طرز تهیه پیتزا ساده خانگی بهتر از فست فودی + نکات تهیه خمیر

متوسط
۲-۳ نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

آشپزی ایتالیایی دارای غذاهای متنوع و بی‌نظیری است که در تمام نقاط جهان طرفداران خود را دارد. به هر منطقه و شهری که سر بزنید، حتما یک رستوران ایتالیایی یا یک پیتزا فروشی را می‌بینید. پایه اصلی پیتزا خمیر آن است. بهترین پیتزاها از خمیر و سس دست‌ساز درست می‌شوند. در مطالب قبلی کتاب کاله طرز تهیه پیتزا پیراشکی خانگی را خواندیم اما در اینجا قصد داریم تا طرز تهیه پیتزا ساده با خمیر خانگی و سس مخصوص را با هم بخوانیم.

درست‌کردن خمیر پیتزا

فوت کوزه‌گری پیتزای خانگی داشتن خمیر تازه و نرم است که بافت خوبی داشته باشد، بتواند هنگام پختن خوب پف کند و در عین نرم بودن، ترد نیز باشد. خمیرهای آماده این نرمی و خوشمزگی را ندارند و بعد از پختن سفت می‌شوند. برخلاف تصور ما، درست کردن خمیر پیتزا ساده است و کافی است تا نکات مهم آن را رعایت کنیم تا خمیر خوب عمل بیاید. با این دستور تهیه خمیر می‌توانید غذاهای دیگری مانند لاه ماجون را نیز بپزید. طرز تهیه لاه ماجون را در کتاب کاله بخوانید.

مواد لازم برای خمیر پیتزا

  • آب گرم ۱ و ۱.۲ پیمانه
  • مخمر خشک ۲ و ۱.۴ قاشق چایخوری
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ۲ قاشق چایخوری
  • روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
  • آرد نان یا آرد سفید ۳ و ۳.۴ پیمانه

طرز تهیه درست‌کردن خمیر پیتزا

۱. آماده‌کردن مخمر

در مرحله اول باید مخمر را عمل بیاورید. برای این کار آب گرم را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. میزان درجه حرارت آب باید بین ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد باشد. در واقع آب در این دما نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم. اگر آب خیلی داغ باشد، مخمر از بین می‌رود. در درجه ۴۵ درجه شما به راحتی می‌توانید انگشت خود را در آب نگه دارید بدون اینکه دستتان بسوزد.

حالا مخمر و شکر را به آب اضافه کنید و کمی هم بزنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا مخمر حالت حباب‌حباب شود. این نشان می‌دهد که مخمر شما سالم است. تا زمانی که مخمر حباب می‌زند به آن دست نزنید زیرا مخمر از بین می‌رود و باید این مرحله را دواره تکرار کنید.

۲. استراحت کردن خمیر

بعد از اینکه مخمر شروع کرد به حباب زدن، یک پیمانه آرد را به آن اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله لازم نیست که گلوله‌های آرد را از بین ببرید. اجازه دهید که خمیر حداقل به مدت نیم ساعت تا حداکثر ۳ ساعت استراحت کند. در این مدت خمیر پف می‌کند و حالت اسفنجی پیدا می‌کند. در این مرحله لازم نیست روی خمیر را بپوشانید. فقط اجازه دهید در دمای اتاق استراحت کند.

مخمر برای پیتزا

۳. مرحله دوم درست‌کردن خمیر

بعد از این مدت، حالا باید بقیه آرد، نمک و روغن زیتون را به خمیر اضافه کنید. همه مواد را یک‌جا اضافه کنید. چون آردی که قبلا به خمیر اضافه کردیم، آب را جذب کرده است، باید دوباره آرد اضافه کنیم که خمیر قابل استفاده باشد. فقط توجه داشته باشید که خمیر زیاد سفت نشود. خمیر کاملا باید نرم و چسبنده باشد.

