طرز تهیه دونات با ماست، پفکی، خوشمزه و بازاری

طرز تهیه دونات با ماست
آسان
۴۵ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دونات، این شیرینی خوشمزه در سراسر دنیا به شکل‌های متفاوتی تهیه می‌شود. مواد لازم این شیرینی کلاسیک شیر، مایه خمیر و تخم‌مرغ است. طرز تهیه دونات با شیر را می‌توانید در مطالب قبلی کتاب کاله بخوانید. این‌بار به کشور یونان سر خواهیم زد و دستور متفاوتی از طرز تهیه دونات با ماست را خواهیم گفت تا با کمترین مواد موجود در منزل آن را به شکل پفکی و بازاری درست کنید.

مواد لازم برای تهیه دونات

  • ماست یونانی ۳۲۰ گرم
  • آرد ساده ۳۵۰ گرم
  • شکر ۷۵ گرم
  • کره ۸۰ گرم
  • تخم‌مرغ سه عدد
  • شکر سه قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر دو قاشق چای‌خوری
  • دارچین یک قاشق غذاخوری
  • وانیل به مقدار لازم
  • روغن مایع سرخ‌کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه دونات با ماست

۱. آرد و بیکینگ‌پودر را مخلوط کنید

مخلوط کردن آرد و بیکینگ پودر در تهیه دونات

در اولین مرحله از طرز تهیه دونات با ماست یک ظرف مناسب انتخاب کنید. آرد و بیکینگ‌پودر را جداگانه سه بار الک کنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود در ادامه آن را به همراه وانیل در کاسه بریزید. مواد را با یکدیگر خوب هم بزنید. ظرف را کنار گذاشته و به سراغ دیگر مراحل بروید. طرز تهیه پیراشکی بازاری را هم امتحان کنید.

۲. شکر و تخم‌مرغ را مخلوط کنید

مخلوط کردن تخم‌مرغ و کره در تهیه دونات ساده

در دومین مرحله از طرز تهیه دونات با ماست در ظرفی جداگانه کره، شکر و تخم‌مرغ را اضافه کرده و تا جایی که به رنگ کرمی دربیایند هم بزنید. بهتر است تخم‌مرغ‌ها را با فاصله از یکدیگر به کاسه اضافه و هم بزنید. نکته مهمی که در این مرحله همواره باید به خاطر داشته باشید این است که باید ۳۰ دقیقه قبل از انجام مراحل تهیه دونات، کره، ماست و تخم‌مرغ را بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. حال نوبت به اضافه کردن ماست و دیگر مواد می‌رسد. در صورتی که پیراشکی شکری می پسندید پس پیشنهاد ما به شما خواندن طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل است.

۳. ماست را اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه دونات با ماست زمانی که مخلوط شکر، کره و تخم‌مرغ به رنگ کرمی درآمد ماست را اضافه کرده و برای چند دقیقه آن‌ها را با یکدیگر هم بزنید. مخلوطی یک‌دست باید داشته باشید. حال مخلوط آرد و بیکینگ‌پودر را که کنار گذاشته بودید را در چند مرحله به مخلوط اضافه کرده و تا یک‌دست شدن خمیر به آرامی آن را هم بزنید. در این مرحله حواس‌تان باشد که مخلوط را به اندازه‌ای هم بزنید که در اصطلاح از حال نرود. برای آن‌که خمیرتان قوام مناسبی داشته باشد باید از ماست پرچرب یونانی استفاده کنید. اگر می‌خواهید پیراشکی پفکی داشته باشید حتما طرز تهیه پیراشکی پفکی در کتاب کاله را بخوانید.

۴. روغن را آماده کنید

سرخ کردن دونات های تهیه شده با ماست

در ادامه طرز تهیه دونات، تابه یا قابلمه‌ای دارای عمق زیاد انتخاب کنید و آن را روی حرارت گاز بگذارید. بعد از آن‌که روغن به اندازه کافی داغ شد، با کمک دو قاشق یا اسکوپ بستنی از مایه خمیر دونات برداشته و داخل روغن بیاندازید. هر طرف آن را برای دو تا سه دقیقه سرخ کنید تا به رنگ قهوه‌ای طلایی دربیاید. اگر تابه‌تان بزرگ است هر تعداد که دوست داشته باشید می‌توانید دونات یا پیراشکی‌های لقمه‌ای را برای سرخ کردن داخل آن بیاندازید. فقط دقت داشته باشید که هنگام سرخ کردن بین‌شان فاصله باشد تا خمیرها به یکدیگر نچسبند. طرز تهیه دونات بدون خمیرمایه را حتما امتحان کنید.

