیریم، حدود ۱۰ یا ۱۱ نفر را پوشش می‌دهد.

مواد لازم برای طرز تهیه بورک سیب زمینی ترکیه ای

  • سیب‌زمینی متوسط ۴ عدد
  • تخم‌مرغ ۲ عدد
  • شیر ۱ پیمانه
  • پنیر پیتزا یا پنیر موتزارلا رنده شده ۱۰۰ گرم
  • پنیر خامه‌ای ۱۰۰ گرم
  • فلفل قرمز ۱٫۲ قاشق چای‌خوری
  • ریحان تازه نصف پیمانه
  • خمیر یوفکا به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • کنجد و سیاه دانه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه بورک سیب زمینی ترکیه ای

۱. پختن سیب‌زمینی‌ها

برای درست کردن بورک سیب زمینی، ابتدا باید سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز کنیم. برای این کار، سیب‌زمینی‌ها را خوب بشویید. یک قابلمه متوسط را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت قرار بدهید. سیب‌زمینی‌ها را درون قابلمه بچینید و پس از اینکه آب به جوش آمد، حرارت را روی شعله متوسط تنظیم کنید و اجازه بدهید تا سیب‌زمینی‌ها خوب بپزند.

در پایان این مرحله، برای اطمینان از مغزپخت شدن سیب‌زمینی‌ها، یک چنگال را در آن‌ها فرو کنید. چنانچه سیب‌زمینی‌ها پخته باشند، چنگال به راحتی در آن فرو می‌رود. سپس سیب‌زمینی‌ها را از قابلمه خارج کرده و پوست بکنید.

۲. آماده کردن مواد درون بورک

سیب‌زمینی‌های پخته شده را رنده کنید و کنار بگذارید.

سیب زمینی رنده شده

در یک کاسه جداگانه، تخم‌مرغ‌ها را شکسته و همراه با شیر، خوب مخلوط کنید. سیب‌زمینی‌های رنده شده را هم همراه با پنیر پیتزا یا پنیر موزارلا و پنیر خامه‌ای، ریحان تازه و ادویه‌ها به کاسه اضافه کرده و همه مواد را باهم ترکیب کنید.

مواد بورک

۳. پیچیدن بورک‌ها

بعد از آماده کردن مواد میانی، نوبت به پیچیدن بورک‌ها می‌رسد. در اینجا دو روش پیچیدن بورک به روش ترکی و همچنین روش آسان‌تر را به شما آموزش می‌دهیم.

برای پیچیدن بورک‌ها به روش ترکی، یک ورقه خمیر یوفکا را روی میز کار پهن کنید و روی آن، ۱٫۳ از ترکیب سیب‌زمینی و مواد بریزید. مواد را روی کل سطح خمیر به طور مساوی پخش کنید. سپس یک لایه خمیر یوفکای دیگر روی آن قرار داده و مجددا ۱٫۳ از ترکیب سیب‌زمینی را روی خمیر پخش کنید. این مرحله را یک بار دیگر تکرار کنید، سپس ترکیب خمیر و مواد را به صورت استوانه پیچیده و رول کنید.

پیچیدن بورک

رول آماده شده را در سلفون پیچیده و به مدت نیم ساعت در فریزر قرار بدهید. پس از این مدت، آن را از فریزر خارج کرده، سلفون‌ها را با احتیاط باز کنید و با استفاده از یک چاقوی تیز (ترجیحا چاقوی دندانه‌دار) بورک‌ها را به اندازه‌های ۳ سانتی‌متری برش بدهید. سپس آن‌ها را روی سینی فر که از قبل روی آن کاغذ روغنی پهن کرده‌اید، قرار بدهید.

در روش دوم، می‌توانید بورک‌ها را یکی‌یکی پیچیده و در سینی فر قرار بدهید. در این روش، نیازی به قرار دادن بورک‌ها در فریزر نیست و بلافاصله پس از پیچیدن، می‌توانید داخل فر از قبل گرم شده قرار بدهید یا سرخ کنید.

نکته: در طول پیچیدن بورک‌ها، مراقب باشید که خمیرتان زیاد هوا نخورد و خشک نشود، چراکه در این صورت زود پاره می‌شود. برای این کار، خمیرها را یکی‌یکی از بسته‌بندی خارج کنید و درحالی‌که یک خمیر را می‌پیچید، روی خمیرهای دیگر را بپوشانید.

بورک سیب زمینی

فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. روی بورک‌ها رومال زرده تخم‌مرغ حل شده در شیر بزنید و به آن‌ها کنجد و سیاه دانه بپاشید. سپس آن‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار بدهید تا سطحشان ترد و طلایی شود.

سوالات متداول در طرز تهیه بورک سیب زمینی ترکیه ای

در این بخش، به برخی از سوالات متداول و رایج شما در خصوص طرز تهیه بورک سیب زمینی ترکیه ای پاسخ می‌دهیم.

طرز تهیه بورک سیب زمینی بدون فر چیست؟

چنانچه در خانه فر ندارید، می‌توانید بورک‌ها را در دستگاه سرخ‌کن بدون روغن (هواپز) یا آون‌توستر قرار بدهید. چنانچه این وسیله‌ها را هم نداشتید، می‌توانید بورک‌ها را به صورت تکی بپیچید و در روغن داغ سرخ کنید.

مواد بورک سیب زمینی و سوسیس چیست؟

برای تهیه بورک سیب زمینی و سوسیس، ۲ عدد سوسیس را رنده کرده و به ترکیب مواد ذکر شده در بالا اضافه کنید.

طرز تهیه بورک سیب زمینی با خمیر خانگی چگونه است؟

برای تهیه بورک سیب زمینی ترکیه‌ای، می‌توانید خمیر آن را در خانه هم تهیه کنید. برای این کار به مطلب طرز تهیه خمیر یوفکا خانگی با تمام فوت و فن‌های آن مراجعه کنید.

دیدگاه ها