طرز تهیه پیتزا ساده

۴. ورز دادن خمیر

حالا نوبت ورز دادن خمیر است. خمیر را به مدت پنج دقیقه خوب ورز دهید. برای این کار مقداری آرد روی میز یا کابینت بپاشید سپس خمیر را روی آن قرار بدهید. خمیر پیتزا باید صاف و کمی چسبنده باشد. اگر پس از ورز دادن زیاد به دستتان چسبید، مقداری آرد به آن اضافه کنید.

طرز تهیه پیتزا ساده

۵. استراحت دوباره خمیر

خمیر را به شکل یک توپ درآورید و داخل یک کاسه بزرگ بگذارید. برای اینکه خمیر به دیواره ظرف نچسبد می‌تونید مقداری روغن داخل ظرف اسپری کنید. حالا روی کاسه را با یک حوله یا پلاستیک بپوشانید. ظرف را در جای گرم بگذارید تا خمیر خوب پف کند. مدت زمانی که خمیر برای استراحت نیاز دارد حداقل ۳۰ دقیقه است. هرچقدر خمیر مدت زمان بیشتری استراحت کند، بافت و طعم بهتری خواهد داشت.

نکات خمیر پیتزا

۶. پهن کردن خمیر

حالا در این مرحله از طرز تهیه پیتزا ساده نوبت این است که خمیری که درست کردید را پهن کنید. کل خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید زیرا خمیر عمل آمده برای درست کردن دو عدد پیتزا کافی است. هر یک از چانه‌های خمیر را روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید.اگر زمان کافی دارید، اجازه دهید خمیرها به مدت ۵ دقیقه دیگر استراحت کنند. فراموش نکنید در این مرحله نیز روی خمیرها را با حوله بپوشانید.

برای پهن کردن خمیر، آن را روی سطح صاف بگذارید. بهتر است سینی فر را کمی چرب کنید و خمیر را روی آن پهن کنید. برای این کار از دست استفاده کنید تا خمیر به یک اندازه و یک‌دست پهن شود. در صورت دلخواه می‌توانید دور خمیر را کمی حالت دهید. اگر درست کردن خمیر پیتزا به نظرتان دشوار می‌آید، حتما پیتزای ماکارونی را امتحان کنید زیرا هم طعم جدید و متفاوتی دارد و هم اینکه به درست کردن خمیر احتیاجی ندارد.

طرز تهیه خمیر پیتزا ساده

پختن پیتزای خانگی ساده

مواد لازم برای پیتزای خانگی ساده

  • روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
  • سس خانگی پیتزا ۱ پیمانه
  • پنیر موزارلا تازه ۱۰۰ گرم
  • پنیر موزارلا رنده‌ شده ۱۵۰ گرم
  • پپرونی ۱۰۰ گرم
  • پنیر پارمزان رنده‌ شده به مقدار لازم

طرز تهیه پیتزا ساده پپرونی

۱. درست‌کردن پیتزا

همانطور که گفتیم، بهترین طرز تهیه پیتزای ساده خانگی این است که خمیر را در منزل تهیه کنید. اما اگر زمان درست کردن خمیر خانگی را ندارید می‌توانید از خمیرهای آماده شرکتی استفاده کنید. حالا نوبت این است که مواد پیتزا را روی خمیر بگذارید. ابتدا کمی سس پیتزای مخصوص را با قاشق روی خمیر بمالید. پنیر موزارلای تازه را حلقه حلقه برش دهید و روی سس بگذارید. در لایه دوم پنیر موزارلای رنده شده را روی مواد بپاشید. حالا در مرحله آخر پپرونی و پنیر پارمزان را روی خمیر قرار دهید.

