طرز تهیه سالاد کلم بروکسل و انار؛ یک سالاد متفاوت

سالاد کلم بروکسل
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کلم بروکسل همان‌طور که از نامش پیداست، برای قرن‌ها در نزدیکی شهر بروکسل بلژیک کشت می‌شد و بومی نواحی مدیترانه و اروپا است. کلم بروکسل خرد شده مى‌تواند در سالاد جایگزین کاهو شود و در انواع سوپ هم قابل استفاده است. به‌طور کلى اغلب خوراک‌هایی را که با کلم برگى درست مى شوند را مى‌توان با همان روش با کلم بروکسل هم تهیه کرد. سالاد کلم بروکسل و انار یک سالاد خوشمزه، زیبا و مغذی است که به راحتی تهیه شده و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

خواص کلم بروکسل

کلم‌ها انواع مختلفی دارند. کلم بروکسل در ایران کمتر شناخته شده است. این نوع کلم، ساقه بلندی داشته که یک پیاز سبز کوچک در انتهای آن قرار دارد. این کلم قابلیت آن را دارد که چند بار در سال برداشت شود. طعم آن شبیه به کلم است با این تفاوت که کمی تلخ‌تر است؛ که با پختن، این تلخی به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

بروکسل سرشار از انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین B۶، ویتامین C، ویتامین A و K، فیبر، منگنز، مس، پتاسیم و بسیاری از مواد معدنی ضروری دیگر است.

ویتامین K برای لختگی خون و سلامت استخوان‌ها ضروری است. همان‌طور که می‌دانید،  ویتامین C کلم بروکسل، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، به جذب آهن کمک می­‌کند و در ترمیم بافت‌ها و تقویت دستگاه ایمنی موثر است. فیبر بالای موجود در کلم بروکسل به سلامت گوارش  کمک می‌کند. شکل ظاهرى کلم بروکسل طورى است که مى‌توانیم از آن براى تزیین هر غذایى استفاده کنیم.

مواد لازم برای تهیه سالاد کلم بروکسل

  • کلم بروکسل (خرد شده) 900 گرم
  • اناریک‌دوم پیمانه
  • روغن زیتون یک‌چهارم پیمانه
  • کره پاستوریزه کالهشش قاشق غذاخوری
  • پوست پرتقال (رنده شده) ک قاشق غذاخوری
  • فندق (بو داده و خرد شده) دو سوم پیمانه
  • فلفل سیاه (تازه ساییده شده) یک قاشق چای‌خوری
  • نمکیک‌و‌نیم قاشق چای‌خوری

طرز تهیه سالاد بروکسل و انار

مرحله اول

فر را روشن کرده و دمای آن را روی 204 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله دوم

کلم­‌های بروکسل را در فویل بگذارید و کمی با روغن چرب کنید. روی کلم‌­ها نمک و فلفل بپاشید. فویل را در سینی فر بگذارید و به مدت 15 دقیقه در فر بپزید تا نرم شوند.

مرحله سوم

بعد از آنکه کلم‌ها کمی نرم شدند آن‌ها را از فر بیرون بیاورید و در ظرفی بریزید.

مرحله چهارم

یک تابه کوچک و سنگین انتخاب کنید و کره­ را در آن بریزید. کره­ را روی شعله متوسط به مدت پنج تا هفت دقیقه آب کنید تا طلایی شود. در این مدت مدام آن­ را هم بزنید تا نسوزد.

مرحله پنجم

کره آب شده را روی کلم بروکسل­ها بریزید.

مرحله ششم

فندق و پوست پرتقال را به کلم­‌ها اضافه کنید و مواد را یک دور هم بزنید تا مخلوط شوند. مواد را در ظرف سالاد بریزید. قبل از سرو، دانه‌­های انار را روی سالاد بریزید. نوش جان!

فوت‌وفن‌های تهیه سالاد کلم بروکسل و انار

  • سالاد بروکسل را می‌توانید با انواع سس دلخواهتان یا سس انار سرو کنید.
  • این سالاد خوشمزه را می‌توانید در شب یلدا با انار تزئین کنید و از آن به عنوان یک سالاد یلدایی در سفره شب چله‌تان لذت ببرید.

دیدگاه ها