۵. پیراشکی‌ها را سرو کنید

سرو کردن دونات با ماست

در آخرین مرحله از طرز تهیه دونات با ماست ، دونات‌های سرخ‌شده را از تابه بیرون آورده و روی توری بگذارید. با این کار نه تنها زودتر خنک می‌شوند بلکه روغن اضافه‌شان هم گرفته می‌شود. در صورت نداشتن توری، آن‌ها را می‌توانید روی یک برگ دستمال جاذب روغن بگذارید. دونات‌های لقمه‌ای سرخ شده را در ظرف موردنظر بچینید و با سس شکلاتی، ترافل یا خامه کیک تزئین کنید. این میان‌وعده خوشمزه را می‌توانید برای دورهمی‌هایتان همراه یک استکان چای بهارنارنج یا شربت آلبالو سرو کنید.

دونات با ماست
دونات با ماست را به راحتی و با ساده‌ترین مواد برای عزیزان خود در منزل درست کنید.

نکات تکمیلی تهیه دونات با ماست

برای داشتن دونات‌های پفکی و خوشمزه به سبک بازاری بهتر است علاوه بر موارد گفته‌شده در بالا، نکات زیر را هم هنگام پخت در نظر داشته باشید:

ماست برای تهیه دونات

ماست مناسب برای تهیه دونات با ماست

بهترین گزینه برای تهیه این دونات‌ها استفاده از ماست یونانی پرچرب است که به قوام و لطافت خمیرتان کمک می‌کند. استفاده از ماست‌های طعم‌دار یا وانیلی به آن‌ها شیرینی و مزه خاصی می‌دهد که می‌تواند برایتان جالب باشد. در صورت استفاده از ماست ساده، دونات‌هایتان هیچ طعم خاصی نخواهند داشت پس مجبور هستید میزان شیرینی‌ آن را با توجه به ذائقه‌تان بیشتر کنید.

تزئین پیراشکی

تزئین دونات های تهیه شده با ماست

برای تزئین دونات با ماست همان‌طور که در بالا اشاره کردیم با سس شکلاتی، خامه، ترافل‌های رنگ، انواع لعاب و فراستینگ می‌توانید تزئین کنید. در ادامه تهیه چند لعاب خوشمزه را توضیح خواهیم داد:

لعاب وانیلی

شما برای تهیه لعاب وانیلی نیاز به یک‌و‌یک‌دوم فنجان پودر قند، سه قاشق غذاخوری شیر و یک‌‌و‌نیمم قاشق چای‌خوری وانیل نیاز دارید که همه را باید در یک ظرف مخلوط کنید. سپس دانه‌دانه‌ روی دونات‌های خود ریخته و روی یک توری بگذارید تا لعاب اضافه‌شان ریخته شود. دقت داشته باشید که دونات‌ها کامل سرد شده باشند سپس روی آن‌ها بریزید. اگر به شیرینی‌های یونانی علاقه دارید می‌توانید طرز تهیه لوکومادِس را امتحان کنید که ظاهری مشابه دونات با ماست دارد.

لعاب بادامی

شما برای تهیه این لعاب خوشمزه مانند لعاب وانیلی به یک‌و‌نیم فنجان پودر قند، سه قاشق غذاخوری شیر، یک قاشق چای‌خوری وانیل، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری عصاره بادام و یک قطره رنگ خوراکی صورتی نیاز دارید تا در یک ظرف مخلوط کرده و به آرامی روی دونات‌های سرخ‌شده‌تان بریزید. دونات‌های ماست را به آرامی می‌توانید در لعاب فرو کنید تا تمام سطح‌شان را در بربگیرد.