طرز تهیه پیتزا ساده خانگی

۲. آماده کردن فر

برای طرز تهیه پیتزا ساده خانگی لازم است که فر را حداقل از نیم ساعت قبل روی درجه حرارت ۲۶۰ درجه سانتی گراد یا ۵۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. اگر از فر برقی استفاده می‌کنید درجه را بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد یا ۳۵۰ تا۳۹۰ درجه فارنهایت قرار دهید. برای گرم کردن فر برقی زمان کمتری لازم است و معمولا ۵ تا ۱۰ دقیقه کافی است. بعد از اینکه فر گرم شد، پیتزا را روی طبقه وسط فر قرار دهید. پیتزا در فر خانگی باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و در فر برقی بین ۶ تا ۱۰ دقیقه بپزد.

اینکه پیتزا چقدر در فر بماند به میزان حرارت و قدرت فر شما بستگی دارد اما زمانی که پنیرها آب شدند و روی پیتزا طلایی و برشته شد،‌آن را از فر خارج کنید. شما می‌توانید برای پیتزای خود از هر موادی که به ذائقه‌تان نزدیک است استفاده کنید به طور مثال پیتزای اسفناج برای گیاهخواران گزینه‌ی مناسبی است.

طرز تهیه پیتزا پپرونی

سس خانگی مخصوص پیتزا

یکی از مهم‌ترین مراحل طرز تهیه پیتزای ساده خانگی درست کردن سس مخصوص برای روی خمیر است که به نوعی فوت کوزه‌گری پیتزا محسوب می‌شود. استفاده از سس‌های خانگی و تازه مزه غذای شما را متفاوت می‌کند. برای درست کردن پیتزا می‌توانید از انواع سس‌های مختلف استفادده کنید ولی در این طرز تهیه، یک سس گوجه ساده را با هم آماده می‌کنیم. در مقاله قبلی کتاب کاله طرز تهیه پیتزا سیسیلی با سس تند را بخوانید.

طرز تهیه سس پیتزا

مواد اولیه برای سس ساده مخصوص پیتزا

  • رب گوجه فرنگی ۱۷۰ گرم
  • آب گوجه فرنگی ۴۰۰ گرم
  • پونه کوهی خشک ۲ قاشق غذاخوری
  • ادویه ایتالیایی ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر سیر ۱.۲ قاشق چایخوری
  • پودر پیاز ۱.۲ قاشق چایخوری
  • نمک ۱.۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه ۱.۴ قاشق چایخوری
  • شکر ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه سس مخصوص پیتزا

برای درست کردن این سس خوشمزه ابتدا آب یا پوره گوجه فرنگی را به همراه رب با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا یک‌دست شودن. سپس تمام ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و هم برنید. در صورت تمایل می‌توانید از سبزی‌های معطر دیگر نیز استفاده کنید تا طعم و عطر متفاوتی را در سس تجربه کنید. سس مخصوص پیتزا را با قاشق روی خمیر بمالید و مواد پیتزا را روی آن بچینید. این سس در کمتر از ۵ دقیقه آماده می‌شود.

سس پیتزا

سوالات متداول

آیا می‌توان خمیر پیتزا خانگی را در فریزر نگهداری کرد؟

بله. زمانی که خمیر پف کرد و آماده شد، آن را گرد کرده و داخل کیسه فریزر قرار دهید. خمیر را می‌توانید تا ۳ ماه در فریزر نگهداری کنید.

برای درست کردن خمیر پیتزا به جوش شیرین احتیاج داریم؟

خیر. در طرز تهیه خمیر پیتزا به جوش شیرین احتیاجی نداریم. کافی است برای درست به عمل آمدن خمیر، از مخمر تازه و زنده استفاده کنیم و اجازه دهیم تا خمیر استراحت کند.

در طرز تهیه پیتزا ساده خانگی می‌توان به جای فر از ماهیتابه استفاده کرد؟

بله. شما می‌توانید پیتزا را داخل ماهیتابه بپزید. برای اینکار در ماهیتابه را بگذارید و اجازه دهید تا پیتزا به مدتد ۳۰ دقیقه با شعله‌ی کم خوب مغز پخت شود.

دیدگاه ها