لعاب شکلاتی

در تهیه لعاب شکلاتی به یک لیوان پودرقند، یک قاشق چای‌خوری وانیل، ۱۵۰ گرم شکلات تلخ و شیرین و یک‌چهارم فنجان خامه داغ نیاز دارید. برای این لعاب خوشمزه ابتدا شکلات‌ها را آب کرده و سپس خامه، پودرقند و وانیل را به آن اضافه کنید. در نهایت به آرامی روی دونات‌ها بریزید. طرز تهیه گاناش شکلاتی را هم برای روی دونات هایتان می‌توانید امتحان کنید.

دمای سرخ کردن دونات

دمای مناسب سرخ کردن دونات ها

نیاز است برای سرخ کردن بهتر و سریع‌تر دونات‌ها، دمای روغن به دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد برسد. برای اطمینان از دمای روغن می‌توانید از دماسنج استفاده کنید. در صورتی که دونات‌ها را در روغن خیلی داغ سرخ نکنید؛ نه تنها سرخ کردن آن‌ها زمان زیادی از شما می‌گیرد بلکه روغن زیادی هم به خود می‌کشند. با سرخ کردن دونات‌ها در روغن خیلی داغ، احتمال سوختن‌شان هم افزایش پیدا می‌کند. البته می‌توانید آن‌ها را به صورت دسته‌‌های کوچک در روغن سرخ کنید. طرز تهیه پیراشکی لقمه ای را هم با این مواد می‌توانید امتحان کنید.

روش‌های تهیه دونات

دونات‌‌پیراشکی را می‌توانید به راحتی در فر و سرخ‌کن آماده کنید. در صورت آماده کردن آن‌ها در فر باید به خمیر اجازه استراحت دهید. سپس با کمک وردنه آن‌ها را روی یک سطح صاف پهن کرده و با کمک یک لیوان یا کاتر گرد بیسکوییت قالب بزنید. در روشی دیگر می‌توانید آن‌ها را با کمک یک قیف پلاستیکی مایع در قالب‌های مافین ریخته و داخل فر بگذارید. دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. در نهایت دونات‌ها را برای ۱۵ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا عمل آیند. برای آن‌که با پخت بهتر دونات ساده آشنا شوید می‌توانید طرز تهیه دونات ساده و خانگی را بخوانید.

نحوه نگه‌داری دونات

این دونات‌های ماست آماده شده را به راحتی پنج روز در یخچال و تا شش ماه در فریزر می‌توانید نگه‌داری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که حتما آن‌ها را در یک ظرف دربسته یا پلاستیک زیپ‌دار قرار دهید که هوا داخل آن‌ها نفوذ نکند.

فیلینگ کردن دونات

فیلینگ کردن دونات با ماست

شما به راحتی و بدون در نظرگرفتن اندازه دونات‌ها می‌توانید آن‌‌ها را با فیلینگ‌های مختلف و خوشمزه پر کنید. یکی از خوشمزه‌ترین آن‌ها کرم زرد پیراشکی یا کاسترد است. شاید گمان کنید آماده کردن آن سخت باشد اما با خواندن طرز تهیه کرم پیراشکی متوجه خواهید شد خودتان به راحتی می‌توانید آن را در منزل آماده کرد. شما با توجه به ذائقه‌تان یکی از فیلینگ‌های زیر را هم می‌توانید انتخاب کنید:

۱. کرم توت فرنگی که با استفاده از یک فنجان خامه قنادی، یک‌دوم فنجان پوره توت‌فرنگی و یک‌چهارم عصاره توت‌فرنگی تهیه می‌شود.

۲. کرم تمشک که با یک فنجان خامه قنادی و یک‌دوم فنجان پوره تمشک یا عصاره آن آماده می‌شود.

۳. پنیر خامه‌ای که از کرم‌های خوشمزه به حساب می‌آید را می‌توانید با یک فنجان خامه قنادی و یک‌دوم فنجان پنیر خامه‌ای آماده‌اش کنید. از پنیر ماسکارپونه هم برای این کرم می‌توانید استفاده کنید.

۴. خامه شکلاتی که بارها طعم آن را چشیده‌اید، آن را به راحتی با یک فنجان خامه قنادی و ۱۰۰ گرم شکلات تلخ آماده کنید. طرز تهیه پیراشکی کرم دار خانگی را در کتاب کاله می‌توانید بخوانید تا آن را هم برای میان‌وعده‌هایتان امتحان کنید.

دیدگاه ها